Vul een emmer met water, pomp de band op en haal het dan door het teiltje met water.Als er belletjes in het water omhoogkomen, weet u waar het lek zit. Bingo!
Ten eerste verandert het rolgeluid van de band; vlak na het lek raken zal het rubber harder gaan 'zoemen'. Zit er nog minder lucht in de band, dan verandert dat al snel in een klapperend of kloppend geluid. Verder merk je ook meteen dat de auto anders stuurt.
Hoe lang duurt het totdat de band zachter is geworden? Want hoe dan ook, een binnenband laat altijd wel iets lucht door. Daarom moet je meestal om de 3 a 4 weken wel wat lucht bijpompen in de banden.
Het is gevaarlijk om door te rijden met een lekke band en je kan bovendien zelfs je velg stukmaken. Dit is het eerste wat je doet: Ga op een veilige plaats stilstaan. Schakel naar de zwaarste versnelling, zo heb je achteraf geen problemen om het wiel er terug in te steken.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
Indien mogelijk, zet de band met het lek naar de onderzijde. Plaats de container met lekmiddel op het ventiel en spuit deze leeg. Breng de band met behulp van de compressor in de auto op spanning. Laat de band zo snel mogelijk bij een bandenspecialist repareren (of vervangen).
Laat de solutie enkele minuten uitdrogen. Let op: solutie die langer dan een half jaar open is kan zijn plakkracht verliezen. 2.3 Druk de plakker stevig op de binnenband en laat enkele minuten drogen. Probeer de beschermfolie er vanuit het midden af te trekken, je voorkomt zo dat de randjes weer los laten.
Kun je het lek op deze manier niet vinden? Pak er dan een teiltje met water bij. Pomp de band eerst weer op en haal de band dan door het teiltje water. Zodra het lek in het water zit, zie je belletjes omhoogkomen.
Rubber. Normaal gesproken heeft de warmte niet zo'n invloed op de prestatie van een band, zegt een woordvoerder van de ANWB. ,,Dat komt ons niet echt bekend voor.'' Warme lucht zet wel degelijk uit, maar het drukverschil tussen pakweg 10 en 25 graden is in een band niet heel groot.
In 95% van de gevallen is het traag leeglopen van je band het gevolg van: Een schroef, spijker of ander vreemd object dat in je band bleef steken. In het algemeen zit het voorwerp zo diep dat er maar een kleine luchtstroom ontsnapt. Een gescheurde of doorlatende velg, waardoor de dichtheid verminderd is.
Rijden met een lekke band. Rijd langzaam. Probeer niet harder dan ongeveer 25-30 km per uur te rijden op een lekke band. Dit kan anders onherstelbare schade veroorzaken aan het metalen wiel onder de band, en kan er zelfs toe leiden dat je de controle over het voertuig verliest.
Doorrijden of vervangen? Doorrijden is zodoende mogelijk, maar in beide gevallen valt een bezoek aan de bandenspecialist aan te raden voor het laten verwijderen van de spijker en het eventueel vakkundig laten repareren van de band.
Een klapband achter voel je daarentegen door de stoel heen. De achterkant van het voertuig geeft een harde ruk of de auto gedraagt zich alsof deze over een gladde weg rijdt. Let op! Een klapband bij een vrachtwagen of oplegger vormt tevens een groot gevaar voor de omgeving.
Een binnenband kun je het beste in het doosje bewaren, zodat het bandje minder word bloot gesteld aan licht. Houd je de banden binnen, dan kun je ze na 5 jaar nog wel gebruiken. Heel veel langer dan 5 jaar bewaren is niet aan te raden i.v.m uitdroging van de band.
Altijd wanneer u pech heeft kunt u een beroep doen op de Wegenwacht, dus ook wanneer u een lekke band heeft. De Wegenwacht zal kijken waar u op dat moment het best mee geholpen bent. Vaak kan de band gerepareerd worden, we spreken dan van een tijdelijke reparatie. Een definitieve zal in de garage moeten plaats vinden.
Een bandenreparatie inclusief montage en opnieuw balanceren kost bij ons € 25,- per stuk. Een bandenprop kost € 12,50 per stuk, maar raden wij niet aan. Mocht je band toch niet gerepareerd kunnen worden? Dan kunnen we je helpen met een nieuwe of 2e hands band.
De autoband repareren is op verschillende manieren mogelijk. We kunnen een autoband repareren van binnenuit (paddenstoelmethode) maar ook van buitenaf (band proppen). Een band proppen is eigenlijk hetzelfde als een autoband plakken. Wanneer we een band proppen, maken we eerst het gat schoon.
De anti-lek bescherming op de banden van jouw fiets kan bestaan uit een speciaal profiel aan de buitenzijde, maar ook door het gebruik van een speciale binnenlaag en rubberkwaliteiten. Door deze banden zal het 'lekrijden' aanzienlijk gereduceerd worden.
Shop bij Fietsonline.com goedkoop een nieuwe binnenband voor je fiets. Je koopt een nieuwe band al vanaf € 3,95! In ons zeer ruime assortiment vind je honderden binnenbanden van topmerken zoals Michelin, CST en Schwalbe. Wij bieden fietsbanden aan in de maten 12 inch tot en met 28 inch.
Dit gereedschap zal u helpen bij het lichten en omleggen van zelfs de strakste fietsbanden. U kunt dit het beste doen door de band zover mogelijk om de velg te leggen. Daarna kunt u de bandenknecht op de velgrand zetten en de haak achter het stuk band wat over de velg moet te haken.