De swoosh is het merkteken van Nike. Het is volgens Mark Hughes, auteur van The Independent, een van de meest herkenbare logo's ter wereld.
Daarom koos ze voor een vloeiend 'check'-symbool, dat snelheid, beweging en dynamiek uitstraalt. Daarnaast is het Nike logo een verwijzing naar Nikè, de Griekse godin van de overwinning (hieronder afgebeeld), waar de schoenenlijn naar vernoemd is.
'I was just doing what I did', zegt de ontwerper. Ze kreeg slechts 35 dollar voor het ontwerpen van het wereldberoemde logo van sportmerk Nike. Toch heeft de Amerikaanse Carolyn Davidson van haar ontwerp 'goed kunnen leven'. 'I don't love it, but I think it will grow on me.
De oorsprong van de swoosh
Bij het NIKE logo is dit ook het geval. Het begon namelijk allemaal in 1971. In 1971 was het Carolyn Davidson die de swoosh voor het eerst tekende. Als studente grafisch ontwerp in Portland in de Verengde Staten kreeg ze van ene Phil Knight de opdracht om voor hem een logo te ontwerpen.
Met een budget van duizend dollar ontstaat op 25 januari 1964 het bedrijf Blue Ribbon Sports (BRS) in Beaverton, Oregon USA. Vijf jaar later wordt al een omzet gemaakt van een miljoen dollar! In eerste instantie worden geen sneakers zelf gemaakt, maar geïmporteerd uit Japan.
Nike was de Griekse godin van de overwinning. In tegenstelling tot de bekendere Griekse goden had zij geen uitgesproken persoonlijkheid, die in allerlei mythes aan bod kwam, en geen eigen cultus. Zij was eerder een symbool, een abstractie van de overwinning, zowel op militair als op sportief vlak.
Naast het leveren van kwaliteit voor een redelijke prijs maakte Nike vooral naam door de lucratieve samenwerking met beroemde atleten, zoals Michael Jordan, de voetballers van het Nederlands mannenelftal, golfer Tiger Woods en tennissterren Roger Federer, Serena Williams en Maria Sharapova.
DE SHOP OM EEN NIEUW PAAR NIKE AIR MAX 1 TE KOPEN! Bij Swooshop.nl ben je aan het juiste adres wanneer je op zoek bent naar een nieuw paar Nike Air Max 1 voor heren, dames en kinderen! Wij doen ons best om de meest gewilde sneakers van dit moment voor een normale prijs aan jou te kunnen aanbieden.
Is slick-sneakers.com betrouwbaar? De webshop slick-sneakers.com scoort een mooie 7 op een schaal van 10. Dat is een prima score, maar deze score is een hulpmiddel om de betrouwbaarheid van een webshop te bepalen. Controleer ook altijd de reviews en de keurmerk informatie die je o.a. ook via WebshopChecker kunt lezen.
Een raffle is wanneer een retailer klanten de mogelijkheid biedt om het recht te winnen van een bepaalde sneaker. Dit gebeurd meestal wanneer er minder oplagen en meer hype is dan een 'normale' release. Door een raffle krijgt iedereen dezelfde kans in het kopen van bijvoorbeeld Yeezy's, Jordans of Nike.
In de e-mail in kwestie staat dat Nike nu een aankooplimiet heeft voor de geliefde Nike AF1. Om een lang verhaal kort te maken: Consumenten kunnen slechts een beperkt aantal van deze sneakers kopen, verdere bestellingen worden geannuleerd. In het verleden waren Nike Air Force 1's altijd direct beschikbaar.
Daarnaast heeft NIKE enorm geïnvesteerd in een imago dat zij wil uitstralen naar haar klanten en waarmee die zich kunnen en willen identificeren. Een merkhouder en zeker de houder van een bekend merk zoals NIKE doet er verstandig aan om het merk en het daarbij horende imago te beschermen.
Op milieugebied scoort het bedrijf goed. Het milieumanagementsysteem is prima, maar het officiële milieubeleid is mager. Nike heeft een uitgebreid programma om de hoeveelheid CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het een doel om vanaf 2025 volledig duurzame energie te verbruiken in alle bedrijfspanden.
Omdat de grootste productie in Vietnam plaats vindt en omdat Jordan een belangrijk merk voor veel Amerikaanse klanten is, vermoed ik dat bijna alle Jordans in Vietnam gemaakt worden.
Nikè of Nike (Oudgrieks: Νίκη, Níkê) was de godin van de overwinning in de Griekse mythologie. Haar Romeinse equivalent is Victoria. De oorspronkelijke betekenis van Nikè is waarschijnlijk de bliksem. Daarom is zij onafscheidelijk verbonden met Zeus.
Ares was de god van de oorlog en het geweld. Hij was een zoon van Zeus en Hera. Bijna altijd was hij op stap met Eris, zijn zus en godin van de tweedracht.
De godin Nikè staat in de Griekse mythologie symbool voor 'de overwinning'. Zij werd doorgaans uitgebeeld als een jonge gevleugelde vrouw. De Romeinen noemden haar Victoria.
Nike fel tegen kinderarbeid
De talrijke demonstraties en acties hadden effect. In 1998 deed Phil Knight een belofte: Nike zou een einde maken aan kinderarbeid en de omstandigheden in fabrieken gingen radicaal verbeteren.
De Duitse sportgigant maakt zich sterk voor de bescherming van mensenrechten. Zo hanteert het een verbod op kinderarbeid, dwangarbeid en discriminatie bij de productie in landen als China, Vietnam en Indonesië. Verder is Adidas glashelder over omkoping en corruptie.
De focus van de positionering van Nike is niet vanuit het product, maar vanuit hun merk. Innovatie bieden aan iedere atleet. Van hun statement Just do it tot alle communicatie- en reclame-uitingen komen terug op de begrippen doorzettingsvermogen, talent en innovatie.
De positionering van Nike is eigenlijk altijd redelijk eenvoudig geweest. Door de bekendste en meest aansprekende sporters te sponsoren en uitsluitend op merk-niveau te communiceren weet Nike haar merk te koppelen aan de begrippen talent, doorzettingsvermogen (just do it) en excelleren.
Merkidentiteit (brand identity) is meer dan alleen het logo of product van je merk. Het is de algemene indruk die je achterlaat bij de consument, en de herkenbare merkattributen die je onderscheiden van de concurrentie. Simpel gezegd is de identiteit van een merk de persoonlijkheid.
Over het algemeen zijn Nike Jordan schoenen vanaf €169,99 te koop. De prijs kan daarna snel stijgen door een beperkte oplage. Regelmatig zie je dat zelfs tweedehands Nike Jordan schoenen voor bedragen als €1.500,- euro verkocht worden.
Op dit moment zijn de Nike SB Dunk en Jordan 1 goede sneakers om in te investeren.” “Maar ook zonder hypes valt er geld te verdienen aan sneakers. Sommige schoenen zijn zo gelimiteerd in oplage, dat je al snel marktleider bent.