Je kunt die choke gewoon testen door deze op een accu aan te sluiten. Bij een elektrische choke maakt het niks uit hoe je de plus en min aansluit. Echter wanneer de choke het doet wanneer hij aangesloten is op een accu, wil nog niet zeggen dat hij het ook doet wanneer hij ingebouwd zit op de scooter.
Helaas alleen wel met ondersteuning van de choke. Zonder de choke te gebruiken lopen de toeren op en slaat de brommer af. Tijdens het rijden lijkt de brommer ook af te slaan. Door meer gas te doseren pakt de brommer zijn trekkracht weer op.
Door de chokeklep te sluiten wordt het benzine/luchtmengsel armer aan lucht en dus verhoudingsgewijs rijker aan benzine en start een koude motor makkelijker. Als de motor op temperatuur komt, moet de chokeklep weer een beetje opengezet worden.
In de elektrische choke zit een speciaal soort weerstand die werkt als verwarmingselement. Dit is een PTC-weerstand. Wanneer deze weerstand koud is, verbruikt hij veel stroom. Naarmate hij warmer wordt neemt het stroomverbruik af, maar de warmteontwikkeling blijft praktisch gelijk.
een choke is een meestal een knop die je aan of uit moet zetten. Daarmee zorg je dat er wat meer benzine/luchtcombo krijgt waardoor de brommer makkelelijker start. dus als je brommer niet zonder start moet je even choken. en als je brommer dan aanstaat moet je hem weer uitzetten.
Een 'verzopen' motor ontstaat als de benzine in de motor niet wordt verbrand tijdens de start. Dat kan ook een gevolg zijn van een veel te rijk mengsel. De bougie wordt dan te vochtig en kan de brandstof niet meer ontsteken.
De choke is de klep die de luchttoevoer van de carburateur afsluit, je vindt dus de carburateur direct bij de luchtinlaat van de motor. De benzineleiding, de gaskabel en de chokekabel zijn op dit onderdeel aangesloten.
Een veelvoorkomend probleem bij een scooter met elektrische start problemen is vaak een lege of te zwakke accu. Heeft de scooter lang stilgestaan, dan kan de accu zo langzaamaan leeg geraakt zijn. Mocht de kickstart op de scooter wél werken, dan is vermoedelijk de accu leeg. Een garage kan de accu weer voor je opladen.
Kleine dieselmotoren hebben gloeistiften, in elke cilinder een. Door spanning op deze stiften te zetten wordt het gedeelte wat in de cilinder zit roodgloeiend. Hierdoor wordt de aangezogen koude lucht in de cilinder voorverwarmd zodat de ingespoten brandstof gemakkelijker verdampt en de motor gemakkelijker start.
Met een choke regel je de luchttoevoer naar de motor van je auto. De choke is bedienbaar met een hendel binnen het handbereik van de bestuurder. Het bedienen van de choke is noodzakelijk als de auto nog niet op zijn optimale temperatuur is, omdat hij dan gemakkelijk zal afslaan.
Wacht bij een 'verzopen' motor tien minuten. Start opnieuw met geheel ingetrapt gaspedaal. In elk geval mag je beslist niet 'pompen'! Op die manier komt er veel meer lucht dan normaal in de verbrandingsruimten en verdampt de overtollige brandstof.
De meest voorkomende antwoorden waren verkrachting, aanranding, seksueel misbruik als kind, angst voor verkrachting of aanranding, dwang en de druk om onbeschermde seks te hebben. Daarnaast omschreven 23 ondervraagden situaties waarin hun partner ineens begonnen met choking zonder de ander in te lichten.
nee, je choke is alleen voor het starten. Na het starten heeft de choke geen zin meer, en als het een automatische choke is dan gaat hij gelijk dicht, dus dat is onzin.
De kou kan voor veel problemen zorgen wanneer het bijvoorbeeld vriest is het mogelijk dat de diesel uit uw tank ook gedeeltelijk bevriest. Dit fenomeen heet vlokken ook wel parafinevorming , er ontstaan parafinecrystallen in de tank die mogelijk de brandstofleidingen en filters kunnen verstoppen.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Bij de koude start wordt de motor eerst opgewarmd door de gloeibougies om de temperatuur te bereiken waardoor het mengesel kan ontbranden. Arbeidsslag: De inlaat- en uitlaatklep zijn gesloten en de zuiger heeft de lucht onder zeer hoge druk gecomprimeerd.
Bij veel lege accu's kun je startkabels gebruiken om alsnog te starten. Of dit ook bij jouw scooter werkt, kun je checken in de handleiding. Als je dynamo nog functioneert, laadt die vervolgens de accu weer bij tijdens het rijden. Aanduwen is een andere methode die bij sommige scooters werkt.
Rijden in de regen is vergelijkbaar met rijden in het donker of bij slecht zicht. In deze gevallen rijdt je wat rustiger en voorzichtiger. Ook bij regenachtig weer is goede verlichting heel belangrijk. LED verlichting biedt een extra voordeel want daarmee ben je nog beter zichtbaar in het verkeer.
Zet je linkerbeen op de grond. Houd je linkerhand aan je linkerhandvat vast en je rechterhand aan je rechterhandvat vast of de buddygrip. Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal.
In dit reservoir zit een drijver – de vlotter – die is verbonden met een klepje in de benzinetoevoer. Doordat de drijver op de benzine blijft drijven, drukt deze het klepje vanzelf dicht als het benzineniveau precies hoog genoeg is gestegen.
Bij het starten van een (koude) motor kan men handmatig de chokeklep dichttrekken. De onderdruk “zuigt” de klep open, zodat er lucht kan worden aangezogen. Door de kleine luchtopening ontstaat er tijdens het starten een groot vacuüm op het hoofdgedeelte zodat er ook benzine wordt aangezogen.
Een vlotternaald is een onderdeel van een carburateur. Het onderdeel is een soort sproeier die kan worden afgesloten door een precies passende, beweegbare naald. De naald wordt bewogen via een lip op de vlotter. De vlotter drijft in de brandstof (benzine) in de vlotterkamer.
"verzuipen" van een diesel kan niet , dat is alleen bij een benzinemotor .
Verzopen motor komt niet voor met injectie.