Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten.Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad en/of de kilometerteller is teruggedraaid. Neem als voorbeeld occasions die uit Duitsland zijn gehaald. Bij een-derde van de gebruikte auto's die op de Duitse markt te koop zijn is de tellerstand niet juist.
Als u in Nederland woont en een auto koopt in het buitenland (importeren), moet u een Nederlands kenteken voor dit voertuig aanvragen. Na ontvangst van het kentekenbewijs betaalt u motorrijtuigenbelasting (mrb). Ook heeft u een kentekenplaat en een WA-verzekering nodig.
Hoe lang duurt het om een auto te importeren? Een auto importeren neemt doorgaans een week of twee in beslag.
Wanneer een importauto bijvoorbeeld negen maanden oud is bedraagt bij invoer de afschrijving op de BPM conform de 2023 tabel 29,44% van het oorspronkelijke BPM bedrag en bij 18 maanden is dat 41,91%.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
Voordelen van het importeren van een auto uit Duitsland
Door een auto uit Duitsland te importeren, krijgt u toegang tot deze hoogwaardige voertuigen. Lagere prijzen: Auto's in Duitsland zijn over het algemeen goedkoper dan in Nederland.
Hoe weet je of het om een import auto gaat? Dit kun je achterhalen aan de hand van het kenteken via RDW of doe de gratis kentekencheck bij Occasionkeuring Nederland. Kijk naar het 'Bouwjaar' en 'Eerste Registratie Nederland', als deze datums verschillend zijn dan is de auto geïmporteerd vanuit een ander land.
Vervolgens kun je de auto bij import in Nederland opgeven bij de Belastingdienst. Dit noemen we ook wel intracommunautaire verwerving. Je koopt de auto dan in het buitenland tegen 0% btw om bij import vervolgens de Nederlandse BTW van 21% aan te geven bij de Belastingdienst.
Je bent veel voordeliger uit als je een auto uit Duitsland importeert. Het aanbod in Duitsland is veel groter, de standaard uitvoering van de auto's is veel luxer en je krijgt bij import korting op de BPM-belasting.
Lagere prijzen: Auto's in Duitsland zijn over het algemeen goedkoper dan in Nederland. Dit komt omdat Duitsland een grotere markt heeft, waardoor er meer concurrentie is en de prijzen lager zijn. Bovendien zijn de belastingen op nieuwe auto's in Duitsland lager dan in Nederland.
niet meer dan 95 gram per kilometer: € 0,- per gram (vrijstelling)96 t/m 140 gram per kilometer: € 125,- per gram. 141 t/m 208 gram per kilometer: € 148,- per gram.
In sommige gevallen is een geïmporteerde auto inderdaad minder waard. Dat komt omdat de historie buiten Nederland niet op dezelfde manier wordt bijgehouden als in Nederland. Daarom geeft de RDW ook geen oordeel over de kilometerstand.
Een auto importeren uit Denemarken, Noorwegen of Zweden is altijd een goede keuze. Het feit dat deze voertuigen een uitstekende kwaliteit bieden is een belangrijk voordeel. Het zijn vaak jonge auto's met weinig schades, een goed gedocumenteerde onderhoudsgeschiedenis en relatief lage kilometerstanden.
Voor het invoeren van de auto dient u rekening te houden met 139,05 excl.BTW aan kosten voor RDW leges, recycling en tenaamstelling van de auto. Van dit bedrag is 98,13 vrijgesteld van BTW. Over de overige 40,92 wordt 21% BTW berekend.
Voorstel: vast deel bpm wordt ongeveer € 200 hoger
Het kabinet wil vanaf 1 januari 2025 het vaste deel van de bpm verhogen met ongeveer € 200. Afhankelijk van de inflatie tussen nu en 2025 past het kabinet dit bedrag nog aan. Het vaste deel van de bpm is in 2023 € 400. Het variabele deel van de bpm verandert niet.
Tweedehands wagen kopen bij een particulier
Aangezien een particulier of een andere niet-btw plichtige niet onderworpen is aan het btw-regime, zal er geen btw verschuldigd zijn.
Als je in Nederland een nieuwe auto koopt dan zit er 2 soorten belasting op, de BTW en de BPM. BPM is de belasting van personenauto's en motorrijwielen en is gebaseerd op CO2-uitstoot en de netto catalogusprijs.De BTW is het standaardtarief van 21%.
De voordelen van een Duitse import auto
In Duitsland liggen de prijzen van auto's, zowel voor nieuwe als gebruikte auto's, een stuk lager dan in Nederland. Daarnaast is het aanbod van auto's in Duitsland veel groter dan in Nederland.