Uiteraard moet je in elke rol ook taken uitvoeren waar je minder goed in bent of die minder leuk zijn. Door medewerkers te stimuleren de samenwerking op te zoeken en hun unieke talenten inzetten, kom je samen verder. Kijk naar weer je goed in bent en werk samen met anderen die weer goed zijn in andere dingen.
Als medewerkers in hun kracht staan, betekent dit dat ze niet alleen aanwezig en competent zijn, maar ook de motivatie en de energie hebben om hun werkzaamheden optimaal uit te voeren. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat medewerkers creatiever en klantvriendelijker zijn wanneer ze in hun kracht staan.
Gebrek aan betrokkenheid, slecht leiderschap en gebrek aan groeimogelijkheden zijn belangrijke redenen waarom werknemers organisaties verlaten. Succesvolle onboardingprocessen kunnen het retentiepercentage verbeteren, terwijl stressmanagement cruciaal is voor het welzijn en de retentie van werknemers.
Empowering leiderschap is een uitvoeringsproces waarbij de macht in het belang van het werk wordt gedeeld met een medewerker. Hierbij wordt de medewerker een grotere besluitautonomie toevertrouwd.
Hieronder een aantal voorbeelden, doe wat voor jou goed voelt. – Ga wandelen door de natuur, de natuur heelt je en brengt je terug bij jezelf. – Ga mediteren, kom terug bij wie jij bent en jouw eigen mening. – Neem voeding tot je die voor meer kracht staan, denk aan een groene smoothie, noten en eiwitten.
Een kracht heeft een grootte en een richting, en is daarmee een vectorgrootheid die grafisch kan worden weergegeven met een pijl.
Het gevoel hebben nuttig te zijn is een van de grootste factoren voor werkgeluk. Medewerkers die betekenisvol werk doen en anderen kunnen helpen, ervaren hun werk meestal als positief en hebben meer werkplezier. Vaak helpt het al als het werk dat ze doen een duidelijk doel dient.
Empowerment van werknemers betekent dat u uw teamleden toestemming geeft om actie te ondernemen en beslissingen te nemen binnen uw organisatie . Het betekent ook dat er vertrouwen en begrip is om ervoor te zorgen dat deze acties in lijn zijn met de bedrijfsdoelen.
Ademhalingsoefeningen zijn een ideale manier om naar binnen te keren. Door te focussen op je ademhaling laat je je gedachten als het ware even los en ben je echt in staat om te voelen wat er in je lichaam gebeurt. Adem diep in via je buik en adem rustig uit door je neus.
Misschien had je een strenge jeugd en om de consequenties van het breken of testen van bepaalde regels te vermijden, was je minder geneigd om je uit te spreken en je stem te gebruiken . Als je bedoeld was om je klein te voelen en je stem werd je thuis ontnomen, is je zelfvertrouwen misschien niet sterk genoeg om voor jezelf op te komen.
We lopen een aantal bekende leiderschapsstijlen voor je af. Ken Blanchard hield het redelijk compact met vier stijlen: sturend, coachend, steunend en delegerend.
U kunt anderen machtigen door hun sterke punten en mogelijke bijdragen te erkennen . Identificeer eerst hun sterke punten. Vraag mensen wat zij denken dat hun sterke punten zijn en de sterke punten van de andere teamleden. Nodig ze vervolgens uit om leiding te geven en bij te dragen op hun sterke punt.
Nodig de persoon in kwestie uit voor een gesprek en laat merken dat je serieus interesse hebt in waarom degene klaagt of negatief is. Discussiëren met de medewerker over zijn gedrag zal niet veel brengen, maar ben in plaats daarvan een luisterend oor. Hierdoor zal de medewerker zich gehoord en serieus genomen voelen.
Geef het probleem weer zoals u het begrijpt en leg uit waarom het belangrijk is dat het wordt opgelost ; (2) Zorg dat de werknemer akkoord gaat dat u het probleem correct hebt gedefinieerd en dat hij/zij begrijpt dat het moet worden opgelost; (3) Vraag om oplossingen door open vragen te stellen, zoals: "Wat bent u bereid te doen om dit probleem op te lossen ...