Reputatieschade is schade die is opgelopen in iemands reputatie, ook wel 'imagoschade' genoemd. Reputatieschade is een vorm van immateriële schade: het is immers een ander soort schade dan bijvoorbeeld een kapotte vaas.
Reputatieschade is de schade die een persoon lijdt doordat zijn eer of goede naam wordt aangetast. Reputatieschade kan worden veroorzaakt door lasterlijke uitlatingen, valse beschuldigingen in de media of kritische publicaties over deze persoon.
Laster en eerroof is strafbaar. Wie in het openbaar kwaadwillig onwaarheden over iemand vertelt die zijn eer of imago kunnen schaden, begaat een inbreuk op artikel 443 van het Strafwetboek. Ook publieke beledigingen kunnen bestraft worden, in dat geval door artikel 448 van het Strafwetboek.
De vereisten
Voor het slagen van een actie uit onrechtmatige daad moet aan vijf eisen zijn voldaan: onrechtmatigheid, toerekenbaarheid, schade, causaliteit en relativiteit.
Het imago is de beeldvorming die kleeft aan een product, persoon of organisatie. We spreken vaak over de reputatie in brede zin, dus het beeld dat van een bepaald merk bestaat bij het algemene publiek. Bedrijven en personen zijn voor hun succes afhankelijk van een goede reputatie.
Waar bij identiteit en imago nog vanuit het perspectief van de organisatie werd gekeken, kijken we bij reputatie vanuit het perspectief van de externe stakeholder. Reputatie gaat over de beeldvorming over een organisatie door mensen buiten de organisatie.
Hoeveel smartengeld u krijgt, is vooraf lastig te bepalen. De rechter kijkt naar uw totale situatie zoals uw leeftijd, hoe erg uw schade is en de invloed hiervan op uw leven. Ook kijkt de rechter hoeveel smartengeld anderen kregen in situaties die ongeveer hetzelfde zijn.
Dergelijke online reputatieschade heeft vaak grote gevolgen voor een bedrijf; stakeholders en investeerders kunnen zich gaan terugtrekken, het kan potentiële klanten naar een nieuwe leverancier laten uitwijken, het kan zorgen voor een slechte sfeer op de werkvloer of het kan je neerzetten als onaantrekkelijke werkgever ...
Het verschil tussen smaad en laster is dus dat het bij laster altijd gaat om beweerde feiten die niet waar zijn. Dus enkel wanneer u iemands goede naam aantast door onware feiten bent u strafbaar op grond van laster. Wanneer u de waarheid vertelt en iemands goede naam aantast, kan dit smaad zijn.
4. Een imago heb je sowieso. Een imago is het beeld dat van je organisatie bestaat bij klanten, gebruikers, stakeholders, de publieke opinie en ja, ook bij medewerkers. Een imago dat afwijkt van de persoonlijkheid van een organisatie, brengt verwarring en vermindert het vertrouwen dat men in je organisatie heeft.
Een goed imago is bevorderlijk voor succes. Als medewerkers maar ook klanten positief over het merk denken, is de kans groter dat ze kiezen voor de producten of diensten of om er te werken. Als het imago negatief is, dan willen betrokkenen zich niet associëren met het merk.
Het is de wijze waarop stakeholders je organisatie zien en waarderen. Het gaat om de totale indruk die zij hebben over het handelen van je organisatie. Die vertaalt zich in het vertrouwen, de waardering en de steun die ze je geven.
De meeste imago-onderzoeken die wij uitvoeren kosten tussen de € 2.000 en de € 6.000 exclusief BTW.
IDENTITEIT: bepaalt hoe en wat een organisatie werkelijk is. IMAGO: is hoe mensen dénken over een organisatie en waar die voor staat.
De identiteit omvat elementen als de visie, missie, kernwaarden, ambities, cultuur en de persoonlijkheid van je organisatie.
Gewenste en werkelijke identiteit en imago
Het gewenste imago wordt geprobeerd te bereiken door marketingcommunicatie. Het werkelijke imago is hoe de externe groepen werkelijk over de organisatie denken. De gewenste identiteit weergeeft hoe een organisatie graag wil zijn, welke kernwaarden zij wil uitdragen.
Bekijk of de ander aansprakelijk is voor uw schade
U kunt alleen om schadevergoeding vragen als uw schade de schuld is van de andere partij. Dit betekent dat u schade heeft omdat de ander iets deed. Of omdat deze persoon iets juist niet deed.
De relativiteitseis houdt – kort samengevat – in dat een belanghebbende in een procedure bij de bestuursrechter geen beroep kan doen op een norm die kennelijk niet bedoeld is om zijn belang te beschermen.
Artikel 150 Rv De hoofdregel van artikel 150 Rv bepaalt dat de partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van door hem gestelde feiten, de bewijslast van die feiten draagt. Zodoende moet de eiser die iemand aansprakelijk stelt onder andere het door hem gestelde causaal verband bewijzen.
Imago onderzoek binnen uw organisatie
Binnen een imago onderzoek wordt gekeken naar het huidige imago van de organisatie; hoe ziet men de organisatie? Wat zijn de waardes die een organisatie uitdraagt? Daarnaast wordt gekeken naar het imago wat het bedrijf wil uitdragen; het gewenste imago van de onderneming.