De hybride-accu drijft de elektromotor van de auto aan en wordt via de laadaansluiting van de auto geladen. Naast elektrische aandrijving wordt de hybride-accu gebruikt voor het starten van de verbrandingsmotor. Daarom kan de auto niet worden gestart als de accu om welke reden dan ook helemaal leeg is.
De mild hybride aandrijflijn (MHEV) maakt gebruik van zowel een benzinemotor als een elektromotor . De MHEV wordt gebruikt om de motor te starten en de auto te remmen of te vertragen, waardoor remenergie wordt teruggewonnen die is opgeslagen in de 48V-accu. Deze energie wordt vervolgens gebruikt om de benzinemotor te helpen bij het accelereren.
Wat is hybride rijden? Een hybride auto is níet hetzelfde als een volledig elektrische auto. Het verschil zit erin dat een hybride voertuig gebruikmaakt van twee motoren: een verbrandingsmotor en een elektromotor. De verbrandingsmotor haalt brandstof uit de brandstoftank — diesel of benzine.
Bij het starten van de motor staat de auto in de rijmodus Hybrid. De elektromotor en de verbrandingsmotor worden ieder afzonderlijk of allebei tegelijk gebruikt en het gebruik ervan wordt aangepast lettend op prestaties, brandstofverbruik en comfort.
Ja, er zijn ook nadelen. In tegenstelling tot plug-in hybrides, kunnen hybride auto's zonder stekker maar korte afstanden volledig elektrisch rijden. Hierdoor is het brandstofverbruik hoger. Verder is een hybride auto over het algemeen zwaarder dan een traditionele brandstofauto.
Maar wat gebeurt er als een plug-in hybride niet wordt aangesloten? TL, DR: Niets. Meer specifiek, hij blijft gewoon werken als een gewone hybride . De grotere batterij maakt hem zwaarder dan een vergelijkbare hybride, maar hij biedt mogelijk ook wat meer elektrische assistentie en snellere acceleratie als compromis.
Soorten hybride auto's
Een volledig hybride auto kan wél uitsluitend op stroom rijden, waarbij geschakeld kan worden tussen de verbrandingsmotor en de elektromotor. De elektromotor laadt op tijdens het rijden. De plug-in hybride (PHEV, oftewel plug-in hybrid electric vehicle) kan ook volledig op stroom rijden.
Het belangrijkste verschil tussen een mild hybrid en een full hybrid is dat de full hybrid een plug-in hybrid is met een grotere batterij die de auto puur elektrisch kan aandrijven voor een bepaald bereik. De mild hybrid laadt zichzelf op terwijl u rijdt door energie terug te winnen die wordt geproduceerd tijdens het remmen .
De D staat voor diesel, een B voor Brake Energy Regeneration (de mild hybrids) en de T voor Turbo. De cijfers 2, 3, 4, 5 of 6 of 8 geven de motorkracht aan. Hoe hoger het cijfer, des te meer motorvermogen. Tegenwoordig gebruikt Volvo ook de letter P, voor zijn volledig elektrische auto's.
Als je met je hybride auto gaat rijden, zet dan de eco-modus aan. Dit helpt je om energie te besparen. In de eco-modus werken de verwarming, airco en stuurbekrachtiging minder sterk. Het gaspedaal reageert ook iets langzamer, zodat je minder snel versnelt en afremt.
Verbruik hybride auto op de snelweg
Wanneer je bijvoorbeeld vaak lange afstanden rijdt zonder veel te remmen, zoals op de snelweg, dan is een hybride auto relatief minder zuinig dan wanneer je onderweg veel stopt en optrekt. Een hybride auto laadt zijn accu namelijk op door het remmen, starten en accelereren.
Blijf niet in de vrijstand staan in start/stop-verkeer – er wordt geen elektriciteit gegenereerd en de hybride accu zal vermogen ontladen. Accelereer rustig en houd u aan de maximumsnelheid om het maximale uit uw elektrische rijmodus te halen.Gebruik cruisecontrol om een constante snelheid te behouden en de bedrijfskosten te verlagen .
