Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval.
Verwacht je een pakketje en wil je ook iets terugsturen? Geef je retour dan mee aan de pakketbezorger die bij je langskomt. Alleen even een PostNL-retourlabel opplakken en klaar.
Voor de verzender kost het sturen van een zending naar een antwoordnummer niets. Daarentegen betaalt de ontvanger wél. Voor het hebben van een antwoordnummer betaalt de ontvanger een bedrag voor het abonnement.
Via PostNL
Ook is het mogelijk om het pakket mee te geven aan een PostNL-pakketbezorger. Dit kan alleen voor pakketten met een antwoordnummer. Lever je pakket altijd af bij een bemande PostNL locatie.
Als je post naar een antwoordnummer stuurt, dan hoef je hier geen postzegel op te plakken.De ontvanger betaalt namelijk de verzendkosten. Let op: verstuur je aangetekende post? Dan moet je de verzendkosten zelf betalen.
Maak online je label aan
Als je nog geen retourlabel hebt, maak je dit eenvoudig online aan. Check bij de verzender de juiste adresgegevens, vul ze in op Mijn DHL en print je label.
Kenmerken van de pakketretourservice
U hoeft alleen het label te bevestigen en pakketten af te geven bij een Postal Service™-faciliteit . Pakketten kunnen worden afgegeven door: Het aan een postbode te overhandigen. Het in een verzamelbox of een andere door de postdienst aangewezen locatie te deponeren voor de ontvangst van post.
Als een retour niet gratis is zijn er meerdere manieren om je label te kopen. Je kunt je label kopen op een platform die losse labels verkoopt. Je kan vaak ook bij de vervoerder zoals PostNL, DPD of DHL op de website een label kopen. Als je eenmaal een label hebt gekocht kun je deze printen en op het pakket plakken.
Het kan zijn dat u de kosten moet betalen om iets terug te sturen naar de verkoper . De verkoper had u moeten vertellen wie hiervoor moet betalen toen u het artikel kocht. Het had bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden kunnen staan. Als ze u dat niet verteld hebben, moeten ze uw verzendkosten terugbetalen.
Zoek in Mijn eBay het item onder Aankoopgeschiedenis en kies vervolgens in Meer acties de optie Dit item retourneren .
Als je iets hebt besteld bij een webwinkel, heb je vanaf de dag na ontvangst 14 dagen bedenktijd. Binnen die tijd kun je, zonder te vertellen waarom je iets wilt retourneren, afzien van je koop.
Als je een bestelling terugstuurt, hoort de webwinkel ook de eventueel betaalde bezorgkosten terug te betalen. Dat zijn de kosten voor de thuisbezorging van het artikel.
Dat is toch wel heel voor de hand liggend? Ja, het is net zo eenvoudig als dat u uw klant niet laat betalen voor de retourzending van een gekocht product, dat naar u wordt teruggestuurd . Er kunnen verschillende redenen zijn waarom uw klant een product retourneert, zoals: defect of beschadigd, het verkeerde artikel ontvangen, slechte kwaliteit, late levering, etc.
Altijd een PostNL-punt in de buurt
Je klant hoeft nooit ver weg om een retourpakket af te geven. Retour sturen kan ook 24/7 via een pakketautomaat.
Hoe retourneer ik een pakket? Volg de instructies van de verkoper op hun website of op de pakbon die bij uw artikel is geleverd. Velen bieden een gratis retourservice die u kunt gebruiken bij het postkantoor . Of u kunt betalen om uw artikel te retourneren bij een van onze vestigingen.
Manieren om retourlabels te verstrekken
Vraag USPS Label Delivery service aan via de verbeterde Click-N-Ship ® service of USPS API's . Wij printen en leveren de fysieke labels aan u voor een vergoeding van $ 1,55 (per label). Voeg er één toe aan de originele verzenddoos. Gebruik het cloudplatform.
Bezoek de website van de vervoerder
Voer eenvoudig de retourinformatie in, zoals uw retouradres en het adres van de ontvanger, en de site genereert een label om af te drukken. Dit is met name handig voor het beheren van retourzendingen die een specifieke postklasse nodig hebben of trackingnummervereisten hebben.
Wanneer u gebruikmaakt van postdiensten, kunt u iets verzenden zonder retouradres , of u nu een pakket of een envelop verzendt. Koeriersbedrijven staan echter niet toe dat u een doos verzendt waarvan de gegevens van de afzender ontbreken.
Optie 1: Je meldt je retour aan de webshop waar je je aankoop deed. Die meldt de retourzending bij ons aan. En stuurt daarna via mail een PDF-retourlabel aan je terug. Optie 2: Er zit al een retourlabel in het pakket dat je op je retourzending kan kleven.
Sommige klanten verwachten dat een bestelling retour sturen gratis is. Gratis retourneren is een service die je kunt aanbieden, maar je bent het niet verplicht. Steeds minder grote webshops bieden nog gratis retourneren aan.
Nee, voor het versturen via een DHL Pakketautomaat heb je altijd een label nodig. Ga naar het dichtstbijzijnde DHL ServicePoint. De medewerker helpt je met het aanmaken van een verzendlabel.
U kunt een aangetekende brief ook naar een postbus of antwoordnummer sturen. U moet dan wel zelf de verzendkosten betalen. Stuurt u een gewone brief naar een antwoordnummer? Dan hoeft u er geen postzegel op te plakken.
Wat moet ik op voorgedrukte Freepost NAME-items vermelden? Alleen de goedgekeurde Freepost NAME. U hebt geen andere adresgegevens, klasse-indicatoren, licentienummers of postcodes nodig . U moet ons een bewijs van voorgedrukte Freepost NAME-items laten zien voordat u ze laat drukken.