Bij gebruik van het remblokje zal slijtage plaatsvinden. Hierdoor worden de groeven steeds minder diep en uiteindelijk kan het zelfs voorkomen dat de groeven niet meer zichtbaar zijn. Wanneer de groeven op de remblokken bijna niet meer zichtbaar zijn (1 millimeter), weet je dat de blokjes vervangen moeten worden.
Fiets je met schijfremmen, dan kun je de slijtage van de blokken onder meer merken bij het knijpen van de remhendel: je kunt hem verder in drukken. Piepend remgeluid is ook een mogelijke indicator. Check af en toe de staat van de remblokken en vervang deze tijdig.
Dan zullen de blokken heel erg lang meegaan, duizenden kilometers. Fiets je in de regen, modder en met lange afdalingen? Dan kunnen de schijfremblokken veel sneller slijten. Als er een pasta van water en zand ontstaat die op de remblokken en remschijf gaan zitten, kunnen de blokken in 100 kilometer versleten zijn.
Het vervangen van remblokjes is op de meeste e-bikes geen eenvoudig klusje, vraag het de fietsenmaker. Dit hoeft geen dure ingreep te zijn. De blokjes zelf kosten € 15 à € 20, inclusief montage zal het ongeveer € 30 zijn.
Het is dus niet te zeggen hoe vaak je precies de remblokjes van een fiets moet vervangen, maar het is wel belangrijk om regelmatig de groeven op je remblokken te bekijken of te luisteren naar het geluid van de remblokjes.
Vaak zijn b.v. in vervangen remonderdelen van duidelijke corrosiesporen aanwezig. Ook zal de viscositeit (dunvloeibaarheid) naar mate er meer vocht in zit en de vloeistof ouder wordt veranderen. De wateropname van remvloeistof is de voornaamste reden om de remvloeistof iedere 1 a 2 jaar te verversen.
De kosten voor een setje remblokken liggen vaak tussen de 20 en 170 euro. De exacte prijs hangt af van jouw type wagen en het merk remblokken. Vervangt een garage jouw remblokken? Dan heb je niet enkel de kosten van de remblokken, maar moet je ook rekening houden met het uurtarief van de garage.
Verhelpen van piepende remmen op je fiets
Wanneer de reden voor piepende remmen vuil of vettigheid is, kan je de piep verhelpen door de velg en de remblokken goed schoon te maken met een schone doek en een ontvetter. Dit kan gedaan worden met een remreiniger gekocht bij de fietsenmaker of een andere ontvetter.
Vaak beginnen schijfremmen te piepen op het moment dat ze nat of vies zijn. Ook kan vettigheid vervelende geluiden veroorzaken. Meestal komt vettigheid op de schijven tijdens het schoonmaken. Ook kan het zijn dat een fiets behandeld word met een vocht afwerend middel wat vaak ook olie bevat.
Klinken er schrapende geluiden bij het remmen, dan is het feitelijk al te laat. Je remt dan ijzer op ijzer, de remblokken zijn volledig versleten en de metalen onderplaatjes drukken luid hoorbaar op de remschijven. Direct stoppen met rijden, anders rem je de remschijven compleet de vernieling in.
Over het algemeen geldt dat remblokken tussen de 30.000 en 50.000 kilometer meegaan, maar dat je ze regelmatig en zeker om de 15.000 kilometer moet controleren.
Je kunt een speciale remschijfontvetter gebruiken om je remschijven schoon te maken. Het is een goede gewoonte om je schoonmaak routine af te sluiten door je discs te reinigen met Brake Cleaner! Spuit Brake Cleaner niet rechtstreeks op je remschijf maar in een schone doek en neem daarmee de remschijf af!
Doorrijden met piepende remmen is zeer gevaarlijk en daarom raden we je ook aan om in dat geval naar de garage te gaan.
Wanneer u piepende remmen heeft, is het verstandig om langs te gaan bij een autogarage.Waarschijnlijk is de reden voor piepende remmen slijtage van de remblokken. Deze moeten zo snel mogelijk vervangen worden om verdere schade te voorkomen. Laat bij het vervangen van de remblokken ook de remschijven controleren.
In de praktijk bedraagt de prijs die je betaalt om mtb remmen te laten ontluchten zo'n € 25 tot € 30 per rem. Het verbruik van remvloeistof is daarbij inbegrepen. Voor een fietsreparatie zonder veel materiaalgebruik is dit een aardige kostenpost.
Het enige smeermiddel dat voor de rem mag worden gebruikt is koperpasta. Remvoeringen worden aan hiermee aan hun ACHTERzijde ingesmeerd voordat ze in de remklauw worden geplaatst. Ook de remklauw kan aan de remcilinder wat koperpasta gebruiken.
Remschijven en/of remblokken vervangen
Als je niet kan remmen, is de kans groot dat je in en ongeluk terecht zal komen, waarbij de kans groot is dat het niet zo goed met je afloopt. Daarom is het belangrijk dat je remmen het goed doen.
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Remblokken vervangen aan de voorkant duurt ongeveer een half uur, in combinatie met het vervangen van de remschijf. Aan de achterkant duur het vervangen van een remblok wat langer omdat er vaak ook een handrem mechanisme zit, wat natuurlijk extra werk met zich meebrengt.
Je kunt zelf de remvloeistof in je motor vervangen. Met een beetje gereedschap, geduld en handigheid kun je veel zelf doen. Maar let op: als je niet regelmatig zelf aan je motor sleutelt, is dit een klus die je beter aan een vakman kunt overlaten.
Voor het laten vervangen van de remvloeistof ben je, voor een gemiddelde auto, zo'n € 50 kwijt.
Gemiddeld betaal je €40 tot €75.00. In principe moet een monteur deze klus binnen een half uur kunnen klaren. Gemiddeld genomen betaal je als consument €50.00 per uur aan werkloon in een garage. Voor het vervangen van de remvloeistof betaal je dus al gauw €25.00.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Remblokken gaan gemiddeld 56.000 kilometer mee
Voor remschijven geldt dat ze gemiddeld 110.000 kilometer mee kunnen. Maar rijd je nou vaak in files bijvoorbeeld, dan wordt zo ongeveer de helft van 110.000 kilometer aangehouden. Voor de remblokken kun je 56.000 kilometer aanhouden.