40 procent van de jongeren vindt dat sociale media een slechte invloed hebben op hun zelfbeeld. Dit geldt vooral voor meisjes: bijna de helft tegenover een kwart van de jongens. Desondanks vindt ruim de helft van de jongeren dat sociale media een goede invloed hebben op hoe gelukkig ze zich voelen.
Jongeren brengen veel tijd door op sociale media als Snapchat, YouTube en Instagram. Op deze platforms zijn ook veel 'social influencers' actief. Hun invloed op hun volgers kan zowel positief als negatief zijn.
Vooral interactieve media die passen bij de leeftijd van het kind kunnen zo een positief effect hebben op de ontwikkeling van het kind. Media kunnen invloed hebben op de ontwikkeling van taal, cognitie, moraliteit, lichaam & motoriek, sociaal-emotionele vaardigheden en spel & fantasie.
Socialemedia-apps vormen een onveilige omgeving voor kinderen en zijn daarom niet geschikt voor hen. Dat concludeert de Consumentenbond na het doorlichten van Facebook, Instagram, Signal, Snapchat, Telegram, TikTok, WhatsApp en YouTube.
Jongeren volgen vooral klasgenoten en vrienden, gevolgd door bekende YouTubers, favoriete artiesten en vrienden van vrienden.Pas daarna komen de Insta-influencers (38 procent). Het hebben van volgers is niet zo heel belangrijk voor tweederde van de Instagrammers.
Als je veel op social media zit, kan dat psychische klachten veroorzaken. Bijvoorbeeld angst, depressie en slaapproblemen. Iemand die veel last heeft van FOMO kan ook lichamelijke reacties krijgen, zoals zweten, nervositeit en hartkloppingen. Bijvoorbeeld als er een nieuw bericht binnenkomt.
Kinderen kunnen via de media zelfstandig informatie vinden over allerlei onderwerpen.Het gebruik van media draagt bij aan culturele vorming, creativiteit en expressiviteit. Jongeren kijken naar series, luisteren muziek en delen hun smaak met anderen op internet.
Sociale media zijn niet geschikt voor kinderen. Tot die conclusie is de Consumentenbond gekomen nadat de bond acht socialemedia-apps heeft onderzocht. De bond nam Facebook, Instagram, Signal, Snapchat, Telegram, TikTok, WhatsApp en YouTube onder de loep.
Het voordeel van social media is dat je waar je ook bent contact kan hebben met anderen. Zo hoef je nooit je vrienden te missen wanneer je op vakantie bent. Je kan bijvoorbeeld op WhatsApp contact houden en foto's van je vakantie sturen. Een ander voordeel is dat je in een korte tijd veel mensen kan bereiken.
Campagne voeren voor sociaal belang
Sociale media kunnen jonge mensen helpen het bewustzijn te vergroten van een bepaald doel waarin ze geïnteresseerd zijn om een echte impact te hebben op het beïnvloeden van verandering waar ze het willen zien.
Hoe beïnvloedbaar zijn jongeren door reclame? Uit onderzoek blijkt dat jongeren over het algemeen makkelijker te beïnvloeden zijn dan bijvoorbeeld volwassenen. Jongeren zijn erg gevoelig voor de groepsgeest die reclame makers vaak neerzetten in reclames, als je een product koopt hoor je er bij is de boodschap.
Van de jongeren vond 94 procent persoonlijke ontwikkeling, zoals het leren van nieuwe dingen, het opdoen van nieuwe ervaringen en het aangaan van uitdagingen belangrijk of heel belangrijk. Bij de mensen van 25 jaar of ouder was dat 79 procent.
Social media geven kansen om vrienden te maken, dingen te leren en om je gevoelens te uiten. Social media geven kansen om vrienden te maken, dingen te leren en om je gevoelens te uiten.
Positief en negatief gedrag
Naast negatieve effecten kan social media ook positieve effecten hebben voor jongeren. Social media kan onder andere het zelfvertrouwen vergroten, sociale steun geven, maar ook lotgenoten in contact brengen met elkaar.
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.
Social media gebruik naar leeftijd
Tieners spenderen hun tijd het liefst op TikTok, Snapchat en BeReal. Ook onder twintigers wordt TikTok populairder.
Met name jongeren gebruiken sociale media, maar ouderen maken de laatste jaren een inhaalslag. 65 tot 75 jaar 76,0% 25 tot 45 jaar 96,0% 45 tot 65 jaar 91,9% 75 jaar of ouder 39,8% 96,8% 12 tot 25 jaar Wie gebruikt het vaakst sociale media?
Schermgebruik scholieren. Bijna de helft van de basisschoolleerlingen (49%) gebruikte in 2019 (bijna) dagelijks sociale media. Bij scholieren op het voortgezet onderwijs ligt dit percentage aanzienlijk hoger: 84% gebruikte (bijna) dagelijks sociale media. Dit blijkt uit ons Peilstationsonderzoek Scholieren 2019.
Social media is een verzamelnaam voor alle internetmiddelen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen. Denk hierbij aan websites en apps. Op social media kan iedereen teksten plaatsen. Maar ook foto's, video's en muziek.
Een belangrijk onderwerp bij social media is privacy, omdat er nogal wat gevaren zitten aan het gebruik ervan. Het grootste gevaar is identiteitsfraude. Bij identiteitsfraude verwerft iemand de persoonlijke gegevens van iemand anders, om zich vervolgens voor te doen als deze persoon.
Interactie op social media geeft aan dat je publiek niet alleen je content ziet, maar dit ook interessant vindt. Je content heeft impact op jouw publiek. Ze vinden je leuk! Ten tweede is sterke engagement op social media een belangrijke factor in de algoritmes van social media kanalen.
De meeste mensen zijn meer gemotiveerd om iets leuks te doen in plaats van iets saai. Plezier is het belangrijkste ingrediënt om jongeren actief en gemotiveerd deel te laten nemen aan sociale activiteiten. Onderzoek met uw kind welke activiteiten ze graag doen en moedig ze aan om dat te doen.
Stress, angst, depressieve gevoelens en gedragsproblemen lijken door de coronapandemie en de daarbij horende lockdowns, sociaal isolement en economische onzekerheid toe te nemen. Gevreesd wordt dat kinderen en jongeren de impact ervan op hun geestelijke welzijn nog vele jaren kunnen voelen.
Naast de gezinssituatie en de omgeving op school of werk hebben jongeren behoefte aan een leefmilieu waarin ze zichzelf kunnen ontplooien, waar ze hun eigen talenten kunnen ontwikkelen, zich kunnen ontspannen en kunnen doen wat zij leuk vinden, samen met leeftijdsgenoten.