Hoe werkt het reinigen van het roetfilter? Het reinigingsmiddel wordt via de bestaande openingen rechtstreeks door het filter gespoten en maakt vastzittend roet en as los zonder resten achter te laten. Hierna kan er in de meeste gevallen een regeneratie van het roetfilter plaatsvinden.
Een DPF cleaner is een vloeistof waarmee je een roetfilter kunt reinigen. Door de cleaner te gebruiken worden roetdeeltjes verbrand tot as. Deze as kan makkelijker uit de filter dan roet en is minder schadelijk voor het milieu. Het is belangrijk om te weten dat dit alleen kan als de filter licht vervuild is.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
Als u uw roetfilter regelmatig laat reinigen, bespaart u geld en beschermt u tegelijkertijd het milieu. Bovendien wordt het brandstofverbruik verminderd door de reiniging van de DPF en wordt de motor beschermd.
Doorrijden met een verstopt roetfilter zal altijd meer kwaad dan goed doen. Gaat het niet om as maar gaat het om roet zelf en komt regeneratie niet op gang? Dan is de kans groot dat je te veel korte afstanden rijdt. Pak de auto, ga de snelweg op en rijd eens een écht lange afstand zodat het systeem goed warm wordt.
De makkelijkste manier om een verstopt roetfilter te herkennen is aan het storingslampje op het dashboard. Daarnaast herken je een slecht werkend of verstopt roetfilter ook aan een hoger brandstof verbruik, het op hol slaan van de motor, vermogensvlies, inhouden en stotteren.
Na reiniging kan het roetfilter weer ongeveer 100.000 kilometer mee.
JLM Diesel Roetfilter reiniger is één van de beste roetfilterreinigers op de markt. De JLM DPF reiniger bevat een hoge concentratie van het werkzame additief. Alle moderne auto's met een dieselmotor hebben een roetfilter.
Roetfilter reinigen kosten
De prijs voor een roetfilter reinigen is per roetfilter anders en verschilt dus per persoon en per auto. De kosten voor het reinigen van een roetfilter starten vanaf €175,- per stuk.
Regeneratieproces – 'Regenereren'
Dit wordt gedaan door extra brandstof in het roetfilter te spuiten. Hierdoor worden de uitlaatgassen tijdelijk verwarmd tot c.a 680 graden (regeneratie temperatuur) en verbrand het roet in het roetfilter.
Als uw roetfilter verstopt is? Een roetfilter dat bijna volledig verstopt zit of waar de motor al in de noodloop zit dient professioneel gereinigd te worden met Bardahl Professional DPF Cleaning Kit. Een motor die in de noodloop zit en niet meer op toeren komt krijgen we ook met alleen een toevoeging niet schoon.
Een roetfilter raakt op den duur verstopt en kan uiteindelijk defect gaan. Vaak kan een roetfilter nog gereinigd worden, maar in sommige gevallen dient u een nieuwe roetfilter te kopen en deze te laten vervangen in een garage.
Een roetfilter houdt roetdeeltjes tegen en slaat deze op in het roetfilter. Een gemiddelde dieselauto regenereert elke 700 a 1000 kilometer. Dit is het schoonbranden van het roetfilter door extra diesel in te spuiten. Hierdoor wordt het roetfilter warmer waardoor het roet verbrand tot as.
Voor het beste resultaat is het raadzaam om de 5in1 DPF roetfilter reiniger maandelijks toe te voegen. 5in1 DPF roetfilter reiniger zal geen schade veroorzaken bij overdosering.
De Lindemann Service Cleaner Diesel is één van de beste reinigingsadditieven op de markt. Dit komt door de hoge concentratie werkzame stoffen die het hele brandstofsysteem grondig reinigen.
Rijdt niet te lang door met een vol roetfilter.
Wanneer het roetfilter te warm wordt kan het filterelement intern smelten/breken.
regeneratie duurt gemiddeld 15–20 minuten.
Vervuilde injectoren, regeneratie die niet goed werkt, vervuiling in de uitlaat, om er een paar te noemen. Als je alleen het roetfilter vernieuwd, blijf je zitten met al die problemen. Grote kans dat een herkeuring hierdoor opnieuw misloopt, omdat de deeltjesteller te veel fijnstofdeeltjes detecteert.
Hoe zelf het roetfilter vervangen? Zelf het roetfilter (DPF filter) vervangen is geen ingewikkelde klus. U moet er wel rekening mee houden dat het redelijk wat tijd vergt. Laat u het DPF filter bij de garage vervangen, dan kunnen ze hier al snel een aantal uur mee bezig zijn.
Autofabrikanten adviseren om uw roetfilter te vervangen tussen de 130.000 en 200.000 kilometer. Een roetfilter vervangen is niet goedkoop. Een goedkoper alternatief van uw roetfilter vervangen, is uw roetfilter reinigen.
Roetfilter vervangen kosten ✔️ Prijs v.a. € 498,- bij ServiceRight Auto's.
Auto's die rijden op benzine hebben geen roetfilter. Niet elke auto heeft dus een roetfilter. Bij de nieuwere (diesel)auto's is er vanaf het bouwjaar 2006 meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.
Is jouw dieselauto ouder dan 4 jaar? Dan komt de jaarlijkse APK eraan. Vanaf 2011 is een roetfilter al verplicht, maar er werd slechts 'gekeken' of een roetfilter aanwezig is.
Vervanging van het roetfilter is niet goedkoop. Reken op een bedrag van minimaal € 1.000. Als het nog gereinigd kan worden, bedragen de kosten circa € 500.
Op bijna alle dieselvoertuigen, zowel nieuwe als bestaande, zijn roetfilters te plaatsen. Op dieselauto's vanaf het bouwjaar 1995 kan een roetfilter ingebouwd worden. Op oudere diesels is dit technisch niet mogelijk. Soms vereist een roetfilter extra onderhoud.