ART-1 is een 'instapmodel': je voorkomt hiermee dat je fiets wordt gestolen wanneer je even weg bent, bijvoorbeeld een boodschap doen. Voor elektrische fietsen wordt (op zijn minst) ART-2 aangeraden, of ART-3.
Dat lijkt ook logisch aangezien er steeds meer en duurdere e-bikes op de markt komen. En net als vorig jaar is de e-bike het meest gewild. Er zijn schrikbarend meer elektrische fietsen gestolen dan het jaar ervoor. Sterker nog; de e-bike wordt het meest gestolen, gevolgd door de 'gewone' stadsfiets.
Voor je elektrische fiets adviseren we twee sloten, waarvan één kettingslot. Hiermee zet je je fiets gemakkelijk vast aan een paal of hek. Alle fietssloten met een ART-2-keurmerk en hoger voldoen voor zowel je e-bike als je gewone fiets.
In absolute cijfers worden er inmiddels zo'n 22.593 aangiften per jaar gedaan van een gestolen elektrische fiets. En helaas lijkt de criminaliteit alleen maar toe te nemen. De meeste aangiften hebben betrekking op e-bikediefstal op straat.
Sloten goed bevestigen
Het beste kun je het slot door het voorwiel én het frame halen en dan ergens aan vastmaken. Het voorwiel is er vaak makkelijk af te halen. Fietsendieven vernielen het slot vaak laag bij de grond. Bevestig het slot daarom zo hoog mogelijk.
Je kunt het slot het best door het voorwiel én het frame halen, en dan ergens aan vastmaken. Het voorwiel is er namelijk makkelijk af te halen. Ook goed om te weten: fietsendieven vernielen het slot vaak laag bij de grond. Probeer het slot daarom zo hoog mogelijk vast te maken.
Het kabelslot en kettingslot zijn aan elkaar gewaagd wat betreft stevigheid en bescherming tegen het doorknippen ervan. Op het vlak van flexibiliteit gaat de voorkeur hier uiteindelijk wel naar het kettingslot omwille van zijn gebruiksgemak.
Een insteekketting is veiliger dan een insteekkabel, al heeft laatstgenoemde weer andere voordelen. Beide typen insteeksloten hebben niet zelf een slotmechanisme, maar 'liften mee' op het mechanisme van het ringslot. Een insteekslot heeft u - net als het ringslot zelf - altijd bij de hand.
Verzekeraars als HEMA en Unigarant geven aan dat de fiets of e-bike voor vergoeding bij diefstal op slot moet staan met een ART-goedgekeurd slot van (minimaal) twee sterren. Een ART-2 fietsslot volstaat dus voor zowel de gewone als de elektrische fiets.
Fietsfabrikant Sparta brengt vanaf eind januari 10.000 e-bikes op de markt met een gps-zender. Via een app kan de eigenaar zien waar zijn fiets is. Bij diefstal of vermissing meld je dit via de app. Vervolgens wordt de fiets opgespoord en teruggehaald.
Bij Sparta betaal je 2,95 euro per maand voor track and trace en allerlei extra functies op je app (Sparta Smart Connectiviteit). En voor nog eens 3 euro per maand is je fiets ook verzekerd bij ENRA.
In de Integrale Veiligheidsmonitor wordt geen getal gepubliceerd. Wel geeft de monitor cijfers voor het percentage mensen dat slachtoffer is van fietsdiefstal en het percentage per 100 inwoners dat fietsdiefstal ervaart. Dat laatste is hoger, omdat één persoon meer dan één keer per jaar slachtoffer kan zijn.
Een e-bike buiten stallen is een minder goed idee. Niet per se voor de regenval, maar om roestvorming te voorkomen. Als je een fiets niet onder een afdak plaatst, vergroot je de kans dat bepaalde onderdelen gaan roesten. Zet het beste jouw fiets dus in een schuur, tuinhuisje, stalling of onder een afdakje.
Opvallend is dat Amslod en Stella elkaar niet heel veel ontlopen. De fietsen van beide merken zijn van een prima kwaliteit. Ook de prijsstelling ontloop elkaar niet heel veel. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, houden Stella en Amslod bovendien dezelfde strategie in de webshop aan wat betreft de prijzen.
Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'. De eerste 'Poolse sleutels' doken in Zwolle op. Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om.
De diefstalbestendigheid was bij deze sloten al getest door Stichting ART. Conclusie: vergeet vouwslot en beugelslot. De beste oplossing is een ringslot in combinatie met een los kettingslot van minimaal 85 centimeter zodat je hem altijd aan de 'vaste wereld' vast kunt maken.
De beste manier om fietsdiefstal te voorkomen
De ideale manier om je fiets veilig te houden en diefstal te voorkomen is dus om een kettingslot te combineren met een ringslot. Met het ringslot beveilig je het achterwiel en met het kettingslot beveilig je het voorwiel en maak je het fietsframe vast aan een object.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.
Welke soorten sloten zijn goed voor de verzekering? Een goed fietsslot dan wel scooterslot of motorslot voor de verzekering kan zijn een kettingslot, maar ook een beugelslot, ringslot en/of insteekslot (laatstgenoemden alleen bij de fiets). Het kan zelfs gaan om een vouwslot of remschijfslot.
Kies je voor een doorlopende verzekering, dan betaal je je premie maandelijks of jaarlijks. Uit onderzoek blijkt dat de meeste verzekeringen voor een elektrische fiets op jaarbasis tussen de €60,- en €150,- kosten.
Sinds enkele maanden kun je bij fietsenmakers ook een GPS laten inbouwen van het Nederlandse bedrijf Tracefy. Die tracker kost 179 euro. Daar komt een abonnement voor connectiviteit bij, dus weten waar je fiets is en andere functies zoals ritinformatie, geofence en bewegingsalarm.
De sportieve E-bike van het Jaar 2022 is de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ (€ 4099). Eervolle vermeldingen zijn er voor de Stella Tierra Pro MDB FI (€ 4599) en de Specialized Turbo Vado 4.0 (€ 4000).