De afsluitende groet Een correcte, zakelijke groet hoeft niet overdreven formeel te zijn. De meest gebruikelijke slotgroet is: Met vriendelijke groet(en). Te formeel is een slotgroet als: Hoogachtend, of Met hoogachting.
Met vriendelijke groet, (enkelvoud in plaats van meervoud)Groeten,Groetjes, (heel informeel)Met vriendelijke groeten uit een zonnig Vught, (persoonlijker)
Klassieke voorbeelden van een slotzin
Gebruik deze klassieke slotzinnen als eventuele inspiratie: Wij vertrouwen erop u hiermee van dienst te zijn geweest. Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Wij zien uw antwoord met belangstelling tegemoet.
Een nette afsluiting van je brief
Wij zien uw antwoord met belangstelling tegemoet. Wij zien het stuk met belangstelling tegemoet. Wij vertrouwen erop u hiermee van dienst te zijn geweest. Ik zie uw reactie graag tegemoet.
fatsoenlijk, voorkomend, behoorlijk, net, heus, netjes, correct, vriendelijk, beschaafd, hoffelijk, welwillend, galant, welopgevoed, civiel, wellevend, hups, welgemanierd, urbaan.
Het zelfstandige gebruik van Beste en Geachte als aanspreekvorm kan handig zijn in een brief of e-mail die voor meerdere mensen bedoeld is of die gericht is aan iemand van wie de naam niet bekend is. Beste is bruikbaar in allerlei (zakelijke) contexten.
Bij een formele aanhef als Zeer geachte mevrouw of Weledelgestrenge heer, past Hoogachtend of Met de meeste hoogachting het best. Brieven die beginnen met Geachte heer of Geachte mevrouw, kunnen zowel met Met vriendelijke groet(en) als met Hoogachtend worden afgesloten.
Reageer met iets als "Hallo, ik wil graag even navragen/zeker weten dat mijn vorige e-mail niet verloren is gegaan. [Een zinnige herinnering aan waar je e-mail over ging]. Ik heb een reactie nodig voor [datum] om mijn aanvraag op tijd te kunnen voltooien. Bedankt!"
Een uitsmijter is een pakkende conclusie of slotzin van een tekst of reclame-uiting. Het doel van de uitsmijter is om de tekst samen te vatten en de lezer aan te zetten tot een bepaalde gedachte of handeling. Bij wervende teksten onderscheiden we drie verschillende fases: blikvanger, argumentatie en uitsmijter.
in afwachting van uw reactie. ik hoor graag van u. vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. in afwachting van uw antwoord verblijven wij.
Een mooie formule voor een goede slotzin is om terug te grijpen op de aandachtstrekker van het begin van je betoog. We noemen dit een cirkelrede: dit stijlmiddel maakt het betoog tot een afgerond geheel. Een ander stijlmiddel is om een boodschap, wens of laatste zin krachtig uit te spreken als drieslag.
Een afsluitende zin is de laatste zin van een alinea. Het zou uw alinea of argument stevig moeten afsluiten . Deze zinnen ondersteunen uw stelling en weerspiegelen uw onderwerpzin, maar gaan vaak een stap verder door een belangrijk punt uit de hoofdtekst van uw alinea op te nemen.
Een correcte, zakelijke groet hoeft niet overdreven formeel te zijn. De meest gebruikelijke slotgroet is: Met vriendelijke groet(en). Te formeel is een slotgroet als: Hoogachtend, of Met hoogachting.
Die vormen zijn ook zonder met mogelijk: Vriendelijke groeten, Vriendelijke groet. Als een brief of e-mail een duidelijk informeel karakter heeft, zijn ook andere slotgroeten mogelijk: Groeten, Groet, Groetjes, Hartelijke groet.
Een slotzin is een zin met een afsluitende boodschap. Die kan bijvoorbeeld betrekking hebben op iets wat je verwacht, hoopt of wenst. Voorbeeld: Alvast bedankt voor de betaling van deze openstaande factuur.
In een zakelijk bericht voor externe contacten is Met vriendelijke groet(en) erg gebruikelijk en in elk geval beter dan de formele slotgroet Hoogachtend. In vervolgcorrespondentie kan de slotgroet wat informeler worden, bijvoorbeeld Groeten of Groet.
Beste [ naam ontvanger ] , Ik hoop dat deze e-mail u goed vindt. Ik wilde contact met u opnemen en u herinneren aan [ het item/gebeurtenis/taak ] waar we het eerder over hadden. Bedankt voor uw aandacht voor deze kwestie en we kijken ernaar uit om [ het item/evenement/taak ] van u te ontvangen.
Ik wilde graag een vervolg geven aan de e-mail die ik op [datum] heb verzonden. Ik begrijp dat iedereen het druk heeft en ik wilde er gewoon zeker van zijn dat mijn e-mail niet in de war raakt. Ik waardeer uw tijd en aandacht voor deze kwestie. Ik kijk uit naar uw reactie.
De meest respectvolle begroetingen zijn formele begroetingen zoals "hallo" of tijdsgerelateerde begroetingen zoals "goedemorgen" of "goedenavond". Om het nog respectvoller te maken, voegt u erna de formele aanspreektitel van de luisteraar toe, zoals "hallo, meneer of mevrouw ______" of zelfs "hallo, meneer of mevrouw".
De manier waarop u om een gunst vraagt
Draai niet om de hete brei mee en verwoord uw verzoek subtiel. Probeer de ander niet positief te beïnvloeden door iets te zeggen als “je gaat dit echt heel leuk vinden”. Dat werkt vaak averechts, want u bepaalt dan voor de ander hoe die zich bij uw verzoek moet voelen.
'Hoi en Hi' kunnen alleen boven een e-mail als je elkaar héél goed kent. In alle andere gevallen is 'geachte', 'dag' of 'beste' de juiste begroeting. Staat dat echt te ver van je af, dan is 'goedemorgen' een mooie middenweg. In een zakelijke context ben je beter iets te formeel, want je kunt altijd nog downsizen.
ongepaste vormen van toenadering via social media (waaronder grooming); ongewenste geschenken geven; exhibitionistisch gedrag; ongewenste aanrakingen zoals een arm om de schouder leggen, knijpen, (pogingen tot) omhelzen of zoenen.
ð Voorbeeld: 'Ik bel je over je sollicitatie zoals we hadden afgesproken. En ik heb helaas voor jou geen leuk nieuws. We hebben de afgelopen week naast jou nog met vier anderen het gesprek gevoerd. En na overleg hebben we besloten dat we niet jou, maar twee andere personen gaan uitnodigen voor een volgend gesprek.