Typische problemen zijn schokkerig schakelen of trillingen in de aandrijflijn. Ook kan het gebeuren dat de auto helemaal niet meer wil rijden ook al staat de hendel van de transmissie in D of R. Deze symptomen kunnen worden veroorzaakt door een defecte koppelomvormer.
De koppelomvormer kun je testen met een proefrit. Eventueel uitschakelen met de stardiagnose en het verschil beoordelen.
Kosten voor vervanging van koppelomvormer
De meeste autoreparatiewerkplaatsen brengen iemand ergens tussen de 600 en 1000 euro in rekening voor vervanging van de koppelomvormer . Als u liever zelf de vervangende klus doet, kost een nieuwe koppelomvormer ergens tussen de 150 en 500 euro.
Bij een koppelomvormer wordt de kracht die door de motor uitgeoefend wordt, door middel van een vloeistofstroom overgebracht naar de aangedreven wielen. Het pompwiel gaat draaien. Door de centrifugale kracht wordt de vloeistof naar buiten geslingerd. De vloeistof stroomt langs de gebogen schoepen van het turbinewiel.
Een losse koppelomvormer kost gemiddeld tussen € 500 en € 800. Echter, dit hangt volledig af van het merk auto en model. Voor een goed kostenplaatje voor een nieuwe koppelomvormer kunt u het beste even contact met ons opnemen. Een koppelomvormer vindt u in de versnellingsbak van een automaat.
Levensduur DSG koppeling
Digicar adviseert iedere 100.000 km de 'DSG koppeling' te laten controleren. Met een gemiddelde levensduur van c.a. 150.000 km tot 250.000 km wat uiteraard afhankelijk is van rijgedrag en rij-omstandigheden!
De Lock up zorgt voor een vaste verbinding tussen (uiteindelijk) de wielen en de motor, net zoals bij een handbak het geval is. Zonder gebruik te maken van de lock-up treedt er slip op. In uw geval zo'n 500 toeren. Dit zorgt voor verliezen en extra warmte.
Een automaat met koppelomvormer is de bekendste automatische transmissie, omdat die al lange tijd gebruikt wordt. De koppelomvormer zorgt ervoor dat de motor niet afslaat als de auto tot stilstand komt, terwijl de ingenieuze constructie ook zorgt voor extra kracht bij het wegrijden vanuit stilstand.
De functie van de hydrodynamische koppelomvormer (Torque Convertor, Wandler) is de schakel tussen de aandrijfkracht van motor en transmissie. Bovendien wordt oneenparigheid in de aandrijflijn opgevangen, omdat er meer of minder slip" in de koppelomvormer optreedt bij wisselende belasting.
Hoe herkent u of uw Automaat kapot is? Indien bij stationair niet meer kruipt als de bak warm is en dan met een flinke schok weg rijd. Dit kunt u testen door minimaal 30 minuten te rijden dan bij stilstand rustig door al versnellingen schakelen en dan in stand P met stationair toerental pijlen.
Wanneer een zekering 'springt' als gevolg van kortsluiting of overbelasting, moet die zekering vervangen worden omdat het draadje binnenin de zekering doorgebrand is. Een automaat onderbreekt de stroom ook, maar doet dat door het elektriciteitscircuit te doorbreken.
De koppelomvormer is de koppeling van auto's met een automatische transmissie. Dit onderdeel zorgt ervoor dat de automaat kan schakelen zonder dat u hiervoor hoeft te koppelen. Bovendien zorgt de koppelomvormer dat de motor niet afslaat wanneer deze tot stilstand komt.
De vloeistofkoppeling is een hydrodynamische aanloopkoppeling die bij oplopende toeren de vloeistof in beweging zet. Zodoende kan deze het buitenste gedeelte onafhankelijk van het binnenste gedeelte laten draaien.
De automatische versnellingsbak of automaat
De automaat schakelt wanneer je gas geeft automatisch door naar een volgende versnelling. Des te rustiger jij gas geeft des te geleidelijker dit gaat. Kom je auto tot stilstand dan schakelt deze automatisch naar de 1e versnelling.
Er bereiken ons wel eens klachten, maar op het totale aantal rondrijdende auto's met DSG kunnen we stellen dat de betrouwbaarheid is verbeterd. Wanneer u een auto op het oog heeft is het natuurlijk heel erg belangrijk om te kijken of al het onderhoud is uitgevoerd zoals is voorgeschreven.
DSG Olie Verversen is noodzakelijk om schade en schakelklachten aan uw DSG bak te voorkomen! DSG olie verversen dient volgens fabrieksprotocol, iedere 60.000 km te worden uitgevoerd.
Normaal gesproken kan een automaatbak net zo lang mee als een handbak. Ze hebben weinig onderhoud nodig, alleen is het oliepeil belangrijk. De meeste automaten hebben dan ook een oliepeilstok net als de motor.
De prijs ligt meestal maximaal rond de €1.200 inclusief de demontage kosten, het arbeidsloon van de monteur, onderdelen, overige kosten en BTW. Om de kosten van de revisies te beperken is het aan te raden om regelmatig onderhoud te laten uitvoeren aan de versnellingsbak van je auto.
Tijdens het intrappen van de koppeling hoor je gekraak of gepiep; De auto 'schudt' bij het op laten komen van het koppelingspedaal.