Wat is de Gordonmethode? De Gordonmethode is een communicatiemethode die gericht is op luisteren naar het kind en duidelijk communiceren op basis van gelijkwaardigheid en respect. Respect voor elkaars mening en behoefte staan centraal. Conflicten worden zo opgelost dat niemand het gevoel heeft dat hij verliest.
Dr. Thomas Gordon, een klinisch psycholoog, ontwikkelde een communicatiemodel om effectief, respectvol en op basis van gelijkwaardigheid met elkaar te communiceren. Daarin zitten begrippen als actief luisteren, ik-boodschappen en een overlegmethode om conflicten op te lossen zonder verliezers verwerkt.
Geen verlies methode
Bij een probleem (vaak in de vorm van een behoefte conflict) wordt er gezocht vanuit een gelijkwaardige houding naar een oplossing waarbij beide partijen tevreden zijn en niemand verlies lijdt. Dit voorkomt strijd en komt de relatie tussen ouder en kind ten goede.
Met een ik-boodschap houd je de mededeling dicht bij jezelf. De ander kan daar niet al te veel tegenin brengen. De ik-vorm brengt beter over wat je wilt bereiken en gaat minder in op de ergernis of belemmering die jij ervaart.
Elke boodschap die we uitwisselen in de interactie tussen twee of meer personen - hoe kort ook - omvat maar liefst vier dimensies: het zakelijke aspect, het expressieve aspect, het relationele aspect en het appellerende aspect.
Waarom werkt de ik boodschap? Met een ik boodschap houd je de mededeling dicht bij jezelf. De ander kan daar niet al te veel tegenin brengen. De ik boodschap brengt beter over wat je wilt bereiken en gaat minder in op de ergernis of belemmering die jij ervaart.
Paradox betekent letterlijk 'tegen het gesprokene/de mening' . Paradoxale communicatie staat voor boodschappen die inherent tegenstrijdig zijn. Het meest duidelijke voorbeeld is de uitspraak: “Wees eens wat spontaner!” of “Doe eens wat uit jezelf!”.
Als je een ik-boodschap geeft, geef je je eigen gevoelens en wensen weer en geef je geen commentaar op de ander. Als je echter een jij-boodschap geeft, geef je een oordeel over de ander.
De naam 'Triple P' staat voor 'Positive Parenting Program' en is een methode voor opvoedingsondersteuning voor ouders met kinderen van 0 tot 16 jaar. Triple P is een laagdrempelig, integraal programma met als doel emotionele en gedragsproblemen bij kinderen te voorkomen door het aanleren van opvoedvaardigheden.
Hij is bekend geworden als grondlegger van de antroposofie en haar praktische toepassingen. Een belangrijk uitgangspunt van Rudolf Steiner is dat elk kind uniek is en de gelegenheid moet krijgen om zich volledig te ontplooien. De nadruk ligt op de natuur en natuurlijke materialen zoals wol, steen, hout of bijenwas.
Een bekend voorbeeld van meta-communicatie is de meta-description van je website. Je vertelt als webredacteur waarover een pagina gaat. Aan het begin van een artikel schrijf je: “In dit artikel leg ik uit hoe ….”. Je stapt uit de inhoud en vertelt iets over het artikel zelf.
Wat tegenstrijdig lijkt te zijn, waarvan de interne logica niet lijkt te kloppen, ongerijmd. Wanneer iets paradoxaal is, bevat het een logische constructie die in eerste instantie tegenstrijdig lijkt te zijn, maar bij nader onderzoek of reflectie toch een vorm van waarheid blijkt te bevatten.
Een van de manieren om op een veilige manier feedback te geven is de ik-ik-jij-methode. Hierbij ga je uit van de feiten en nodig je vanuit je zorg de ander uit daarop te reageren. Bij de eerste 'ik' geef je zo feitelijk mogelijk aan wat je observeert. Meestal gaat het dan over wat je ziet of hoort.
Het 4G feedbackmodel helpt je om feedback op te bouwen in stappen waarbij de feedback steeds zwaarder wordt zonder dat het gesprek escaleert. Je kunt je feedback opbouwen, los per G of gecombineerd met meerdere G's bij elkaar. Dit afhankelijk van de situatie en eerdere ervaringen met die persoon.
De Duitser Friedeman Schulz von Tuhn ontwierp in 1977 een elegant model, waarin hij vier aspecten onderscheidt van een communicatieve boodschap. Het zakelijke aspect, ten eerste, is inhoudelijk van aard. Het bestaat eruit dat een boodschap allereerst zakelijke informatie, een feit of feiten bevat.
Op de steinerschool leren kinderen rekenen en schrijven, leren ze omgaan met de computer, krijgen ze les in vreemde talen, in aardrijkskunde en geschiedenis. Ze krijgen vakken als wiskunde, scheikunde en biologie. Hiermee leggen ze een basis voor hun toegang tot hoger onderwijs en beroepsvoorbereiding.
In de antroposofische visie wordt de mens gezien als een geestelijk wezen dat zich ontwikkelt door opeenvolgende incarnaties. Een mens op aarde is te zien als een samenstel van lichaam, ziel en geest. Iemands levensloop wordt deels bepaald door zijn levenslot en deels door zijn eigen streven.
De antroposofie (3) als mens- en wereldbeeld ontstond door het werk van de Oostenrijkse filosoof en esotericus Rudolf Steiner (1861-1925) (4), die zich na zijn studies aan de Technische School in Wenen en aan de Universiteit van Rostock onder meer toelegde op het filosofisch funderen van zijn gedachten en ervaringen.