94 procent van de Nederlanders van 18 jaar of ouder denkt dat het klimaat aan het veranderen is. 60 procent denkt dat dit geheel of vooral door de mens komt. Verder is 75 procent van de Nederlanders van mening dat de mens nog iets tegen de klimaatverandering kan doen.
Het is dus belangrijk dat we verantwoorde producten produceren zonder het milieu te veel te belasten. Producten die je langere tijd kunt gebruiken en vaak ook nog eens goedkoper zijn. Op die manier gaan het milieu en onze leefomgeving langer mee.
Het gaat hierbij om economische, sociale en leefomgevingsbehoeften. Voorbeelden zijn een schoon milieu, biodiversiteit in de natuur, een hoogopgeleide en gezonde bevolking, goed werkende sociale netwerken en maatschappelijk vertrouwen.
Duurzaam ondernemen moet voor bedrijven ook kostenbesparing en een lagere milieudruk opleveren. Duurzaam ondernemen leidt dus niet alleen tot milieubehoud en een een tevreden consument, maar levert het bedrijf zelf ook voordelen op. Genoeg reden dus voor bedrijven, om mee te doen aan deze positieve trend.
De eco-perfectionist is extreem bezig met duurzaamheid. Deze doelgroep vindt het geen probleem om extra te betalen voor producten of diensten die afkomstig zijn van bedrijven die aandacht hebben voor maatschappij, het milieu en welzijn van mensen en dieren.
99% van de Nederlanders weet wat duurzaamheid inhoudt
Bijna de helft van de ondervraagde consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven actie ondernemen voor het milieu (48%) en dat duurzaamheid deel uitmaakt van de waarden van een bedrijf (42%).
De eisen waaraan een product moet voldoen zijn de volgende. Het product gaat lang mee Duurzame producten gaan lang mee. Je moet dus minder snel weer een nieuw product kopen, dit zorgt er voor dat er zo min mogelijk grondstoffen worden verbruikt. Deze producten gaan jaren mee of kunnen steeds worden hergebruikt.
Het organiserend principe voor duurzaamheid is duurzame ontwikkeling, die vier met elkaar verbonden domeinen omvat: ecologie, economie, politiek en cultuur(eepc). Verschillende takken van de wetenschap houden zich met duurzaamheid bezig, zoals milieukunde en ecologische economie.
Duurzaamheid beschermt onze natuurlijke omgeving en de ecologische en menselijke gezondheid. Daarnaast wordt door het verduurzamen de innovatie gestimuleerd en tegelijkertijd proberen we onze manier van leven niet in gevaar te brengen.
Een duurzame definitie
Iedereen verstaat iets anders onder de het relatief vage begrip. Voor de één is duurzaam leven kiezen voor kwaliteitsproducten en investeren in nieuwe energie en voor de ander is duurzaamheid pas bereikt als er geen fossiele brandstoffen meer worden gebruikt.
Van de groep consumenten die duurzaamheid (heel) belangrijk vinden, koopt 39% vaak tot altijd duurzame producten. Met name in de branches elektronica, bouwmarkten en wonen kiest de consument het meest voor duurzame producten. In de branches drogisterijen en damesmode het minst.
Wel zijn de 18-34-jarigen het meest bereid om extra geld uit te geven aan duurzame producten en diensten. Bij de 55-plussers is het precies andersom; zij zijn significant minder bereid te betalen voor duurzame producten en diensten, maar leven wel het meest duurzaam.
Een derde van de Nederlanders zegt sinds de coronacrisis duurzamer te willen gaan leven, en zeven procent zegt dat juist minder te willen gaan doen. Dat blijkt uit een onderzoek van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal, uitgevoerd door Motivaction.
Alles wat te maken heeft met maatschappelijk verantwoord werken, milieu en denken aan de toekomst wordt onder duurzaamheid geschaard. Bij leefomgeving en openbare ruimte gaat duurzaamheid over vraagstukken als energieverbruik, verantwoorde materialen, en klimaatadaptatie.
Niet-duurzame goederen (ook wel aan geduid als soft goods of fast-moving consumer goods) zijn het tegenovergestelde van duurzame goederen; hieronder worden goederen verstaan die hetzij in één keer opgebruikt worden (eten, benzine), hetzij die een levensduur van minder dan drie jaar hebben (rol wc-papier, smartphones, ...
De productie van voedsel belast het milieu. Denk aan het gebruik van land en water of aan uitputting van de bodem. Duurzaam voedsel beschermt de ecologische systemen en voorziet in de voedingsbehoefte van mensen nu en in de toekomst.
Welke duurzame producten zijn er, met voorbeelden. Er zijn enorm veel verschillende soorten duurzame producten. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor duurzame kleding, bekers/mokken of tandenborstels, maar ook zonnepanelen kan je zien als een duurzaam product.
Lamsvlees en rundvlees zijn over het algemeen meer milieubelastend dan varkensvlees en kippenvlees. Wat betreft waterverbruik is fruit, na vlees de grootste belaster. Bij de overige vijf milieuaspecten veroorzaakt de productgroep zuivel en kaas de op een na grootste belasting van het milieu.
Groene stroom is afkomstig uit groene energie en wordt dus opgewekt met behulp van zon, wind, waterkracht en warmte. Vervolgens zet het energiebedrijf deze milieuvriendelijk opgewekte elektriciteit samen met de 'gewone' stroom op het elektriciteitsnet.
In 2013 was 8 procent van de supermarktomzet aan voeding duurzaam. Vanaf 2015 loopt dit aandeel jaarlijks op: tot 12 procent in 2016, 17 procent in 2019 en 19 procent in 2020. Tot en met 2017 is het aandeel gebaseerd op ongeveer 70 procent van de omzet van supermarkten, vanaf 2018 op het totaal van alle supermarkten.
Producten die als duurzaam op de markt worden gebracht kosten vaak meer dan producten die dat niet zijn. Uit onderzoek van Kearney blijkt dat, afhankelijk van het type product, deze producten tussen de 25% en 225% duurder kunnen zijn dan normale producten.
Een duurzaamheidsstrategie geeft antwoord op vragen als:
Waarom doe je als organisatie wat je doet? Op welke manier doe je dat en welke gedrag hoort daarbij? Voor wie voeg je waarde toe en welke impact maak je? Waar ben je tevreden over en wat zou je beter willen of kunnen doen?