Ze spelen met overtuigingen, levensdoelen en waarden. Dit uniek zoekproces is er één van vallen en opstaan. Jongeren leren laveren tussen verschillende werelden en zoeken op welke manier ze in de wereld (willen) staan. Iedereen heeft de basisbehoefte om ergens bij te horen, ook jonge mensen.
Identiteit is in de psychologie de aanduiding voor wat als kenmerkend wordt beschouwd voor je persoonlijkheid. Je ervaart je identiteit als het resultaat van onder meer afkomst, geslacht, seksuele oriëntatie, en ook van ervaringen, verworvenheden en sociale banden.
Identiteit wordt grotendeels bepaald door onze relatie met anderen. Heel simpel gezegd is persoonlijkheid wie we van binnen zijn en identiteit wie we van buiten zijn. Op de vraag wat nu je identiteit bepaalt, kun je kijken naar de verschillende rollen die je vervult en welke je belangrijkst vindt.
Bij identiteitsontwikkeling gaat het grofweg om twee aspecten: de manier waarop de jongere zichzelf ziet (zelfbeeld); de mate waarin de jongere het eigen zelfbeeld kan waarderen (eigenwaarde of zelfvertrouwen).
Voorbeelden van sociale identiteit kunnen zijn: religieuze groep, woonomgeving, werk en cultuur. Er zijn zo nog een hele hoop groepen te benoemen. Het laatste voorbeeld is online identiteit, dit is een vorm die door de ontwikkelingen van het internet steeds meer ontwikkeld wordt.
Jongeren ontwikkelen steeds meer een eigen identiteit die losstaat van hun ouders.Ze komen in nieuwe situaties, waarin zij zichzelf weer op een andere manier leren kennen. Bijvoorbeeld in een bijbaan, of in een relatie. Jongeren kunnen zich beter inleven in andere mensen en nadenken over hun plek in de maatschappij.
Je identiteit vormt zich door een heel scala aan dingen: karaktertrekken en aanleg, boodschappen van ouders en belangrijke anderen in je leven, ervaringen in het verleden en ervaringen in het heden.
Tijdens de puberteit komen genen en bijbehorende biologische processen, zoals hormonale veranderingen, tot uiting. Ook ontwikkelen de hersenen zich nog. Deze veranderingen kunnen ervoor zorgen dat de persoonlijkheid in die jaren zijn volwassen vorm aanneemt.
Sociale media bieden de mogelijkheid om online contact te hebben met mensen over de hele wereld. Via sociale media kan je veel mensen bereiken. Dat is interessant voor zowel bedrijven, particulieren als het onderwijs. Informatie wordt immers gratis, snel en als een olievlek verspreid.
Bij persoonlijke identiteit gaat het om de manier waarop de mens zich definieert door persoonlijke eigenschappen. Dit is een stuk biologisch (ik ben vrouw), maar kan ook psychologisch zijn (ik voel me vrouw). De sociale identiteit legt de focus op de interactie met anderen en het belang om tot een groep te behoren.
Identiteit is de eenheid van wezen, volkomen overeenstemming en gelijkheid.Het beeld dat iemand van zichzelf heeft, is het zelfbeeld of zelfconcept.
Identiteit gaat over verleden, heden en toekomst. Als iemand alleen jouw naam weet, betekent dat niet dat hij jou kent. Er zijn veel meer aspecten die maken wie jij bent, zoals waar je vandaan komt, wat je belangrijk vindt in het leven, waar je van geniet, wat je dromen en ambities zijn.
Jezelf kwijt zijn ontstaat vaak doordat je (onbewust) van iets of iemand anders uit gaat, in plaats van jezelf. Wellicht heb je veel stress gehad de afgelopen tijd en ben je dingen gaan doen voor anderen, in plaats van voor jezelf. Door jezelf te lang te vergeten verlies je vaak de connectie met jezelf.
Je identiteit is je persoonlijkheid.Alles wat je maakt, tot wie je echt bent. Je identiteit wordt bepaald door je opvoeding, door normen en waarden, door het land waar je opgroeit, door je vrienden. Bijna alles wat je meemaakt vormt je identiteit en die bestaat uit allemaal verschillende stukjes.
Je identiteit vormt zich door niet alleen hoe je bedraad bent, maar ook ervaringen in het verleden, de boodschappen van je ouders en belangrijke anderen. Wie je bent is ook 'je bewustzijn van jouw doen, denken en voelen'. Door je hiervan bewust te zijn, kan je bewuste keuzes maken.
Volgens Jean Piaget is de cognitieve ontwikkeling van mensen een voortdurende reorganisatie van mentale processen van biologische rijping en hun ervaringen met de omgeving. Biologische rijping houdt verband met de ervaringen die mensen tijdens de levensfases opdoen.
Bij sociaal-emotionele ontwikkeling gaat het om de ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden. Dit leidt als het goed is tot sociaal en emotioneel welbevinden.
Depressiegevoelige tieners zijn al kwetsbaarder, bijvoorbeeld omdat ze faalangstig of verlegen zijn, of een verlies of andere nare ervaring hebben gehad. Een andere risicofactor is een ouder met depressieve klachten.
In de puberteit verandert niet alleen het gedrag van jongeren, maar ook hun lichaam. Pubers ontdekken verliefdheid en seksualiteit en zijn bezig met hun gezondheid en uiterlijk. Ze ontwikkelen hun eigen smaak, en uiten dat in hun kleding, haardracht, muziekstijlen en een eigen taal.
Intimiteit speelt een belangrijke rol bij het ontwikkelen van een diepere emotionele verbinding in relaties. Deel je regelmatig intieme momenten met elkaar, zoals het bespreken van persoonlijke ervaringen en het voeren van diepgaande gesprekken, dan ontstaat er al gauw een hechtere band.
Kom in contact met hoe je je voelt. Je zou ook kunnen proberen een dagboek bij te houden of je gevoelens op te schrijven om te helpen bij het verwerken. Creëer een mentale fitnessplan: Als je merkt dat je in je identiteitscrisis zit, is het tijd om jezelf te aarden in je mentale fitheid.
Ontdek wat ons drijft en waar we voor staan, welke onze missie en waarden zijn en hoe ze zijn gegroeid. Onze unieke identiteit is geen toevalstreffer, maar het resultaat van generaties ondernemerschap.
Persoonlijke identiteit Het heeft te maken met het beeld dat iemand van zichzelf heeft, het zelfbeeld. Mensen willen graag een positief zelfbeeld. Sociale identiteit Heeft te maken met het deel van iemands identiteit dat past bij de groepen waar iemand deel van uitmaakt.