U kunt geen geld meer pinnen, geen betalingen doen en geen geld op uw rekening ontvangen. Staat er nog geld op uw rekening? Dan kunt u uw bank vragen het bedrag over te maken naar een ander rekeningnummer, bijvoorbeeld van een familielid.
Een bank kan ook zelf beslissen om een rekening te blokkeren als er bijvoorbeeld sprake is van wanbetaling, fraude of het niet naleven van de algemene voorwaarden van de bank. In dit geval zal de bank eerst contact met de rekeninghouder opnemen om het probleem op te lossen.
Banksparen voor uw pensioen op een geblokkeerde rekening
Banksparen is een vorm van sparen, waarbij het spaarbedrag op een geblokkeerde rekening wordt gestort: de bankspaarrekening. U kunt dus niet 'zomaar' over het ingelegde geld beschikken.
Wij hebben ongeveer 10 werkdagen nodig voor de financiële afhandeling van uw verzoek om deblokkering van de g-rekening. Soms kan het wat langer duren om uw verzoek te verwerken. Bij de BelastingTelefoon kunnen wij dit proces ook niet versnellen. Wij streven ernaar de overlast voor u tot een minimum te beperken.
Je betaalpas wordt dan (tijdelijk) geblokkeerd. Wat te doen? 3x verkeerde pincode op een geldautomaat (ATM) ingetoetst of bij het contactloos betalen: wacht 24 uur. Je pas zal dan automatisch weer werken.
Deblokkeren via de App: Ga naar 'Service' en klik op 'Je passen'.Kies 'Deblokkeer pas' en volg de stappen.
Wat zijn de gevolgen voor geblokkeerde rekeningen? Je kunt geen geld meer opnemen van de geblokkeerde rekeningen. Stortingen op of overschrijvingen naar geblokkeerde rekeningen blijven mogelijk. Betalingen ingevoerd vóór het overlijden met uitvoering op een latere datum worden ook nog uitgevoerd.
Kwijt of gestolen: je kunt je pas deblokkeren als die binnen 14 dagen na blokkering weer terecht is. Is de pas langer dan 14 dagen geleden geblokkeerd? Vraag dan een vervangende betaalpas aan. Ingeslikt door de geldautomaat: je kunt je pas niet deblokkeren.
Een bank kan uw geld namelijk even vasthouden. Dit kan het geval zijn bij abnormale of bijzonder grote transacties, of overschrijvingen naar buitenlandse rekeningen. Als u een overschrijving doet die merkbaar groter is dan de bedragen die u normaal overmaakt, is dat geen reden tot paniek.
De Politie, het Openbaar Ministerie, de Belastingdienst, de Financial Intelligence Unit (FIU) en bijzondere opsporingsdiensten mogen voor het uitoefenen van bepaalde taken identificerende persoonsgegevens bij banken en betaaldienstverleners vorderen of opvragen.
Voor de verplichtingen uit de Wwft staan banken onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB) en moeten zij verdachte transacties herkennen en deze melden bij de Financial Intelligence Unit – Nederland (FIU). Banken sturen hun klanten daarom een vragenlijst waarin verdachte transacties moeten worden toegelicht.
Diverse Nederlandse banken doen niet mee met Transactie Monitoring Nederland, het initiatief van grote banken om gezamenlijk transacties te controleren op fraude. Onder meer Bunq, Revolut, N26 en Openbank doen niet mee, en Van Lanschot op dit moment nog niet.
Banken hebben geen toegang tot de gemeentelijke basisadministratie; dat maakt het lastig om verdwenen rekeninghouders te traceren. Wie denkt nog slapende tegoeden te hebben, kan dit controleren op de Vooringevulde Aangifte (VIA) van de Belastingdienst.
Dat hangt af van de voorwaarden van de bank. Meestal wordt een en/of-rekening niet geblokkeerd zo lang een van de rekeninghouders nog in leven is. Er kunnen andere redenen zijn waarom de bank de rekening toch blokkeert.
Een permanente blokkade betekent dat je niet langer toegang hebt tot je gebruiker.
Rekeningen kunnen uit voorzorg (automatisch) geblokkeerd worden als er bijvoorbeeld twijfels rijzen over je identiteit of als er verdachte transacties opgemerkt worden. Het is mogelijk dat je rekening geblokkeerd wordt als de geldigheidstermijn van het document dat je gebruikte voor je identificatie verstreken is.
Wat te doen als ik te vaak een verkeerde pincode heb ingetoetst en mijn pas geblokkeerd is? Als u te vaak een verkeerde pincode heeft ingegeven dan wordt de pas voor 24 uur geblokkeerd. Na 24 uur wordt de blokkade automatisch weer opgeheven. Let op!
De bank blokkeert uw rekening als ze denken dat u bezig bent met fraude. Deed u niets verkeerd en bent u slachtoffer van bankfraude, zoals 'bank spoofing' of 'phishing'? Of is er geen fraude maar maakte de bank een fout? Protesteer dan zo snel mogelijk met een aangetekende brief.
Direct tijdelijk blokkeren
Weet je niet waar je betaalpas is? Blokkeer hem dan tijdelijk. Terwijl je in alle rust uitzoekt wat er met je pas is gebeurd, weet je zeker dat er niemand anders ondertussen misbruik van kan maken. Je blokkeert je betaalpas direct zelf online.
U ontvangt een vonnis, beschikking of dwangbevel. De deurwaarder kan niet zomaar geld van uw bankrekening halen. Hiervoor is een vonnis, beschikking of dwangbevel nodig.
Doorgaans wordt de spaarrekening na een overlijden vrijgegeven zodra deze stappen zijn gezet: De bank heeft de fiscale aangifte gedaan. De bank ontving een akte of een attest van erfopvolging dat alle erfgenamen opsomt. De overledene en de erfgenamen hebben geen fiscale of sociale schulden.
Ook staat in de wet dat de bank een aanvraag mag weigeren als u: Al een gewone betaalrekening heeft bij een Nederlandse bank; Al een aanvraag voor een gewone betaalrekening heeft lopen bij een Nederlandse bank; Al een basisbetaalrekening heeft bij een andere Nederlandse bank.