Hydraulische olie heeft een aanbevolen temperatuurbereik van 40°C tot 60°C. Het is belangrijk om de maximale temperatuurlimiet niet te overschrijden, dit zal leiden tot versnelde degradatie van de olie en verminderde systeemprestaties.
Is hydraulische vloeistof brandbaar? Hydraulische vloeistof ontvlambaarheid hangt af van de samenstelling en eigenschappen. Sommige soorten gemaakt met minerale of synthetische oliën hebben lage vlampunten en kunnen ontbranden onder hoge temperaturen of ontstekingsbron.
Gemiddeld gaat hydraulische olie ongeveer 5.000 uren mee.
Over het algemeen wordt een hydrauliek olie met een ISO VG 15 t/m ISO VG 68 het meest gebruikt.
Water is helaas altijd in de hydraulische olie aanwezig, omdat het van nature in vrijwel alle vloeistoffen oplosbaar is. Slechts een kleine hoeveelheid water kan totaal in de olie worden opgelost tot het verzadigingspunt is bereikt.
Hydrauliekolie gaat in de regel 6000 draaiuren mee. Dit verschilt erg per machine en hoe de machine gebruikt wordt.
Een illustratie van de keuzemoeilijkheid is bijvoorbeeld wanneer water wordt gebruikt als hydraulische vloeistof. Water heeft een zeer lage viscositeit, een zeer hoge compressiemodulus, een hoge dampdruk en een hogere densiteit dan olie.
5. Inspecteer bij controle van het oliepeil de kleur van de olie; de olie moet heldergeel zijn. 6. Controleer ook de olie in transmissie en hydraulisch systeem.
Probeer dan eerst de olievlek te verwijderen met wat afwasmiddel en warm water. Als dit niet voldoende helpt bedek je de vlek met een vlekkenpasta gemaakt van magnesiumpoeder of talkpoeder en een paar druppels white spirit, wasbenzine, aceton of alcohol. Ook vlekken van olie in marmer behandel je het best met aceton.
Hydrauliek olie wordt gebruikt in hydraulische systemen om kracht van het ene uiteinde naar het andere over te brengen. De olie wordt bewaard/opgeslagen in een reservoir (tank) en legt deze weg af d.m.v doorstroming door verschillende interne hydraulische componenten.
Waaruit bestaat hydraulische vloeistof? Hydraulische vloeistof bestaat meestal uit een basisolie en verschillende additieven. De gebruikelijke basisoliën zijn op basis van minerale olie, synthetische olie of water. Normale additieven zijn onder meer antislijtage, roest- en corrosieremmers.
Motorolie is in principe onbeperkt houdbaar, mits de flacon ongeopend blijft. Tegenwoordig worden de meeste oliën verpakt in flacons van stevig kunststof. Deze zijn uiteraard niet onderhevig aan corrosie, in tegenstelling tot de oude blikken verpakking. Roestdeeltjes en vocht zijn funest voor de kwaliteit van olie.
Waar de ene fabrikant over 'normaal' verbruik spreekt bij 1 liter per 1.500 kilometer kan de ander een norm hanteren van 1 liter per 5.000 kilometer. Het bijvullen van de olie zal de gebruiker in de regel alleen doen als daar een reden voor is en dat is in de praktijk pas als het waarschuwingslampje gaat branden.
Naar verwachting niet gevaarlijk voor de gezondheid bij normale gebruiksomstandigheden. Gevaar bij inademing bestaat alleen bij verdamping van de olie onder druk.
Bij onderhoud aan een palletwagen is het gebruik van de juiste olie essentieel. De garantie kan vervallen als de verkeerde olie wordt ingegoten. Hydraulicaolie ISO VG32 is de juiste olie voor palletwagens.
DIN HLP verwijst naar een type hydraulische olie die voldoet aan de DIN-normen voor hydraulische systemen. Deze oliën zijn ontworpen om te worden gebruikt in hydraulische systemen voor standaard toepassingen.
In het geval van een grote, hardnekkige vlek is alleen een absorptiemiddel en water en zeep niet voldoende. Meng in dit geval een absorberend middel zoals zaagsel met een oplosmiddel tot een dikke pasta. Dit mengsel zuigt als het ware de olie uit de vloer. Tegelijkertijd breekt het dankzij het oplosmiddel de olie af.
Oil-Ex is specifiek voor het verwijderen van olie- en vetvlekken uit vloeren en elementen van beton of steen. Oil-Ex werkt wel anders dan 'gewone' schoonmaakmiddelen. Je smeert de pasta op de vlek en dekt daarna de pasta af met aluminiumfolie en schilderstape. Vervolgens laat je de pasta 12 uur intrekken.
Diesel Anti Bacterie kan direct toegevoegd worden aan de brandstof en zorgt voor het stoppen van microbiële groei en bio corrosie. Deze biocide lost gemakkelijk op in water, concentreert zich in het vrije water en in de natte biosludge, waar het de microben doodt.
Het lekken van een dichting of een minuscuul gaatje in een leiding kan lucht meezuigen in de olie. Wanneer de toevoeging van lucht bovenmaats is kan de olie de luchtbelvorming niet genoeg onderdrukken en ontstaat er schuimvorming in de olie voorraadbak.
Wanneer de motorolie zwart geworden is, betekent dat de volledige zuiverheid eruit is en de olie dus geen zuiverend effect meer op de motor kan hebben. Dit betekent dat de vuiligheid in de motor blijft. De oliekanalen kunnen gaan dichtslibben.
Bij auto's met een dieselmotor ontstaat altijd roet. Deze roet kleurt de motorolie vrijwel direct zwart. Dit komt omdat de motorolie de eigenschap heeft om vervuiling in de motor juist op te nemen en hierdoor is het gelijk zichtbaar.
Nee olie bevriest niet. Wel kan 't zijn dat klepstoters e.d. moeite hebben om direct vol smering te werken, waardoor een benzine auto met dit weer soms op een diesel lijkt net na het starten.
Je kunt het scheiden door filtratie of bezinking, zoals bezinking van afvalwater in olie. Bij filtratie vindt scheiding plaats met behulp van een poreus filtermedium, waarbij de vaste deeltjes (sediment / olie) worden tegengehouden en zo een filterkoek vormen.
Als het watergehalte in de olie toeneemt, zal de olie wazig ('cloudy') worden vanwege de minuscuul kleine druppeltjes in de olie. Het verzadigingspunt van een olie is de maximale hoeveelheid water die de olie kan opnemen (bij een bepaalde temperatuur).