De eerste metro ter wereld reed in Londen; de lijn werd op 10 januari 1863 geopend. Deze eerste metro, in het Verenigd Koninkrijk 'Underground' genoemd, werd getrokken door een stoomlocomotief.
Rennes is de kleinste stad met een eigen metronetwerk. Dagelijks maken 140.000 mensen een rit met de metro.
Met een maximumsnelheid van 100 km/h is het metronetwerk van Doha een van de snelste met autonome stellen ter wereld.
Weg naar de hel
Na de bouw van de Thames Tunnel in 1843 kwam de Brit Charles Pearson op het idee om een spoornetwerk te maken in tunnels onder de stad. De reacties op zijn plan waren niet meteen laaiend enthousiast. Ministers vergeleken het idee van een ondergrondse spoorlijn met een weg naar de hel.
Shanghai Metro. Met 423 km aan spoor, is de Shanghai Metro de langste metro ter wereld en hij blijft groeien (877 km gepland voor 2020). Per dag verwerkt het netwerk 6,5 miljoen passagiers.
Openbaar vervoer
Station Arsenalna ligt 105,5 meter onder de oppervlakte en is daarmee wellicht het diepste metrostation ter wereld.
De nieuwe metro's worden geleverd door treinbouwer Bombardier. Het koopcontract voor de zes nieuwe metro's heeft een waarde van 31 miljoen euro. Bombardier verwacht de nieuwe Bombardier Flexity Swift Light Rail Vehicles in 2017 te kunnen leveren.
Op metrosneltramlijnen geldt bij GVB een maximum snelheid van 50 kilometer per uur en bij RET van 70 kilometer per uur.
Burgemeester Patijn vond dat er te veel verkeer over de Laan van Meerdervoort ging. Hij wilde dat oplossen door voor lijn 3 een tunnel te maken. Lijn 3 is er wel gekomen, maar de tunnel niet. Daarna werd er niet meer gesproken over de Haagse metro, tot net na de Tweede Wereldoorlog.
Op 14 oktober 1977 werd de metro geopend tussen Weesperplein en Gaasperplas, en tussen Weesperplein en Holendrecht. De lijnen hadden nog geen nummers - de eindbestemmingen stonden voorop de metro.
Op 10 januari 1863 is Londen in rep en roer: de eerste metrolijn ter wereld gaat open. Wanneer een spoorwegmaatschappij het idee drie jaar daarvoor aankondigt, maakt het volk de metro nog belachelijk.
Berlijn heeft een groot en goedgeregeld openbaarvervoernetwerk dat dagelijks ruim 1,35 miljoen passagiers vervoert. Alle wijken van de stad zijn met elkaar verbonden door trams, bussen, S-Bahn (de bovengrondse sneltrein) en door de metro. De metro wordt hier de U-Bahn genoemd. Dit staat simpelweg voor Untergrundbahn.
We weten allemaal dat met de trein reizen beter is voor het milieu dan de auto te pakken. Maar laat dat nu ook directe gevolgen hebben op je gezondheid. Door minder met de auto te reizen, draag je niet alleen bij aan een vermindering van de CO2 uitstoot. Maar zorg je ook dat er minder roetdeeltjes in de lucht komen.
Gewone fietsen mogen aan de hand en tegen betaling mee, maar niet in de spits tussen 7.00 - 9.00 uur en 16.00 - 18.30 uur. Je fiets mag geen hinder veroorzaken voor andere reizigers. Op zaterdag, zondag en nationale feestdagen is er geen spits.
Lange en snelle roltrappen vind je op stations in het centrum van Praag. Met een lengte van 100 meter en een snelheid van 9 km per uur is de roltrap van het metrostation Námestí Míru de langste en snelste roltrap in Europa.
AMSTERDAM Met 47 meter lang is de roltrap bij de halte Vijzelgracht van de Noord-Zuidlijn de langste van Nederland. Vandaag werd hij officieel geopend en ruim 15.000 mensen bezochten de attractie. Reizigers worden met de roltrap bijna 30 meter naar beneden gevoerd.
De 'London Underground' of de 'tube' bestaat al sinds 1863 en is daarmee het oudste ondergrondse treinstelsel in de wereld. De metro is een van de snelste en goedkoopste manieren om je te verplaatsen. Daarom kiezen er dagelijks zo'n drie miljoen mensen voor de metro in Londen.
Gare du Nord en Gare de l'Est, zo noemen die in het Frans. Het gebied tussen deze twee stations wordt beschouwd als een van de gevaarlijkste delen van de stad. Het wordt de Indian Quarter genoemd, hoewel het voornamelijk immigranten uit Afrikaanse en Arabisch sprekende landen zijn die er wonen.
De prijs per kilometer ligt tussen de 0,82 € en 1,33 € al naargelang het uur van de dag. Extra's zijn er voor de stations van de spoorwegen (0,70 €), 4e persoon (2,75 €), bagage (1 € per stuk) en huisdier (0,60 €). Minimumprijs voor een rit is 5,60 €.