Wanneer een verschijnsel in een korte periode mateloos populair is geworden, en ontstaan is zonder exceptionele media-aandacht, wordt dit een rage genoemd. Het creëren van een hype wordt wel genoemd: hypen.
Hypes zijn het gevolg van een goede marketingstrategie. Hierbij kunnen vijf tactieken worden gebruikt: (1) zaaien bij de leiders, (2) beschikbaarheid beperken, (3) iconen gebruiken, (4) een lijst en (5) gebruik je gebruikers. Vaak komt een hype overgewaaid uit een andere, soms tegengestelde cultuur.
Een hype (ook wel een rage genoemd) is een relatief onzekere verandering en wordt snel populair maar is ook vluchtig. Ze worden gevolgd door veel mensen voor een korte tijd en vervagen meestal niet zo snel. Een hype is slechts een enkel item of merk en kan een soort gedrag, een dieet, speelgoed of kledingstijl zijn.
Sommige trends zijn relatief goed te voorspellen, en kwantitatief te benaderen. Denk bijvoorbeeld aan een demografische ontwikkeling. Een hype is daarentegen een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatig veel media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is.
Soms is er sprake van het volgen van de elite, en voor sporten is vaak het winnen van een belangrijk sporttoernooi de trigger die een rage in gang zet. Rages verdwijnen normaliter weer snel nadat het idee van nieuwigheid verdwenen is.
Een trend ontstaat als meerdere mensen “iets nieuws” omarmen. Je spreekt pas van een trend als deze nieuwe opvatting of behoefte zoveel kracht en invloed krijgt dat deze in staat is om bijvoorbeeld onze werkwijze, cultuur of traditie te veranderen. Een trend verovert een plaats die er nog niet was.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen.
Een trend is een ontwikkeling van een bepaalde richting op langere termijn. Trends worden vaak aangegeven door modeontwerpers, maar kunnen ook voortkomen uit een rage waar ontwerpers dan verder op inhaken. Een trend duurt langer dan een seizoen en is altijd van invloed op het komende seizoensbeeld.
Een trend is een ontwikkeling op langere termijn naar een bepaalde richting. In de economie gaat het om een ontwikkeling die een daling of groei weergeeft in een zogeheten trendlijn die neerwaarts of opwaarts loopt. Als er cijfers beschikbaar van zijn, dan kun je er trends in terugvinden.
tendens (zn) : geneigdheid, hang, neiging, stemming, trend. mode (zn) : bevlieging, modeverschijnsel, rage, trend.
Dit zijn trends die zich in een langere periode ontwikkelen en die invloed hebben op veel mensen in verschillende plekken in de wereld. Een voorbeeld is klimaatverandering. Macrotrends daarentegen zijn verbonden aan een bepaalde megatrends en hebben een kortere levensduur, denk aan zo'n 5 tot 10 jaar.
Modetrends zijn grotendeels het resultaat van dit bandwagon effect. Zodra een eerste groep influencers een product of een bepaalde stijl omarmt is de kans groot dat anderen aan boord springen en het effect vergroten. Het bandwagon effect versterkt zichzelf, omdat steeds meer anderen daar tevens mee in aanraking komen.
Om een trend te herkennen moet u naar het verloop van de bodems en toppen in een grafiek kijken. De zijwaartse trend is al aan bod gekomen in het artikel over 'Welke grafieksoort gebruikt u? ': deze kenmerkt zich door een horizontale bandbreedte waarbij de bodems en toppen telkens rond hetzelfde niveau liggen.
Naar welke producten is momenteel veel vraag? T-shirts, milieuvriendelijke producten en sportkleding zijn trending producten waar altijd veel vraag naar is.
Hiphop is een culturele beweging, vooral bekend als muziekstijl. Hiphop is ontstaan in de jaren zeventig in New York, en dan voornamelijk in de arme wijk The Bronx, die destijds bewoond werd door vooral Afro-Amerikanen en latino's.
De Trendpiramide is een instrument dat helpt om trends en ontwikkelingen in kaart te brengen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in drie verschillende trendniveaus. Het onderzoeken van korte termijntrends vindt plaats op basis van een inventarisatie van concrete microtrends op het gebied van producten en diensten.
Kies voor een chocoladebruin kledingstuk in combinatie met iets lichtere ondertonen zoals klassiek bruin voor een zomerse look. Een stoere modekleur voor het voorjaar en de zomer van 2022. De kleur blauw gaan we in de zomer en het voorjaar van 2022 in allerlei tinten tegenkomen.
Theorie 1: een generatie dingetje. Eén theorie heeft alles te maken met de generatie van onze ouders, of eigenlijk de generatie van de ouders van ontwerpers. Als we deze theorie mogen geloven, herhalen modetrends zich om de 20 jaar omdat ontwerpers inspiratie halen uit de mode die 'in' was toen hun ouders jong waren.
Soorten Trends
Meso trends: dit zijn op het gebied van gedrag en behoeften van mensen in de markt, dat zijn de klanten, concurrenten en de bedrijfskolom. Micro trends: dit zijn trends op niveau van het product en of dienst. Denk hierbij aan de nieuwe modekleuren, laatste modellen van auto's, fietsen etc.