Allereerst: ook het helpen voorkomen van e-bike diefstal begint met de aankoop van het juiste slot. Minimaal een ART-2 slot (het is ook niet zomaar dat uw verzekering hierom vraagt).Maar u kunt zeker ook een ART-3 slot overwegen om uw elektrische fiets te beveiligen.
Om te voldoen aan de voorwaarden van je ANWB Fietsverzekering heb je minimaal een ART-2-fietsslot nodig. Voor e-bikes is het gebruik van een tweede slot verplicht om in aanmerking te komen voor een uitkering na diefstal.
Deze soorten sloten kunnen voorzien zijn van twee ART-sterren: een kettingslot, ringslot, insteekslot en vouwslot. Ze zijn geproduceerd door merken als AXA, ABUS en Pro-tect. U kunt een ART-2 slot eenvoudig herkennen aan het ART-logo met het aantal sterren en het viercijferige goedkeurnummer.
Het ART slotnummer kun je vinden op het ART logo. Dit logo vind je meestal als sticker of opdruk op het slot zelf. Het nummer bestaat uit vier cijfers en begint meestal met een 4.
ART-3 fietssloten bieden meer beveiliging en zijn meer geschikt voor de stedelijke omgeving.ART-4 wordt voor fietsen nauwelijks gebruikt, maar des te meer voor scooters en motors. Let op: veel verzekeraars eisen bij een diefstalverzekering dat uw fietsslot een minimaal aantal sterren moet hebben.
Wil je een door de verzekering goedgekeurd fietsslot hebben, koop dan een ART-keurmerkslot met minimaal twee sterren: ART-2. Wil je de beveiliging van je fiets of e-bike verbeteren, schaf dan een tweede slot aan met bijvoorbeeld minimaal een ART-2- of een ART-3-, ART-4- of zelfs ART-5-keurmerk.
Fietssloten en e-bike sloten met keurmerk ART 2. Voor een gewone fiets is het minimale advies tegen diefstalpreventie: een fietsslot met ART 2 keurmerk. Dit garandeert een goede beveiliging.
Om een fietsverzekering af te sluiten, vragen verzekeraars vaak naar sloten met een speciale eis. Deze eis is dat het fietsslot voor verzekering voorzien moet zijn van het ART 2 keurmerk.
Het type fietssloten ART-2 komt voor bij: kettingslot, ringslot, insteekslot en vouwslot. Een groot voordeel van het gebruik van een ART-2 slot? Dat is het feit dat de fiets hiermee goed te verzekeren is.
Het aantal gestolen elektrische fietsen steeg in de eerste helft van dit jaar met twintig procent. Criminelen gebruiken een loper, bekend als 'Poolse sleutel', die het een kinderspel maken om een ringslot te openen. "Het is insteken, aanhaken en doorlopen.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.
Met een speciaal gereedschap krijgen ze het slot in een oogwenk én totaal onopvallend open. Het gereedschap, dat speciaal is gemaakt voor het kraken van AXA-ringsloten, staat bij de politie bekend als 'Poolse sleutel'.
Hoe weet u of het een ART-slot is? Een ART-slot herkent u eenvoudig aan het ART-logo. U ziet ook altijd het aantal sterren vermeld, evenals een viercijferig goedkeurnummer.
Sloten met ART-keurmerk voldoen aan essentiële voorwaarden om diefstal te kunnen voorkomen van fiets, brommer/scooter, e-bike en motor. Stichting ART zorgt voor het keurmerk. De stichting is onafhankelijk. In Stichting ART zetelen onder andere ANWB, verzekeraars, politie, BOVAG en SKG-IKOB.
Slot ART-3: fietssloten & scootersloten
Geschikt voor bijvoorbeeld e-bikes, bakfietsen en andere duurdere fietsen, zeker voor in een stedelijke omgeving. Ook worden ze gebruikt als scooter- of brommerslot.
Als jij altijd je sleutels kwijt bent, kun je het best kiezen voor een combinatieslot, dan hoef je alleen maar een code van 4 of 5 cijfers te onthouden. Wil je niet het risico lopen om de code te vergeten, of wil je een reservesleutel hebben, kies dan voor een ouderwets sleutelslot.
Beste keuze. Hoewel beide sloten stevig zijn en bescherming bieden tegen het doorknippen ervan, heeft het kettingslot uiteindelijk de voorkeur vanwege de flexibiliteit en het gebruiksgemak. Als je echt je fiets tot het uiterste wilt beveiligen, is het beter om voor een kettingslot te kiezen.
Uit onderzoek blijkt dat de meeste verzekeringen voor een elektrische fiets op jaarbasis tussen de €60,- en €150,- kosten. Alhoewel er tussen verzekeraars duidelijke verschillen bestaan, bepalen zij de premiehoogte voornamelijk op basis van de prijs van de fiets. Ook je woonplaats speelt een rol.
ABUS-sloten met ART keurmerk
Veel van de ABUS-sloten zijn voorzien van een ART keurmerk. Dit keurmerk, dat wordt uitgegeven door Stichting ART, zegt iets over de beveiligingsgraad van een slot. Het aantal sterren (2,3,4 of 5) geeft aan hoe 'sterk' het slot is.
De meest veilige optie is om een ringslot en een los kettingslot te gebruiken. Op deze manier zijn er twee aparte sloten waarmee je jouw fiets vast zet. Zorg ervoor dat dit losse kettingslot ergens aan vast zit, en door je frame heen loopt.
De fietssloten die onder de basis beveiliging vallen zijn lichtere sloten. Perfect voor kinderfietsen en voor fietsen die een korte periode gestald staat op een plek waar de kans op diefstal klein is. Deze sloten zijn te herkennen aan veiligheidsniveau 1 t/m 6.
Een Abus vouwslot is van uitzonderlijk goede kwaliteit en nagenoeg niet te kraken. Bovendien is het slot licht en compact en daarom past het in vrijwel iedere tas. Naast een Abus vouwslot kies je bij ons ook uit AXA vouwsloten. Met een AXA vouwslot profiteer je van een sterk en betrouwbaar fietsslot.
Dit kettingslot van de HEMA krijgt de titel Voordelige Keus. Het is in de test het goedkoopste fietsslot met twee ART-sterren, maar scoort goed over de hele linie. Zo is de sok rond ketting zeer sterk, het slot makkelijk in gebruik en zijn ook de opvallende rode sleutels een pluspunt.
Controleert u alstublieft of u in het bezit bent van een AXA of Basta slot. U kunt op onze website geen sleutels nabestellen van de merken Trelock en Abus. U vindt de merknaam op de voorkant van uw fietsslot.
In het geval van fietssloten, zijn 2 sterren ofwel ART-2 als voldoende veilig bevonden. Echter, soms is het slim (of verplicht door de verzekeraar) om voor een slot met 3 sterren te kiezen, zoals in steden waar veel fietsen (ebikes) worden gestolen. Sloten met 4 of 5 sterren zijn bedoeld voor scooters en brommers.