Geen zorgen: hybride wagens zijn nog steeds een interessante optie. In 2025 zullen deze wagens nog voor 75% fiscaal aftrekbaar zijn. Maar hoewel de aftrekbaarheid van hybride wagens in 2025 nog voordelig is, zal dit vanaf volgend jaar afnemen voor alle voertuigen die sinds 1 juli 2023 zijn verworven.
De Volvo XC90 mild hybrid gebruikt regeneratief remmen om uw woon-werkverkeer te verbeteren. Aan de andere kant gebruikt de Volvo XC90 Recharge een krachtige plug-in motor om meer vermogen en brandstofefficiëntie te bieden - met een externe oplaadvereiste.
De volledig hybride auto is er een die volledig op beide motoren kan rijden. Dus of helemaal op de elektromotor, of helemaal op de verbrandingsmotor. Wil je tijdens het rijden overschakelen naar de andere motor, dan kan dat. Handig als je bijvoorbeeld in de stad rijdt en lekker zuinig wil rijden.
Volvo levert diverse plug-in hybrides. Denk aan een XC40, S60, V60, XC60, S90, V90 en zeer ruimte XC90. De elektrische actieradius van een plug-in hybride is sterk afhankelijk van het type auto en van de accucapaciteit. Een PHEV van Volvo heeft de naam Twin Engine of – als het een nieuwer model betreft – Recharge.
De "T" geeft het type brandstof aan dat in de motor wordt gebruikt - en in dit geval staat "T" voor benzine. Dus als u bijvoorbeeld de badge op een Volvo XC60 ziet met een T5 ernaast, weet u dat het een benzinemotor aangeeft in plaats van de P8-aandrijflijn die is ontwikkeld door Polestar - een volledig geëlektrificeerde prestatie-aandrijflijn.
Volvo modellen
De C staat voor coupé, de S voor sedan, de V voor versatility oftewel de veelzijdigheid van een stationwagen en de XC voor cross-country.
In de V60 zijn er drie versies beschikbaar, getiteld T3, T4 en T5. De T3 en T4 hebben een 1,6 liter turbomotor op benzine met 150 of 180 pk, de T5 heeft een tweeliter met turbo en 240 pk.
Aangezien uw plug-in hybride over een kleinere batterijcapaciteit beschikt en minder vermogen aankan dan een elektrische wagen, kunt u uw hybride auto niet opladen aan een snellaadpaal, die vermogens leveren van 50kW tot meer dan 200kW.
Volvo XC40
Dit model valt in de klasse van kleine luxe SUV's en overtreft de rest met zijn gedurfde design, praktische interieur en geavanceerde technologie. De XC40 is ook verkrijgbaar in een volledig elektrisch model. De milde hybride biedt ongeveer 26 mpg gecombineerd, wat hem tot een van de meest brandstofefficiënte SUV's van vandaag maakt.
Volledige hybrides zijn geweldig voor in de stad, maar als je een mild-hybride auto kiest, is het misschien moeilijk om te zien dat het in de eerste plaats geen pure benzine- of dieselauto is. We denken echter dat de plug-in hybride de beste optie blijft vanwege de kosten en het gemak dat ze met zich meebrengen.
Regeneratief remmen is een eenvoudig proces dat wordt gebruikt door zelfopladende hybride auto's. Het stelt hen in staat om hun batterijen op te laden met behulp van remkracht . Tijdens het proces van regeneratief remmen wordt kinetische energie die anders verloren zou gaan, omgezet in elektrische energie. Deze wordt vervolgens teruggegeven aan de batterij.
Een hybride auto kopen kan nog steeds zinvol zijn, als je zorgt dat je niet alleen op de verbrandingsmotor rijdt en als je zorgt dat je een zuinig model hebt met een lage uitstoot. Want: Plug-in hybrides betalen een aangepast BPM tarief en betalen minder Motorrijtuigenbelasting.
Belangrijk. De laadpunten van de auto zijn alleen bestemd voor starthulp van de eigen auto. Gebruik ze niet voor het starten van andere auto's; de zekering van het laadcircuit kan overbelast raken en daardoor uitvallen.