De flexflitser blijft niet op één locatie, zoals de vaste flitspaal. De flexflitsers staan twee maanden op één plek en worden dan verplaatst naar een andere locatie. De flexflitsers staan op wegen met een maximumsnelheid van 50, 70 of 80 kilometer per uur.
De snelheidscamera
Een vaste flitspaal of een mobiele flitser werkt met het zogenaamde dopplereffect. De flitspaal stuurt geluidsgolven op je voertuig af, die voor ons niet hoorbaar zijn, en meet hoe lang het duurt voordat deze geluidsgolven teruggekaatst worden. Zo weet de computer hoe snel je rijdt.
Recent kondigde de overheid aan dat er bijkomende snelheidscamera's aangekocht zullen worden die “onzichtbaar” flitsen. De nieuwe flitspalen werken met infraroodtechnologie. Dit houdt in dat wanneer een bestuurder te snel rijdt, de flits niet meer zichtbaar zal zijn.
Digitale flitspaal
De flitser verstuurt overtredingsgegevens digitaal naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). De tijd tussen de overtreding en de bekeuring op de deurmat, is meestal slechts enkele dagen. Flitsfoto's kunnen worden opgevraagd bij het digitaal loket van het CJIB.
Ben ik geflitst op die tijd en plaats? In dat geval kun je een flitsfoto opzoeken op de website van het CJIB. Wanneer je met je eigen voertuig bent geflitst, vul je je DigiD in en kun je meteen de foto inzien.
Hierboven staat een lijst met locaties van de nieuwe flitsers. De flexflitser blijft niet op één locatie, zoals de vaste flitspaal. De flexflitsers staan twee maanden op één plek en worden dan verplaatst naar een andere locatie. De flexflitsers staan op wegen met een maximumsnelheid van 50, 70 of 80 kilometer per uur.
Wanneer krijg ik proces-verbaal toegestuurd na mijn verkeersovertreding? Wanneer je een verkeersovertreding begaat, ontvang je binnen de 14 dagen na vaststelling van het misdrijf een afschrift van het proces-verbaal. Wordt deze termijn overschreden, verliest het pv zijn bijzondere bewijswaarde.
Aan de hand van kunstmatige intelligentie kan de camera van de telefoon flitser precies zien wanneer een bestuurder een mobiel elektronisch apparaat in de hand heeft.
Meetcorrectie
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
In Nederland hebben we uitsluitend nog digitale flitspalen, zo meldt het Openbaar Ministerie. Deze moderne flitspalen gebruiken infrarood om foto's te maken. Het menselijk oog kan infrarood niet waarnemen. Het kan dus zijn dat je geflitst bent in het donker zonder dat je iets gezien hebt.
De camera wordt pas in werking gesteld 'ergens' tussen nul en één seconde nadat het licht naar rood is gegaan. Zo wordt degene die door geel/oranje rijdt niet afgestraft. De politie stelt deze 'pardontijd' in, maar niet duidelijk is op basis waarvan deze tijd daadwerkelijk wordt bepaald.
Beide kan inderdaad, maar in Nederland is het gebruikelijk om met het verkeer mee te flitsen; de achterzijde dus..
De superflitspaal gebruikt een laser voor het bepalen van de snelheid van de voorbijkomende voertuigen. Dit heeft als resultaat dat er veel nauwkeuriger wordt gemeten dan de klassieke flitspaal en dat de metingen minder worden beïnvloed door externe factoren.
FLITSPAAL. Je kunt ook een boete (feitcode R602) krijgen voor door rood rijden als je geflitst bent door een flitspaal. In dit geval moeten er twee foto's zijn.
Van een vaststelling door een flitspaal die aan de lichten staat moet je minder schrik hebben. Zo'n camera flitst namelijk pas als het rode licht al minstens één seconde op rood staat. Als je tegen een correcte snelheid door het oranje rijdt word je dus niet geflitst door een flitspaal.
Rijd je door rood, dan neemt de camera steeds twee foto's. Eentje van de overtreding en ééntje om te zien of je nog stopt én om je snelheid vast te leggen. De volgende dingen kunnen dus gebeuren: Rijd je door rood, maar niet te snel: je wordt geflits en beboet voor het rode licht.
Voor snelheidsovertredingen van maximaal 30 km/u zijn er vaste boetebedragen vastgesteld. Bij 5 km/u of 10 km/u te hard rijden, blijft het boetebedrag onder de honderd euro. Bij 15 km/u of 20 km/u zit u onder de tweehonderd euro en bij 25 km/u of 30 km/u is dit tussen de tweehonderd en driehonderdvijftig euro.
Bij een snelheidsovertreding wordt je snelheid verlaagd met 6 km/uur. Boven de 100 km/uur hanteert men een correctie van 6%. Als je dus bijvoorbeeld een snelheidsovertreding beging aan 164 km/uur zal er van de gecorrigeerde snelheid 9,84 km/uur worden afgetrokken.
Op de vraag of flitspalen altijd aan staan ontvingen we een kort maar duidelijk antwoord. 'Digitale flitspalen staan 24/7 aan', laat een woordvoerder van het CJIB weten aan TopGear. Het maakt dus niet uit of je 's avonds of 's ochtends te hard langs een flitspaal rijdt, je ontvangt gewoon een boete thuis.
Dat laatste is overigens niet verboden, maar wie een telefoon tijdens het rijden in de hand houdt, wordt op dit moment al beboet middels een staande houding door de politie.
ANPR-camera's staan vooral op snelwegen.De camera's kunnen langs de weg staan of boven de weg hangen. Politieagenten kunnen zo'n camera ook meenemen in de auto of plaatsen op een onopvallende plek langs de weg.
Ga naar het Digitaal Loket
Dan kunt u in het Digitaal Loket de boete opzoeken.
Dan kan je op www.verkeersboetes.be een betwistingsformulier invullen. Log je in aan de hand van het proces-verbaalnummer en de identificatiecode. Die gegevens vind je terug in het blauwe kader op de brief die je thuis kreeg. Eenmaal ingelogd, kan je de verkeersboete betwisten via een betwistingsformulier.
Geflitst in zone 50
Als je 80 km/u hebt gereden in plaats van 50 km/u, krijg je een boete van 137 euro.