Normaal gesproken wordt de inlaatlucht van een turbo gekoeld door een gewone intercooler. Dat is een soort radiator die de lucht koelt met behulp van de rijwind. Via slangen gaat de lucht vanaf de turbo naar de intercooler. Vervolgens gaat de gekoelde lucht via slangen weer door naar de motor.
Gewoon laatste 5 min ofzo rustig rijden en dan 1-2 min stationair laten draaien voordat je de motor uit zet. De motorolie koelt de turbo dan af. Hoe denk je dat tijdens het rijden de turbo's/olie wordt gekoeld, door inderdaad, rijwind....... 1-2 min stationair laten draaien voordat je de motor uit zet.
Veel turbochargers zijn ontworpen zonder waterkoelingspoorten en worden voldoende gekoeld door lucht en de smeerolie die erdoorheen stroomt . Andere turbochargers, zoals veel in de Garrett GT & GTX kogellagerreeks, zijn vanaf het begin ontworpen om te worden gekoeld door olie en water.
De hete uitlaatgassen worden dan in de turbine van de turbo geleid. In de turbine ontstaat een tegendruk, het gevolg is dat de uitlaatdruk van de motor hoger is dan de atmosferische druk. Door hitte expansie in de turbine van de turbo ontstaat een heftige druk- en temperatuurverlaging.
Tekenen dat de turbo slijt
Een hoger olieverbruik of blauwe rook uit de uitlaat zijn er twee van. Een andere indicator is een sissend geluid bij het accelereren. Om te voorkomen dat de turbo (letterlijk) kapot gaat, moet je bij deze signalen in actie komen.
Een defecte turbo valt vaak te herkennen aan overmatig veel rook uit de uitlaat. Ook wanneer de motorprestaties opvallend minder zijn, is dat een indicatie van een turbogebrek. Dat geldt ook voor fluitende bijgeluiden. Doorrijden met een defecte turbo is géén aanbeveling, omdat de motor dan zware schade kan oplopen.
Kosten kapotte turbo vervangen
Wat het vervangen van een turbo kost, is afhankelijk van het onder andere het merk en model van de auto, de ernst van de schade en de arbeidskosten van de monteur. Over het algemeen variëren de kosten ergens tussen € 500,- en € 3.000,- .
De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud. Natuurlijk zijn er uitschieters naar boven en naar beneden. In veel gevallen is er ook een externe oorzaak waardoor een turbo vroegtijdig kapot gaat.
Tijdens normale werking van de motor stroomt koelvloeistof door de turbolader via de mechanische waterpomp . Echter, thermische heveling kan wat koelvloeistof door de centrale behuizing van de turbo trekken of het kan door correct geleide koelvloeistofleidingen worden gepompt.
De temperatuur van de gecomprimeerde lucht kan erg warm worden (meer dan 60 graden Celcius).
Turboladers zijn ontworpen om de hoge temperaturen te weerstaan die ontstaan tijdens normaal gebruik. Als de temperatuur van de uitlaatgassen echter te hoog is, kan dit ernstige schade veroorzaken .
De temperatuur van de lucht die in de motor verbrand moet worden kan oplopen tot wel 150 graden Celsius. Bij zulke temperaturen levert een motor veel minder vermogen. Het is noodzakelijk dat deze lucht gekoeld wordt. De intercooler zorgt ervoor dat deze lucht wordt afgekoeld door rijwind en koelelementen te gebruiken.
Intercoolers zijn mechanische apparaten die de samengeperste lucht van de turbo koelen voordat deze de motor ingaat. Er zijn hoofdzakelijk twee hoofdtypen intercoolers: lucht-lucht en lucht-water . Hoewel beide intercoolers hetzelfde doel hebben, gebruikt lucht-lucht gekoelde lucht om de turbo te koelen, terwijl lucht-water water gebruikt.
Deze lucht kan erg warm worden, tot wel 150 graden Celsius. De temperatuursverhoging komt door de compressie (het samenpersen) van de lucht. Bij warme lucht zijn de moleculen uitgezet en is er in verhouding minder zuurstof aanwezig per cm3 dan in koude lucht.
Laat de motor minstens 30 tot 60 minuten afkoelen.
Lekkagesymptomen. Verschillende lekkages kunnen zich voordoen aan de turbo, zoals uitlaatgas, koelvloeistof, olie, vacuüm of druk (actuator). Een olielekkage komt het meest voor en is direct zichtbaar. Dit ontstaat meestal door vervuilde olie waardoor de lagers, de as en afdichtingen zijn versleten.
Wacht tot de motor volledig is afgekoeld. Zo geeft het indicatiestreepje ook het juiste beeld van het niveau van de vloeistof. Zorg dat jouw auto (redelijk) waterpas staat zodat u geen vertekend beeld krijgt. Check uw instructieboekje zodat u zeker weet dat u de goede dop gaat losdraaien.
Intercoolers kunnen lucht-lucht of lucht-vloeistof zijn. Lucht-lucht intercoolers gebruiken omgevingslucht om de samengeperste lucht van de turbolader of supercharger te koelen. Lucht-vloeistof intercoolers gebruiken een vloeibaar koelmiddel om de samengeperste lucht van de turbolader of supercharger te koelen .
Onder ideale omstandigheden kan uw turbo u tot 150.000-200.000 mijl of zelfs langer van dienst zijn. Ook al kunnen ze lang meegaan, u moet het onderhoud verzorgen en verantwoord rijden om ze draaiende te houden.
De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Een turbomotor maakt minder lawaai dan een vrij aanzuigende motor; bovendien fungeert de turbo ook nog eens als een extra uitlaatdemper. De prestaties van een turbomotor zijn op grotere hoogtes beter.
Doorrijden met een kapotte turbo is absoluut niet aan te raden. Hoewel het misschien verleidelijk lijkt om de auto nog even te gebruiken, kunnen de gevolgen aanzienlijk zijn. Een defecte turbo kan leiden tot verdere schade aan de motor, omdat de motor harder moet werken om dezelfde prestaties te leveren.
Zoals je zou verwachten, zitten middenklasse auto's van fabrikanten als Ford, Vauxhall en Volkswagen in het midden (meestal rond de £1.500 ). Over het algemeen geldt: hoe groter de motor, hoe hoger de kosten.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.