Lean werken is een manier van werken waarbij het hele team zich richt op het creëren van waarde voor de klant in alle processen. Weg verspilling en inefficiëntie. Hallo maximale toegevoegde waarde. De klant staat centraal: zo verbeter je kwaliteit, verkort je doorlooptijd en verminder je kosten.
Lean is een business strategie en vooral een manier van werken waarbij alles en iedereen in de onderneming zich richt op het creëren van waarde voor de klant in alle processen. Hierdoor worden verspillingen geëlimineerd.
Lean uitgangspunten
Waarde toevoegen voor de klant staat altijd centraal. De organisatie is continu op zoek naar verspillingen in de ogen van de klant. Respect voor de mens is cruciaal. Mensen moeten het principe van continu verbeteren tenslotte ter harte nemen en in de praktijk brengen.
Wat zijn de nadelen van Lean? De nadelen van Lean zijn onder andere dat het geen voorgeschreven methode biedt om de cultuur te veranderen en problemen in processen op te lossen. Iedere organisatie heeft een eigen cultuur waarbij er ook een eigen aanpak nodig is om Lean door te voeren. Je hebt dus altijd maatwerk nodig.
Wanneer u de Lean training heeft behaald, kunt u bewijzen dat u de kennis in huis heeft. Kennis om de kenmerken van de bedrijfsprocessen van een organisatie te identificeren. U bent in staat om deze te meten, te analyseren, te controleren en te verbeteren. U bent ook in staat om de huidige processen te evalueren.
Het doel van lean wordt vaak gedefinieerd als verspillingen elimineren, maar dat is een zeer beperkte weergave van waar lean over gaat. Het gevaar is dat bedrijven die zich hier op blind staren – vaak vanuit het oogpunt van kostenreductie op de korte termijn – uiteindelijk helemaal niet beter gaan presteren.
Een Lean Yellow Belt aanduiding duidt op een kennisgeving van Lean concepten die verder gaat dan de fundamenten van een Lean White Belt. Lean Yellow Belts kunnen meerdere trainingen hebben bijgewoond, waarbij de kennis die ze nodig hebben om als volwaardig teamlid aan een project te worden toegewezen, werd ontwikkeld.
Kortom, Lean is een verzamelnaam voor een set tools, methoden, concepten en filosofie gericht op het realiseren van maximale waarde voor de klant met minimaal gebruik van resources. De focus ligt op het verbeteren van de processen en zo de doorlooptijd te verkorten, de kwaliteit te verhogen en de kosten te verlagen.
Doordat Lean waarde beperkt tot 'functie-toevoegende activiteiten waarvoor klanten willen betalen', wordt al snel alleen binnen een productie-omgeving en/of toeleverketen gekeken. Marketing, sales en after-sales zijn echter ook van waarde. In feite telt elk contactmoment mee van een (potentiële) klant met een bedrijf.
Het antwoord op “wat zijn lean tools” is dus: “Digitale software hulpmiddelen om bedrijfsprocessen effectiever en efficiënter te maken (procesverbetering) volgens de lean principes; door verspilling te verminderen en het team te ondersteunen, voor maximale waarde.”
Familiebedrijf Kuijpers Installaties heeft zijn wortels in Helmond (waar de moedervestiging staat) en is in de afgelopen negentig jaar uitgegroeid tot een onderneming met achthonderd medewerkers en meerdere vestigingen in Nederland.
Een lean verslaving
Bij frequent gebruik kan er tolerantie ontstaan waardoor je steeds meer nodig hebt om het gewenste effect te ervaren. In een keer stoppen is niet verstandig omdat er ontwenningsverschijnselen kunnen optreden die vergelijkbaar zijn aan die van heroïne.
In organisaties die 'lean' werken, zul je vaak yellow, green en black belts tegenkomen. Binnen deze belt structuur hebben verschillende kleuren 'belts' (een verwijzing naar de verschillende banden in de vechtsport), hebben ieder hun eigen rol en verantwoordelijkheden binnen de organisatie.
In principe zijn er 3 Lean Belts: Orange Belt, Green Belt en Black Belt.
Een Yellow Belt heeft een basiskennis van Six Sigma. Echter, in tegenstelling tot de Black en Green belts, leiden Yellow Belts niet zelf zes sigma projecten. Deze professionals zijn verantwoordelijk voor de ondersteuning van het Six Sigma -team bij het maken van proceskaarten.
1988: Lean volgens John Krafcik:
De term Lean is geïntroduceerd door John Krafcik in zijn in 1988 uitgekomen artikel getiteld “Triumph of the Lean Production System”, gebaseerd op bevindingen opgedaan gedurende onderzoek voor zijn masterscriptie.
Lean is een management filosofie waarbij je voortdurend op zoek bent naar verbeteringen op het bedrijf. Verbeteringen in de processen zodat alles vlotter, makkelijker en efficiënter loopt. Het is een filosofie die ervan uitgaat dat je voortdurend blijft zoeken naar verbeteringen en ideeën.
Lean is een businessfilosofie en een manier van werken waarbij iedereen in een organisatie zich richt op het creëren van waarde voor de klant en het elimineren van verspilling. Door de klant centraal te stellen creëer je met Lean maximale toegevoegde waarde voor de klant tegen een minimale inspanning.
De prijs van een 6 daagse Lean Six Sigma Green Belt training (verspreid over 3 blokken van 2 dagen) is 2500 euro. Dit bedrag is inclusief: Alle trainingsmaterialen. Lean Six Sigma Green Belt examen.
Een green belt zit qua niveau tussen een yellow en een black belt in. Een opleiding tot green belt duurt vaak zes dagen. Je leert verbeterprojecten te begeleiden volgens de DMAIC projectstructuur, verschillende verbetertools en -technieken toe te passen en mensen mee te nemen in verandering.
Door Lean te werken, worden werkprocessen verbeterd. Met minder moeite en middelen realiseer je dezelfde resultaten. Met andere woorden: je reduceert verspillingen. Doordat je een betere cashflow creëert en beter gebruikmaakt van investeringen, verbeter je winstmarges én omzetgroei.
Lean planning betekent feitelijk dat een volgende activiteit wordt uitgevoerd wanneer de voorgaande erom vraagt; niet eerder én niet later. Theoretisch betekent dit dat er middels lean planning continu waarde gecreëerd wordt, niemand van de vele bouwpartners hoeft te wachten en er geen onnodige voorraden ontstaan.