De snelheidsregels in Duitsland zijn erg duidelijk. Binnen de bebouwde kom is de maximaal toegestane snelheid 50 kilometer per uur.Buiten de bebouwde kom is dit 100 kilometer per uur, dit is anders dan Nederland. Je mag op veel plekken zo hard rijden als je wilt, maar zorg ervoor dat je dit veilig doet.
Hoe zie ik hoe hard ik mag rijden? Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster.
Wegnummers worden aangeduid zonder de letters A of BAB, op een blauw schildje met 'ingedeukte' witte omlijning. Autobahnen in Duitsland zijn wereldwijd bekend omdat het een van de weinige autosnelwegen in de wereld zijn waar (op ongeveer 3/4 van het totale netwerk) geen snelheidslimiet geldt.
De maximumsnelheid is, indien niet anders aangegeven, 100 km/uur buiten de bebouwde kom, 50 km/uur binnen de bebouwde kom. Er geldt een Richtgeschwindigkeit (adviessnelheid) van 130 km/uur op Bundesstraßen die Autobahnähnlich uitgebouwd zijn.
Wie een snelheidsovertreding tot 10 km/u beging binnen de bebouwde kom, kreeg in Duitsland een boete van 15 euro.Voor dezelfde overtreding rekent de Polizei nu 30 euro.Buiten de bebouwde kom stijgt het bedrag van 10 naar 20 euro.
Op de Duitse Autobahn kom je verschillende snelheidslimieten tegen. Die variëren tussen de 100, 120 of 130 km/u of onbeperkt. Dit wordt altijd duidelijk aangegeven met een verkeersbord. Daarnaast moet je rekening houden met wegwerkzaamheden.
Sommige (oude) flitspalen in Duitsland hebben een rode lens voor de flitser zodat ze de weggebruikers niet verblinden.
De autosnelweg vormt een noord-zuid route die vanaf de Nederlandse grens bij Elten naar het zuidoosten loopt tot aan de Oostenrijkse grens bij Passau. De route loopt langs diverse belangrijke centra in Duitsland, zoals het Rhein-Ruhrgebied, Frankfurt am Main en Nürnberg.
U wilt graag weten wat de maximale toegestane snelheid op zogenoemde K-wegen is. De maximale toegestane snelheid is Duitsland is binnen de bebouwde kom 50 km/u. Buiten de bebouwde kom geldt een maximale toegestane snelheid van 100 km/u, tenzij er sprake is van een autosnelweg.
Duitse Snelheidslimiet voor auto's
Deze richtsnelheid van 130km/u geldt alleen voor de autosnelwegen en wegen met gescheiden rijbanen en 4 rijstroken. Wat ook belangrijk is om te weten, is dat dit niet voor alle snelwegen geldt. Voor sommige stukken op de snelweg bestaat namelijk wél een snelheidslimiet.
Je kunt ze herkennen aan een rood vlak met daarop een A en een nummer, bijvoorbeeld A2. E-wegen: Dit zijn de Europese autosnelwegen. Alle autosnelwegen in Europa hebben naast hun eigen aanduiding, ook een Europa aanduiding. Een A-weg in Nederland heeft naast een A ook een E-aanduiding.
Abu Dhabi is het enige emiraat waar je niet (zonder bekeuring) 20 km/u te hard mag rijden; dat is in andere emiraten wel zo. Zo zijn er bij andere emiraten snelwegen waar je 140 km/u mag, dus daar mag je ook in bepaalde gevallen 160 km/u rijden.
Na 19:00 rijdt u 120 of 130
Het simpele antwoord is: kijk naar de verkeersborden langs de weg. Want daar wordt het - als het goed is - duidelijk op aangegeven. Staat er één bord dat 100 kilometer per uur als maximumsnelheid tussen 06:00 en 19:00 aangeeft? Dan mag u na 19:00 uur 130 kilometer per uur rijden.
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Dat betekent dus dat je niet verplicht bent om je aan dat maximum te houden. Je zou dus perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur kunnen rijden zonder daarvoor een boete te krijgen.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Het is onder andere verboden stil te staan in nauwe en/of onoverzichtelijke straten en in scherpe bochten. Het is ook verboden stil te staan op fietspaden en fietsstroken. Zigzaglijnen op de rijbaan duiden een zone aan waar het is verboden om stil te staan (en te parkeren).
Maximumsnelheid. Op de Duitse Autobahnen geldt geen algemene maximumsnelheid, maar een adviessnelheid van 130 km/uur. Er zijn geen strafmaatregelen op het overschrijden van de adviessnelheid, maar men kan bij ongevallen wel gemakkelijker aansprakelijk gesteld worden door het verhoogde risico.
Rijd liever op een doordeweekse dag richting jouw vakantiebestemming. De beste dagen zijn vaak donderdag en zondag. Op zondagen is het sowieso lekker rustig als je in Duitsland rijdt; vrachtwagens mogen daar op zon- en feestdagen niet de weg op.
U vraagt zich af of je in Duitsland - net als als bij het CJIB - de mogelijkheid is te achterhalen of er nog een verkeersboete openstaat. In Duitsland bestaat er geen landelijke mogelijkheid om na te gaan of er nog een verkeersboete openstaat.
Ben ik geflitst op die tijd en plaats? In dat geval kun je een flitsfoto opzoeken op de website van het CJIB. Wanneer je met je eigen voertuig bent geflitst, vul je je DigiD in en kun je meteen de foto inzien.
Vooraleer je zelf je boete berekent, houd je er rekening mee dat je gemeten snelheid in Duitsland (net als in België trouwens) automatisch wordt verminderd. Deze correctie bedraagt in Duitsland altijd 3 km/u. Van je gemeten snelheid wordt dus automatisch 3 km/u afgetrokken.
Boetes in Duitsland
Als u 10 km/u te hard rijdt kost dat ongeveer € 30. Buiten de bebouwde kom is de limiet maximaal 100 km/u in Duitsland. U bent ongeveer € 20 kwijt als u 10 km/u te hard rijdt. Als u 20 km/u te hard rijdt kost het u ongeveer € 60.
In Duitsland ligt 12.982 kilometer Autobahn. Nog eens 2.414 kilometer weg is autobahnähnlich uitgebouwd, wat het totaal op 15.396 kilometer brengt per 1 januari 2018. Duitsland heeft daarmee het op vier na grootste netwerk van autosnelwegen ter wereld, na China, de Verenigde Staten, Spanje en Frankrijk.