Een injectiemotor is een verbrandingsmotor waarin de brandstof door middel van inspuiting (injectie) in de verbrandingskamer terechtkomt, in plaats van in een luchtstroom door een carburateur. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik.
Terwijl injectie met enorme precisie de juiste mix van brandstof en lucht samenstelt, zijn carburateurs simpelweg niet precies en dynamisch genoeg. Zelfs wanneer een motor met carburateurs stilstaat komen er nog brandstofdampen vrij, en Moeder Natuur blijkt dat toch niet echt te waarderen.
De brandstof onder een constante druk van 1 bar op de ingang van de injector. De brandstofdruk wordt verzorgd door de brandstofpomp in de tank. Bij multipoint injectie (dit wordt later op de pagina beschreven) heeft iedere cilinder een eigen injector.
Zaken die wijzen op kapotte injectoren zijn; problemen bij het starten van de motor, verminderd vermogen, een hoger brandstofverbruik, een schommelend stationair toerental of een tikkend geluid van de motor.
Het is belangrijk om direct naar een garage te gaan, omdat een kapotte verstuiver uiteindelijk kan leiden tot een gescheurde cilinder en een defecte motor. Voor één nieuwe verstuiver betaal je 200 tot 300 euro. Heb je vier cilinders en dus vier nieuwe verstuivers nodig dan ben je tot wel 1.200 euro kwijt.
Het gevaar van kapotte verstuivers
Problemen met een verstuiver zijn over het algemeen redelijk onschuldig (en makkelijk te verhelpen door het plaatsen van nieuwe), maar wanneer u te lang door blijft rijden met het probleem kan dit catastrofale gevolgen hebben voor uw motor.
Door de hoge druk en de kleine opening in de injector wordt de brandstof tijdens het verlaten van de injector verneveld. In de meeste gevallen wordt de injector gevoed vanuit een systeemrelais en schakelt de ECU de negatieve kant van de injector naar massa om de injector te bekrachtigen.
Injectoren spelen een essentiële rol bij moderne benzinemotoren. Ze zorgen voor vermogen, een gunstig brandstofverbruik en voor lage emissies. Niet goed werkende injectoren kunnen tot serieuze motorschade leiden. Daarom moeten niet goed functionerende injectoren vervangen worden.
De Injector Cleaner zorgt voor een optimaal schoon brandstofsysteem waaronder de injectoren en herstelt het injectiepatroon. Eigenschappen; Reinigt brandstofsysteem. Reinigt inlaatsysteem.
Verschil tussen 2-takt, 4-takt en injectie motoren van scooters. De 4-takt motor rijdt in tegenstelling tot de 2-takt motor niet meer op mengsmering (mengsel van benzine en olie om de motor te smeren). Mengsmering is bij de meeste benzinestations ook niet meer verkrijgbaar, waardoor men dit thuis zelf moet mengen.
Euro4 injectie opvoeren
Een snorfiets-injectiescooter kan opgevoerd worden van 25km p/u naar *34km p/u. Een bromfiets-injectiescooter kan opgevoerd worden van 45km p/u naar *54km p/u. *Deze waarde kan in de praktijk iets naar beneden afwijken. Hoe het motorblok is ingereden speelt namelijk een rol.
Een injectie scooter kun je niet verzuipen, tenzij je een elektrische carburateur hebt. Mocht je de brommer of scooter niet aan de praat krijgen? Dan kun je hem altijd bij ons langsbrengen voor reparatie (wanneer je vlak in de buurt woont), of hem laten ophalen en terugbrengen.
Ja klopt! Want ook een injectiemotor kan gewoon verzuipen.
De ECU is namelijk verantwoordelijk voor de juiste ontsteking en brandstof verhoudingen. De ecu ontvangt data uit verschillende sensoren. Denk aan: Nox sensor, klopsensor, EGR klep sensor, en nog veel meer. Al deze data wordt door de ECU verwerkt om te zorgen dat uw auto optimaal functioneert.
ECU's worden tegenwoordig in vrijwel elk motorvoertuig toegepast. Ze worden onder andere gebruikt om de ontsteking te regelen en de injectie van brandstof op het juiste moment en met de juiste hoeveelheid te doen. Voornoemde functies worden motormanagement genoemd.
Slijtage van verstuivers en de problemen als gevolg daarvan komen in de regel pas voor boven de 150.000 km.
Elke injector wordt eerst getest volgens specificaties (brandstofdruk) gelijk aan uw voertuig, waarbij testwaarden worden genoteerd. Vervolgens vindt, waar nodig, een ultrasoon reiniging plaats, waarna opnieuw getest wordt en ook de nieuwe waarden worden genoteerd.
Over het algemeen liggen de kosten voor het passende vervangingsonderdeel tussen de 100 en 340 euro per stuk. Het arbeidsloon voor twee uur werk komt daar nog eens bovenop in geval van installatie door de garage. Totale kosten voor vervanging liggen dan tussen de 200 en 450 euro.
Injectoren en verstuivers zijn in principe exact hetzelfde. Het verschil zit hem erin dat vroeger het woord verstuiver werd gebruikt, maar vandaag de dag zijn dit injectoren. Injectoren zijn onderdelen die een exacte hoeveelheid brandstof in de cilinder spuiten.
De kosten kunnen erg variëren, afhankelijk van het type verstuiver, maar voor deze verstuiver uit de Volvo Penta MD11 zijn de kosten zo'n € 120 tot € 150. Volvo Penta vraag z'n 265 euro voor een gereviseerde verstuiver.
Pingelen ontstaat doordat er een ongecontroleerde zelfontbranding ontstaat vooraleer de zuiger zijn bovenste dode punt (BDP) bereikt heeft. Door deze vervroegde drukontwikkeling op de zuiger zal deze de neiging hebben om de krukas in de tegengestelde richting te laten draaien.
Oplossing. In het geval u last heeft van vervuilde injectoren is het raadzaam Speed Cleaner op een hoge concentratie toe te voegen. Voeg 1 bus speed cleaner toe op 20 liter brandstof en rij hiermee 30km. Binnen deze 30km heeft uw motor genoeg tijd om op temperatuur te komen en goed te reinigen.
Voor het reinigen van injectoren zijn de kosten:
€ 93,85 per set van 4 dezelfde. € 62,50 per set van 2 dezelfde. € 35,- per stuk.
De functie van de injectoren is het zorgen voor een juist vermogen, lage emissies en een laag brandstofverbruik. Na enige periode kan een injector defect gaan. Het gevolg is dat de injector een te grote hoeveelheid, te weinig of op een verkeerd moment brandstof inspuit.