Zo kan het in Nederland op moment van transport 15 graden Celsius zijn, ligt de temperatuur in de laadruimte over het algemeen rond de 5 graden, en kan de temperatuur op een bestemming als Dubai bij het verlaten van het vliegtuig opeens flink oplopen.
Dat het tijdens de vlucht extreem koud of warm kan worden in het bagageruim, is een fabeltje. De temperatuur is er hooguit een paar graden lager dan bij de passagiers.
De meeste vliegtuigen vliegen op zo'n 10 kilometer boven het aardoppervlak, waar het zo'n 40 graden vriest. De extreme kou maakt dat de lucht maar weinig waterdamp kan bevatten. De extra waterdamp, veroorzaakt door de vliegtuigmotoren, leidt daardoor tot wolkvorming in de vorm van ijskristallen.
Je krijgt extra snel last van Hypoxia als je een lange tijd in een warme ruimte verblijft. Om flauwvallen en andere klachten te voorkomen, wordt daarom de temperatuur in vliegtuigen een paar graden kouder dan gemiddeld gehouden.
Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C. Het afstandsverschil van 10 km dat totaal onbelangrijk is voor de afstand tot de Zon, is dus zeer significant voor de afstand tot het aardoppervlak.
Op 200 meter diepte wordt het al aardig donker. Op 4 kilometer diepte komt er helemaal geen zonlicht, en nadert de temperatuur het vriespunt. Maar ook daar is leven. Veel leven zelfs, dat de wetenschap nog lang niet allemaal in kaart heeft gebracht.
Om aardwarmte te winnen moeten we dieper de aarde in (500 m tot 4 km); op die diepte heeft het water een temperatuur van 55 tot 120 °C. Dan kan worden gebruikt om je huis te verwarmen zonder dat je een warmtepomp nodig hebt.
Laat die korte broek of jurk nog even in de koffer
Dat kan lelijke gevolgen hebben voor je huid. Zo kun je er uitslag van krijgen. De steward zegt dat het dragen van een korte broek hetzelfde is als met je hoofd tegen het raam leunen, wat hij ook vaak genoeg ziet.
Veiligheid voor (van) alles
Dat is tevens de reden dat de lichten in het vliegtuig uit gaan en je niet even rustig die laatste alinea uit kan lezen. Verder kunnen de stewardessen/stewards bij een moeilijke landing of een crash door de open ramen zien aan welke kant eventueel puin en obstakels liggen.
Met de Boeing 737 vliegen we meestal tussen de 11 en 12 kilometer hoogte. Dit doen we omdat de motoren efficiënter werken in een koude omgeving. En koud is het op deze hoogte zeker, namelijk rond de -56 graden Celsius.
Je kunt het beste een shirt dragen van een ademende stof, zoals katoen, zijde of linnen. Anders ga je sneller zweten en voel je je eerder vies. Ook een T-shirt van merinowol is een goede optie om vocht en vieze luchtjes te weren. Over het T-shirt kun je andere laagjes dragen tijdens de vlucht.
Wie tot nu toe aandachtig heeft gelezen, weet dat de lucht in het vliegtuig sterk geklimatiseerd is. Daarom is het in de cabine van het vliegtuig vaak iets kouder dan in de buitenlucht. De temperatuur aan boord verschilt bovendien ook bij dag- en nachtvluchten. De perfecte outfit voor de vlucht is dus erg belangrijk.
Om flauwvallen bij vakantiegangers tegen te gaan, wordt de temperatuur in vliegtuigen daarom een paar graden kouder dan gemiddeld gehouden. Kortom: niet meer vergeten die warme trui! Wil jij binnenkort op vliegvakantie? Check Zoover voor de fijnste bestemmingen en accommodaties!
Een koffer voor 20 kg bagage is voor veel mensen voldoende voor een vakantie van zo'n 16 dagen. Dit kan per persoon verschillen en hangt natuurlijk af van wat je allemaal wilt meenemen op reis. Er zijn een aantal koffers die je makkelijk met maximaal 20 kg aan bagage kunt vullen.
Je krijgt extra snel last van Hypoxia als je een lange tijd in een warme ruimte verblijft. Om flauwvallen en andere klachten te voorkomen, wordt daarom de temperatuur in vliegtuigen een paar graden kouder dan gemiddeld gehouden.
In principe mag je bijna alles meenemen in je ruimbagage, tenzij het op de lijst van verboden voorwerpen staat. Hierbij kun je denken aan drugs, chemische stoffen en (onderdelen van) wapens, maar ook speelgoed wapens. Ook ontvlambare en gevaarlijke vloeistoffen kun je beter thuislaten.
Dat heeft alles te maken met je eigen veiligheid. Mocht er namelijk iets gebeuren tijdens het opstijgen of landen – de risicovolle momenten van de vlucht – dan zijn je ogen alvast gewend aan de duisternis of het buitenlicht en kan je sneller reageren. Om dezelfde reden gaan dan ook altijd de lichten in de cabine uit.
Tijdens het opstijgen en het landen gebeuren namelijk de meeste ongelukken. En dan is het belangrijk dat de luikjes open zijn. Zo kunnen de stewardessen namelijk zien aan welke kant van het vliegtuig en via welke nooduitgang de passagiers het vliegtuig zouden kunnen verlaten.
Het zorgt er namelijk voor dat de ogen van de passagiers aan de duisternis zijn gewend in het geval van een noodsituatie. Op die manier kunnen ze sneller het vliegtuig verlaten mocht dat nodig zijn. Cooke: ''Stel je voor dat je in een onbekende ruimte vol obstakels bent.
Kies voor lage schoenen
En dan sta je na security weer op één been te hinkelen om je schoenen aan te trekken. Dat kan natuurlijk anders! Kies voor lage schoenen die niet boven je enkel uitkomen, zoals sneakers, gympen en instappers. Daarmee mag je door de scan.
Naast een comfortabele broek is het handig om meerdere lagen aan te trekken.Bijvoorbeeld een t-shirt en een vest of een sweater eroverheen. Je vest of sweater kun je uittrekken als je het te warm krijgt. Krijg je het koud zodra je bent opgestegen of een dutje doet tijdens de vlucht dan trek je hem gewoon weer aan.
In Nederland winnen de meeste aardwarmteprojecten op 2 tot 3 km diepte. De temperatuur van het warme water is dan 70 – 90 °C. Aardwarmte kan worden gebruikt voor het verwarmen van huizen, gebouwen, kassen en (lichte) industrie.
De 'ongestoorde' bodemtemperatuur (tussen de 2 en 200 meter diepte) ligt in Nederland ongeveer tussen de 8 °C en 14 °C (met ongestoord bedoelen we, zonder dat er gebruik wordt gemaakt van bodemenergie). Vaak zien we dat de temperatuur in stedelijke gebieden iets hoger ligt dan op het platteland.
Met 'diepzee' wordt alles dieper dan 4000 meter aangeduid. Hier zijn de omstandigheden extreem. De druk stijgt 1 atmosfeer met elke 10 meter die je afdaalt, en op de diepste plek is de druk 1100 keer hoger dan aan het aardoppervlak. Het milieu is even uitdagend, ontoegankelijk en onherbergzaam als dat in de ruimte.