Idealiter staat het olieniveau halverwege tussen het minimale en maximale peil (de inkepingen of streepjes op de peilstok). Staat de olie onder het minimale peil, dan moet er olie worden bijgevuld via de olievuldop.
Door een klein beetje olie op je vingers te doen en vervolgens te wrijven kan je goed de structuur van de olie aanvoelen. Op het moment dat het korrelig aanvoelt betekent dit dat de olie vervuild is. Wanneer het dik en plakkerig aanvoelt is dit een teken dat de olie verouderd is.
Sludge is een duidelijk teken dat de olie direct moet worden ververst. Het is verstandiger om sludge te voorkomen door de olie periodiek te laten verversen. Ziet u sludge in de oliedop? Dan is de olie in uw auto aan verversing toe.
Olie neemt kleine deeltjes vuil en puin op als het zijn werk doet, waardoor het natuurlijk steeds korreliger wordt. Als uw olie er glad en vloeibaar uitziet, is er waarschijnlijk niets aan de hand. Maar als de olie dik en korrelig is, is dat een teken dat u misschien olie moet verversen.
Smeerolie is in principe onbeperkt houdbaar is, maar praktisch gezien is het goed om een tijdsspanne van 5 tot 7 jaar aan te houden. Daarbij is het wel belangrijk om in de gaten te houden dat 7 jaar oude olie waarschijnlijk niet meer geschikt is voor een nieuwe machine omdat deze wellicht hogere eisen stelt.
Ongebruikte motorolie zal na een bepaalde tijd beginnen te degraderen en zijn effectiviteit verliezen. De meeste motoroliën hebben een houdbaarheidsdatum op de fles . Als er echter geen houdbaarheidsdatum is, kunt u over het algemeen de productiedatum op de fles vermelden en daar nog eens vijf jaar aan toevoegen.
Motorolie is in principe onbeperkt houdbaar, mits de flacon ongeopend blijft. Tegenwoordig worden de meeste oliën verpakt in flacons van stevig kunststof. Deze zijn uiteraard niet onderhevig aan corrosie, in tegenstelling tot de oude blikken verpakking. Roestdeeltjes en vocht zijn funest voor de kwaliteit van olie.
Donkere, vuile olie
Verse, schone olie moet amberkleurig en relatief doorschijnend zijn. Na verloop van tijd, als het vuil en gruis verzamelt, wordt het donkerder en slibachtig. Als u de peilstok eruit trekt en ziet dat uw olie aanzienlijk donkerder is dan toen deze voor het laatst werd ververst , is het tijd om een oliewissel in te plannen.
Vreemde geluiden tijdens het rijden
versnellingsbak met te weinig olie klinkt daarentegen vaak jankend of zoemend.
Zeker wel! Oliën en vetten kunnen bederven door ranzig worden oftewel oxideren. Oxidatie ontstaat door licht, zuurstof en vocht en warmte. Wanneer een olie ranzig wordt is de chemische samenstelling veranderd.
Controleer de kleur van de olie op de peilstok. Verse olie is meestal amberkleurig of lichtbruin van kleur. Als de olie donker of zwart lijkt, moet deze mogelijk worden vervangen. Wrijf de olie tussen uw vingers om de consistentie te controleren: glad en glibberig is goed, korrelig of vervuild kan duiden op een probleem.
Wacht bij een warme motor ten minste 20 minuten om de olie de gelegenheid te geven terug naar de carterpan te stromen.
Hoe vaak moet je olie verversen
Hoe vaak je olie moet verversen hangt af van het type auto en de hoeveelheid kilometers die je rijdt. Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen.
Hoe weet ik of een product niet meer goed is? De olie is ranzig, ruikt en smaakt zuur of is donker verkleurd. Bederf herken je snel door goed te kijken, ruiken of proeven.
Hoe hoort de motorolie eruit te zien
Nieuwe motorolie is goudgeel van kleur en is doorzichtig. Na verloop van tijd wordt het eerst rood en uiteindelijk zwart van kleur. Als er vocht in de motorolie lekt, wordt het bruin en ondoorzichtig. Vervuilde olie zorgt voor meer frictie en hitte tussen de onderdelen.
Als de houdbaarheidsdatum van je olie verstreken is, maar het toch nog lekker ruikt en er goed uitziet, dan kan het weinig kwaad om het alsnog te gebruiken. Al zal het wel wat minder smaak hebben en minder helder zijn dan toen het nog vers was.
Tekenen dat u een olieverversing nodig heeft
Ongebruikelijke motorgeluiden: Kloppende, tikkende en knarsende geluiden kunnen duiden op wrijving tussen motoronderdelen en een dringende noodzaak tot olieverversing.
Als je motorolie op is of extreem laag, kunnen er verschillende symptomen optreden: Oliedruklampje brandt: Dit lampje gaat meestal branden als de oliedruk te laag is. Tikkende of ratelende motor: Olie smeert de bewegende delen van de motor, dus bij een tekort kunnen deze onderdelen tegen elkaar wrijven en geluid maken.
Het zal niet duidelijk zijn wanneer dit begint te gebeuren, dus u moet waakzaam zijn en uw motorolie minstens één keer per maand controleren. Om dit te doen, verwijdert u de peilstok en veegt u deze af voordat u deze terugplaatst in de olietank.Haal hem er nu een tweede keer uit.Als u de peilstok niet door de olie heen kunt zien, is het tijd voor een oliewissel .
Zowel bij het bijvullen van de motorolie, als bij het toevoegen van olie additieven raden wij u aan om nooit het oliepeil te overschrijden. Wanneer er teveel olie in de motor zit kan dit veel mechanische schade veroorzaken. Dit kan variëren van olielekkage tot inwendige vervuiling zoals “black sludge” vorming.
1. Uw auto heeft een oliewissel nodig. Een brandend controlelampje is het eerste waarschuwingssignaal dat uw voertuig een oliewissel nodig heeft. Het kan geactiveerd worden omdat de olie te vuil is of wanneer er niet genoeg door de motor stroomt .
Oude olie zorgt voor een slechte smering en daarom is het belangrijk om hier niet mee door te rijden, maar hoe herkent u oude ATF olie precies? Oude olie is zwart en heeft daarnaast een sterk verbrande geur. Nieuwe olie is helderrood van kleur en heeft geen verbrande geur, maar een kenmerkende eigen geur.
Experts adviseren om de motorolie iedere 10.000 tot 15.000 kilometer te vervangen.
Olieoxidatie: Gedurende een langere periode kan zuurstof reageren met de olie, wat leidt tot oxidatie . Dit proces kan slib creëren en de viscositeit van de olie verhogen, waardoor de effectiviteit als smeermiddel afneemt. Zuurvorming: Condensatie in de olie kan leiden tot zuurvorming, wat de motoronderdelen kan corroderen.
Terwijl veel motoren minder dan een kwart olie gebruiken tussen verversingen, kunnen andere wel een kwart per 600 tot 700 mijl verbruiken. Het handhaven van de juiste olieniveaus kan u helpen dure autoreparaties te voorkomen; motorslijtage of schade als gevolg van een laag olieniveau wordt niet gedekt door uw nieuwe autogarantie.