Hoe wordt mijn fiets gegraveerd? Met een graveerapparaat wordt op uw fiets een unieke code in het frame gegraveerd. Vaak is het uw rijksregisternummer. De politie en gemeente graveren uw rijksregisternummer om u te kunnen traceren als uw fiets later wordt teruggevonden.
In de Integrale Veiligheidsmonitor wordt geen getal gepubliceerd. Wel geeft de monitor cijfers voor het percentage mensen dat slachtoffer is van fietsdiefstal en het percentage per 100 inwoners dat fietsdiefstal ervaart. Dat laatste is hoger, omdat één persoon meer dan één keer per jaar slachtoffer kan zijn.
Bij het graveren van een fiets wordt met een graveermachine je rijksregisternummer op een zichtbare plaats in je fietskader gegraveerd. De gravure wordt extra benadrukt door een opvallende sticker. Voor de meeste "gewone" fietsen is graveren een goede optie.
Een groot deel van de gestolen fietsen wordt vrijwel meteen weer doorverkocht. De gestolen fietsen worden aan particulieren doorverkocht als goedkope tweedehands fiets. Of de fiets gaat het criminele cirquit in en wordt door opkopers meegenomen. Deze verkopen de fietsen ook weer door aan anderen.
Zet de fiets zo veel mogelijk buiten beeld, bijvoorbeeld in een afgesloten schuur of garage. Zet de fiets met een kettingslot vast aan de schuur. Plaats bijvoorbeeld een muuranker of beugels met anti-inbraakschroeven. Maak gebruik van bewaakte stallingen én maak de fiets vast aan het fietsenrek.
Diefstal van een fiets is strafbaar gesteld in de artikelen 310 e.v. Wetboek van Strafrecht. Naar wettelijke omschrijving staat hier een maximale gevangenisstraf van 4 jaren op gesteld.
Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'. De eerste 'Poolse sleutels' doken in Zwolle op. Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om.
Bedrijven kunnen via het fietsdiefstalregister controleren of ze gestolen fietsen in- en verkopen. Ook medewerkers van gemeentelijke fietsdepots maken veel gebruik van het fietsdiefstalregister. Zij komen gestolen fietsen tegen als zij (stations)fietsenstallingen opruimen.
En net als vorig jaar is de e-bike het meest gewild. Er zijn schrikbarend meer elektrische fietsen gestolen dan het jaar ervoor. Sterker nog; de e-bike wordt het meest gestolen, gevolgd door de 'gewone' stadsfiets.
De politie maakt een proces-verbaal op. Ook komt uw fiets in het fietsdiefstalregister te staan. Controleer voordat u aangifte doet of de gemeente uw fiets misschien heeft verplaatst of verwijderd.
Hoe wordt mijn fiets gegraveerd? Met een graveerapparaat wordt op uw fiets een unieke code in het frame gegraveerd. Vaak is het uw rijksregisternummer. De politie en gemeente graveren uw rijksregisternummer om u te kunnen traceren als uw fiets later wordt teruggevonden.
Uw fiets personaliseren door hem te laten graveren of labelen biedt een dubbel voordeel op: 1. de potentiële dief wordt afgeschrikt aangezien een gegraveerde fiets herkenbaar is en moeilijker te verkopen; 2. de politie kan, bij het terugvinden van een gestolen fiets, makkelijk de rechtmatige eigenaar terugvinden.
Registreer jouw fiets meteen na aankoop of zo snel mogelijk gratis (met foto) in de Bikebank. Dit vergroot de herkenbaarheid en de kans op het terugvinden van je fiets na diefstal of verwijdering. Het Bikebanklabel is een extra hulpmiddel om je fiets te registreren en de kans op diefstal te verkleinen.
Je moet de ketting net zo lang in elkaar draaien totdat er zo veel spanning op komt te staan, dat een schakel of het hangslot knapt. De makkelijkst te stelen fiets heeft een krakkemikkig ringslotje, zegt Theo.
Van de meeste gestolen fietsen wordt geen aangifte gedaan. Doe je dat wel én staat je framenummer geregistreerd, dan heb je ongeveer 1 op 20 kans dat je fiets wordt teruggevonden. Maar we willen je niet ontmoedigen, want er zijn ook genoeg succesverhalen.
Fietsendiefstal is een veelvoorkomende vorm van kleine criminaliteit. In 2017 werden er in Nederland 113.779 fietsen gestolen. Iedere dag verdwenen er dus ongeveer 311 fietsen.
Bij Sparta betaal je 2,95 euro per maand voor track and trace en allerlei extra functies op je app (Sparta Smart Connectiviteit). En voor nog eens 3 euro per maand is je fiets ook verzekerd bij ENRA.
ART-1 is een 'instapmodel': je voorkomt hiermee dat je fiets wordt gestolen wanneer je even weg bent, bijvoorbeeld een boodschap doen. Voor elektrische fietsen wordt (op zijn minst) ART-2 aangeraden, of ART-3.
VanMoof-fietsen zijn al sinds 2016 voorzien van slimme anti-diefstal technologie. Denk aan toonaangevende technische hoogstandjes als een ingebouwd alarm, een blokkeersysteem dat op afstand bediend kan worden, en een Diefstal Slot dat al met één schopje tegen het achterwiel een fiets compleet beveiligt.
Track & trace met gps
De simkaart geeft de locatie door aan je smartphone. Vaak is dit gekoppeld aan een app zodat je op je smartphone precies kunt zien waar je fiets is én waar die heen gaat. Zo weet je of iemand je fiets verplaatst of steelt. Bij diefstal kun je vaak in de app direct aangifte doen.
GPS-ontvanger
Deze apparaatjes zijn compact, waterdicht en kunnen tegen schokken. Bij de betere fietsenzaak is voldoende keuze uit diverse modellen en prijsklassen. Deze GPS-ontvangers kunnen naast uw route en positie vaak ook andere nuttige informatie bijhouden. Bijvoorbeeld hoogte, hartslag en trapfrequentie.
Wat zijn de kosten? De kosten voor de registratie van een gestolen fiets zijn € 4,00 voor maximaal één jaar. Na een jaar ontvang je van ons een e-mail waarmee je de regsiteratie kan verlengen.
Alle type sloten zijn te openen op de één of andere manier, zij het met een betonschaar, slijptol of sterke nijptang. Het is de mate waarin het slot open te breken is die belangrijk is voor de veiligheid van een slot.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.