Digipoort is de ICT-centrale waar berichtenverkeer voor de overheid afgehandeld wordt. Digipoort werkt als een elektronisch postkantoor. Digipoort ontvangt het bericht; controleert het bericht op een aantal eisen; bevestigt, desgewenst namens de organisatie, de ontvangst van het bericht.
DigiInkoop is een dienst voor de Rijksoverheid en haar leveranciers. DigiInkoop maakt het elektronisch aanmaken en verwerken van contracten, bestellingen en facturen mogelijk. Dit proces is in DigiInkoop volledig geautomatiseerd.
Wat doet Logius? Logius zorgt voor de beschikbaarheid, juiste werking, continuïteit en beveiliging van MijnOverheid. Dit is vastgelegd in de Aansluitvoorwaarden en Service Niveau Overeenkomst (SNO). Logius beheert de architectuur van de producten en diensten en ontwikkelt deze verder.
Logius helpt getroffen gebruikers
Getroffen gebruikers van DigiD worden per brief geïnformeerd waarom het account is verwijderd en hoe ze een nieuwe DigiD kunnen aanvragen. Als er mogelijk sprake is van malware staan in de brief ook tips hoe deze schadelijke software van een computer verwijderd kan worden.
Naast de releasedata vindt er twee keer per maand een DigiD-onderhoudsmoment plaats. Dit is iedere 2e maandag en woensdag van de maand tussen 00.00 en 06.00 uur. Afnemers van DigiD worden via een mailing, website en de Logius-app geïnformeerd over nieuwe DigiD-releases en -onderhoudsmomenten.
Peppol is een internationaal afsprakenstelsel tussen providers, dat het voor aangesloten organisaties mogelijk maakt elektronische documenten uit te wisselen. In Nederland is het gebruik van Peppol voor e-facturatie niet verplicht. De Rijksoverheid raadt aan om Peppol hiervoor te gebruiken.
Een e-factuur is een elektronisch bestand dat per computer wordt aangeleverd. Een e-factuur wordt automatisch verwerkt. Facturen die per e-mail worden gestuurd, bijvoorbeeld als pdf, zijn geen e-facturen. E-facturen worden vaak rechtsreeks gestuurd vanuit administratie- of boekhoudsoftware.
Leveranciers van de Rijksoverheid mogen hun facturen al enkele jaren elektronisch verzenden naar de rijksdiensten. Sinds 1 januari 2017 is dat verplicht bij alle nieuwe inkoopovereenkomsten met het Rijk.
Je bespaart op accountants, nu de facturen automatisch worden bijgehouden en verwerkt; E-facturen worden sneller betaald. Bij geïntegreerde elektronische facturatie worden facturen automatisch ingelezen en verwerkt door het boekhoudprogramma van de ontvanger.
Kosten Peppol
Aan het gebruik van Peppol zijn geen kosten verbonden. Enkel voor de activatie van Peppol dient u eenmalig € 1,- via iDEAL te betalen.
Een factuur is een overzicht van geleverde goederen of diensten en de prijs daarvan. Een factuur verplicht een aankoper om te betalen: een factuur is een schuldvordering. De totaalprijs is het saldo dat de klant verschuldigd is aan een bedrijf voor de genoemde geleverde goederen of diensten.
Langs PEPPOL wordt de factuur via het BTW-nummer van de klant verzonden. Zowel u als de klant ontvangen een bevestiging wanneer de factuur succesvol werd verzonden. Facturen worden elektronisch verzonden (UBL/e-fff) waardoor deze geautomatiseerd kunnen worden verwerkt door uw klant.
Het doel van Peppol
Zowel binnen als buiten de Europese Unie. Door op Peppol aan te sluiten, zijn individuele afspraken tussen partijen die gegevens willen uitwisselen niet meer nodig. Dit vergemakkelijkt de organisatie en administratie.
NLCIUS is de open standaard voor elektronisch factureren. Die helpt bij het uitwisselen van data. En voorschrijft welke gegevens e-facturen moeten vermelden. Zijn minder administratieve handelingen nodig.
Als u diensten levert aan klanten in EU-landen die btw-aangifte doen, brengt u meestal geen btw in rekening. De klant berekent de btw en geeft die aan in eigen land. U stuurt een factuur zonder btw en vermeldt daarop: de btw-identificatienummers van u én uw klant.
Een factuur verjaart: 5 jaar nadat de voorgeschreven betalingstermijn voorbij is. 2 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u producten aan particulieren verkoopt. 5 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u diensten aan particulieren verkoopt.
De wet kent, zoals wel vaker, uitzonderingen op deze regel. Voor zakelijke klanten bijvoorbeeld, verjaart een factuur of vordering vijf jaar nadat hij opeisbaar is geworden, ofwel: na de betalingstermijn. In de regel is dat 14 of 30 dagen na de factuurdatum.
Een factuur sturen als particulier zonder kvk mag dus niet, in de plaats daarvan kan je een kwitantie maken. Een kwitantie is een document dat ondertekent is door de particulier, die daarmee verklaart dat het bedrijf de betaling heeft voldaan en de goederen of diensten ontvangen heeft.
Uit onderzoek van diverse onafhankelijke onderzoeksbureaus (waaronder Aberdeen Group, Hackett en Gartner) blijkt dat de handmatige afhandeling van een factuur gemiddeld 25 euro kost. Bij een organisatie waarin de factuurverwerking geautomatiseerd is liggen de kosten een stuk lager, namelijk €2,50 per factuur.
UBL (Universal Business Language) is het standaard formaat voor elektronisch factureren. Het is een XML bestand die speciaal is uitgedacht voor facturen. Een e-factuur is géén PDF-bestand. Een UBL factuur maakt het mogelijk om factuurdata van boekhoudpakket A naar boekhoudpakket B te sturen.