Bij een second opinion raadpleeg je een andere specialist nadat jouw eigen arts een diagnose heeft gesteld. Dit doet je bijvoorbeeld wanneer je twijfelt over de diagnose of een behandeling. Je hebt altijd recht op een second opinion in een ander ziekenhuis of bij een andere specialist.
Een second opinion wordt alleen vergoed als je een verwijzing hebt. Het wordt vergoed uit de basisverzekering, dus het gaat wel eerst van je eigen risico af. Kies je ervoor om zonder verwijzing een second opinion aan te vragen? Dat kan, maar dan kan het zijn dat je zelf voor de kosten opdraait.
Voor een second opinion heeft u een verwijzing van uw behandelend arts nodig. Hij moet aan uw verzoek voldoen. Behalve als hij daartegen zwaarwegende argumenten heeft. Die moet hij dan onderbouwd aan u laten weten.
Als een patiënt twijfelt over een diagnose of behandeling, dan heeft hij het recht om een second opinion te vragen. Er is sprake van een second opinion als een patiënt aan een tweede, onafhankelijke arts vraagt om een diagnose of voorgestelde behandeling van een andere arts te beoordelen.
Alleen de werknemer kan een second opinion aanvragen. Het aanvragen van een second opinion moet altijd in overleg met de eerste bedrijfsarts plaatsvinden. De eerste bedrijfsarts moet het verzoek tot een second opinion accepteren, tenzij er zwaarwegende argumenten zijn om het niet te doen.
De arts bepaalt namelijk of aanvullend onderzoek nodig is en welk soort specialist u het beste te woord kan staan tijdens de second opinion. De beoordeling van uw gegevens duurt ongeveer 5 werkdagen.
Ook als u twijfels heeft bij het oordeel of diagnose van uw arts - of er geen diagnose kan worden vastgesteld - kunt u een second opinion aanvragen. U mag altijd een second opinion aanvragen, maar houd hierbij wel in gedachten dat uw behandelend arts u al van de beste zorg voorziet.
Een second opinion is een oordeel of advies van een andere deskundige dan je eigen zorgverlener. Second opinion is Engels voor tweede mening. Een second opinion kan gaan over een diagnose of een behandeling. Je hebt het recht om over elke diagnose of behandeling een second opinion te vragen.
De huisarts geeft alleen een verwijzing als dit medisch nodig is. De huisarts weigert een verwijzing als hij ervan overtuigd is dat deze voor u niet zinvol is. Uw huisarts moet dan duidelijk aan u uitleggen waarom hij geen verwijsbrief wil geven.
Als patiënt heeft u rechten in de zorg. Uw huisarts moet u helpen bij uw gezondheid en u informatie geven over uw gezondheid. U heeft bijvoorbeeld recht op informatie, recht om uw medisch dossier in te zien, recht op privacy en recht om zelf een hulpverlener te kiezen.
In 1996 heeft de toenmalige Nationale Raad voor de Volksgezondheid in een advies gesteld, dat de arts niet de eigenaar is van het medisch dossier in de betekenis die het burgerlijk recht geeft aan die term. De arts is bewaarnemer van het dossier en verantwoordelijk voor het behoud ervan.
Wat moet ik nu doen? Je hebt recht op een verwijzing naar een specialist als dat medisch noodzakelijk is. Jouw huisarts beoordeelt of die noodzaak er is. De huisarts zal een verwijzing weigeren als hij ervan overtuigd is dat deze voor jou niet zinvol is.
Een specialist kan de patiënt altijd terugverwijzen naar de huisarts en in de brief huisarts advies geven over een nieuwe verwijzing. Verschijnt de patiënt op de dag van het eerste consult in het ziekenhuis zonder verwijsbrief, dan wordt de patiënt beschouwd als zelfverwijzer en moet hij/zij de zorg zelf betalen.
Verzekerden bij oa Zilveren Kruis, Interpolis, FBTO, Avero Achmea en OZF kunnen zich via hun Zorgcoach (071-3640280) aanmelden op www.2eArtsOnine.nl; ze stellen hun vraag en kiezen een arts. Via een beveiligd systeem kan ook extra informatie worden opgestuurd. Binnen een dag reageert de betreffende arts.
Een deskundigenoordeel van het UWV aanvragen, kost voor jou als werkgever 400 euro. Als een werknemer een deskundigenoordeel aanvraagt betaalt hij 100 euro. Een second opinion van een bedrijfsarts is altijd op kosten van jou als werkgever.
Is het mogelijk om zonder verwijzing van een (huis)arts naar een specialist te gaan? Je kunt zonder verwijzing naar een specialist gaan. De kosten van dit bezoek moet je dan zelf betalen. Voor vergoeding van de kosten is altijd een verwijzing van een arts of huisarts nodig.
Geldigheid verwijsbrief Een verwijsbrief is een jaar geldig; d.w.z. dat de maximale termijn tussen het uitgeven van de verwijsbrief door de huisarts en het eerste polikliniekbezoek een jaar mag bedragen.
De verwijsbrief naar een zorgverlener krijgt u dan niet meer fysiek in handen, maar haalt u zelf digitaal op. Geeft uw arts aan dat hij een digitale verwijsbrief stuurt, ga dan na of het juiste e-mailadres en mobiele telefoonnummer bekend is bij de praktijk.
Behandeling weigeren
Als u geen toestemming geeft voor een medisch onderzoek of een behandeling moet de arts uw besluit respecteren. De arts moet u wel goed informeren over de medische gevolgen. Zijn die gevolgen nadelig voor u, dan kunt u de arts achteraf niet aansprakelijk stellen.
Je hebt het recht om zelf een arts of ziekenhuis te kiezen. Maar jouw zorgverzekeraar heeft een contract met bepaalde ziekenhuizen en zelfstandige klinieken. Zo kan het voorkomen dat een ziekenhuis van jouw keuze geen contract heeft met jouw zorgverzekeraar.
Een huisarts mag in bepaalde gevallen weigeren om een nieuwe patiënt aan te nemen. Huisartsen moeten deze keuze zelf maken. Ze mogen dus niet onderling afspreken om geen patiënten van elkaar over te nemen. Ook mogen huisartsen geen patiënten of gebieden onderling verdelen.
Ja, als u in aanmerking wilt komen voor vergoeding door uw zorgverzekeraar, heeft u voor een consult met de dermatoloog een verwijsbrief van uw huisarts nodig.
Vrije keuze arts en zorgverlener
In de Nederlandse wet is daarom opgenomen dat patiënten het recht hebben om zelf een hulpverlener te kiezen en eventueel van hulpverlener te veranderen. Dat houdt in dat de patiënt bijvoorbeeld voor een ander ziekenhuis mag kiezen voor het uitvoeren van een bepaalde operatie.
Bespreek je twijfels en klachten met de zorgverlener(s) in het ziekenhuis waar je nu behandeld wordt. Misschien kunnen zij je doorverwijzen naar een ander ziekenhuis. Neem contact op met je zorgverzekeraar over deze situatie. Sommige zorgverzekeraars doen aan zorgbemiddeling en wachttijdbemiddeling.
Wat moet op de verwijzing staan: naam, adres, AGB-code en functie verwijzer. voorzien van (elektronische) handtekening en/of een praktijkstempel.