Na opening van de Python in 1981 volgen er meer achtbanen. Op dit moment telt de Efteling zes achtbanen. Natuurlijk de stalen achtbaan Python, de overdekte achtbaan Vogel Rok, de waterachtbaan De Vliegende Hollander, de dubbele houten racer-achtbaan Joris en de Draak en de dive coaster Baron 1898.
Alle Efteling achtbanen
Max & Moritz (2020)Baron 1898 (2015)Joris en de Draak (2010)De Vliegende Hollander (2007)
Symbolica is de duurste attractie ooit gebouwd in de Efteling. De bouw heeft het pretpark 35 miljoen euro gekost.
Ja, dat kan. Je kunt op de aankomst- en vertrekdag gebruikmaken van alle faciliteiten van je verblijfslocatie. De bagage kun je in de auto achterlaten op de afgesloten parkeerplaats.
Vogel Rok is een volledig overdekte achtbaan in het donker in het Reizenrijk. De baan ligt in een 3.000 vierkante meter groot gebouw aan de noordoostelijke rand van de Efteling. De achtbaan is gebouwd door Vekoma, model Custom MK-900, en gaat niet over de kop.
Familieachtbaan Max & Moritz - een dubbele powered coaster - is slechts 6 meter hoog. Dat heeft het attractiepark vandaag bekendgemaakt. De topsnelheid zal 36 kilometer per uur bedragen. Daarmee wordt Max & Moritz de laagste en traagste achtbaan in het hele park.
“De Stichting Natuurpark de Efteling is onze eigenaar, en die heeft de zorg voor de leefomgeving hoog in het vaandel, al vanaf de oprichting in 1952.” Die zorg gaat een stuk verder dan alleen minder uitstoot van CO2. Het pretpark doet aan afvalpreventie, natuurbeheer, biodiversiteit en maatschappelijke betrokkenheid.
Recordcijfers. Het jaar 2022 werd afgesloten met een recordaantal van 5,43 miljoen bezoeken en een bedrijfsopbrengst van € 265,9 miljoen. De bezoekers konden eindelijk vrijuit genieten. Deze cijfers hebben geleid tot nog een record, namelijk een resultaat na belasting van € 33,9 miljoen.
De Efteling is groter (72 ha) dan het Disneyland main park. Pas met Studio's erbij wint Disney het van de wereld vol wonderen (76 ha). In de Efteling smaakt het water niet naar chloor, in Disneyland wel. De Efteling omschrijft veel duidelijker wat een attractie inhoudt dan Disneyland.
In 2021 noteerde de Efteling, ondanks alle coronaperikelen, een nettowinst van 11,4 miljoen euro. De totale omzet bedroeg 157,8 miljoen euro. Een jaar eerder werd er toevalligerwijs 11,4 miljoen euro verlies gedraaid. De eigenaar van de Efteling is Stichting Natuurpark de Efteling.
Het salaris van de algemeen directeur van de Efteling is het afgelopen jaar bijna 13 procent gestegen. Ondanks de coronacrisis werd het brutosalaris van Fons Jurgens verhoogd van 317.000 euro in 2020 naar 357.000 euro in 2021, inclusief pensioenpremie.
Daar wordt komende winter druk gebouwd aan een splinternieuwe achtbaan: de Baron 1898. En die wordt héél eng! In de Baron 1898 donder je met 90 kilometer per uur bijna recht naar beneden. De achtbaan maakt namelijk een vrije val van 37,5 meter.
Groot nieuws vanuit de Efteling. Er komt een nieuwe achtbaan! Een nieuw stuk grond van drie hectare gaat ruimte bieden aan deze nieuwe attractie en een aantal kleinere attracties. De achtbaan komt in de plaats van de Bob.
Record. Formula Rossa is met 240 km/h de snelste achtbaan ter wereld. Voordat Formula Rossa opende, was Kingda Ka de snelste ter wereld met een maximumsnelheid van 206 kilometer per uur.
Het gaat om The Yukon Striker, die zich bevindt in Canada's Wonderland. Als je benieuwd bent hoe je de achtbaan ongeveer ervaart, kun je een video bekijken die het themapark online heeft gezet. The Yukon Striker gaat maar liefst 130 kilometer per uur, is in totaal 1105 meter lang en bereikt een hoogte van wel 75 meter.
In 1884 werd in Amerika de eerste, volledig voor passagiers bestemde coaster gebouwd door LaMarcus Adna Thompson: de Switchback Railway op Coney Island, het stadsdeel van Brooklyn, in New York. De achtbaan bestond uit twee parallel lopende hellingen van ongeveer 150 meter lang.
Oudste nog in bedrijf zijnde achtbaan: Leap-The-Dips (Lakemont Park), gebouwd in 1902.
Het hangt een beetje van de drukte af, maar in theorie kan je het hele park doen op één dag. 2 dagen maakt het dus rustiger. Met drie dagen kan je ook genieten van de shows, rustig je tijd nemen om te eten, of desnoods zelfs tussendoor even terug naar het hotel / huisje.
Van maandag tot en met vrijdag zijn over het algemeen de minst drukke dagen.
Hoeveel uur heb je nodig in de Efteling? Over het algemeen kun je de Efteling in één tot drie dagen bezoeken. Dit geeft je de mogelijkheid om de meeste, zo niet alle, attracties en shows te zien en te ervaren.