passagiers op een Antarctische cruise produceren in een gemiddelde reis van een week evenveel CO2 als de gemiddelde Europeaan in een heel jaar. Een overnachting op een cruiseschip verbruikt al snel twaalf keer meer energie dan in een vergelijkbaar hotel op land.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Op de vraag of cruisereizen slecht zijn voor het milieu is het korte antwoord ja. The Guardian heeft onderzoek gedaan en komt met resultaten dat zelfs een cruiseschip evenveel uitstoot aan Co2 gassen als 84.000 (duizend!) auto's.
Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip. De uitstoot door schepen zal tot 2020 nog eens stijgen met 75 procent.
Het brandstofverbruik in rust wordt geschat op ongeveer 700 liter per uur. De olietank bevat genoeg brandstof voor zo'n 12 dagen varen. Cruiseschepen halen snelheden tot ongeveer 30 knopen, dat is ruim 55 kilometer per uur.
Hoewel cruiseschepen maar een klein percentage van de totale vloot vormen, zijn ze goed voor naar schatting 24 procent van al het geproduceerde afval op schepen. Het grootste deel van dat afval wordt meestal op zee verbrand, en in sommige gevallen ook illegaal gedumpt.
De maximale diepgang (de diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt) bedraagt 8,8 meter.
Vliegen is de meest vervuilende manier om te reizen en vooral verre reizen hakken er aardig in. Door naar een ver land te reizen of een paar keer per jaar kort op reis te gaan, kun je jouw eigen CO2-uitstoot in een heel jaar opeens flink verhogen.
Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Transport, auto's
Niet verrassend behoren personenauto's tot de grootste uitstoters van CO2. Als je met de auto of de bus van A naar B gaat, wordt er CO2 uitgestoten. Auto's, exclusief vrachtauto's, zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de CO2-uitstoot van de transportsector.
Een ander nadeel is dat de schepen zo'n 20 tot 25 jaar meegaan. Voor de uitbaters van de cruiseschepen goed nieuws, want zij kunnen lang van de schepen gebruik maken.
Een cruise staat erom bekend dat het je veel dingen van de wereld laat zien. Tijdens een cruise worden veel verschillende plekken bezocht. Zo kan er van te voren worden gekeken naar het vaarschema. Maar het belangrijkste is het plezier en de ervaring die het schip biedt.
Cruiseschepen varen op zware stookolie, die overblijft bij de productie van benzine en diesel en die erg goedkoop is. Bij de verbranding komt kooldioxide vrij, maar ook zwavel, stikstof en fijnstof.
De meest duurzame vormen van vervoer zijn lopen of fietsen, eventueel met een elektrische fiets, gevolgd door treinreizen. Sinds 2017 is reizen met de trein in Nederland CO2-neutraal doordat spoormaatschappijen windenergie opwekken (Milieu Centraal, 2021a).
Metro's, trams, treinen en elektrische bussen zorgen voor minder CO2-uitstoot dan de oudere bussen die op fossiele brandstof rijden. Als je een auto koopt, ga dan voor elektrisch: dat scheelt over de hele levensduur ongeveer 60% CO2-uitstoot.
Een directe vlucht belast het milieu minder.
Zeker voor continentale vluchten is een directe vlucht veelal geen probleem. Een vlucht zonder onnodige tussenlandingen geeft niet alleen minder geluidsoverlast ook het milieu wordt minder belast. Uiteraard is dit voor intercontinentale vluchten niet altijd mogelijk.
Rolls-Royce spant de kroon met een uitstoot van 329,8 gram CO2 per kilometer, meer dan drie keer zoveel als Toyota, het minst vervuilende grote automerk.
Allereerst stoten auto's CO2 uit, door verbranding van benzine en diesel. Dat draagt bij aan klimaatverandering. Verder stoten auto's luchtvervuilende stoffen uit, zoals fijnstof en stikstofdioxide; dat veroorzaakt schade aan onze gezondheid, de natuur en gebouwen. Ook zorgt autoverkeer voor geluidsoverlast.
De schepen worden voortgestuwd op zware stookolie. Echter, per tonkilometer (containerschepen vervoeren heel veel tonnen materialen) is de CO2-uitstoot voor een extra passagier aan boord verwaarloosbaar. Daarom is het alsnog duurzamer dan vliegen.
Wie veel en lang vliegt heeft meer kans op hartziekten, kanker, zicht- en hoorklachten en zelfs psychische problemen. Maar ook wie niet zo vaak de lucht in gaat, loopt risico, met name op kwaaltjes op de korte termijn. Zo heb je in een vliegtuig 100 keer zoveel kans om kou te vatten.
Vliegen: 117 doden per miljard vluchten. 4. De ferry: 90 doden per miljard verplaatsingen.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
Tegenwoordig komt zeeziekte veel minder voor dan vroeger. Op moderne cruiseschepen is de kans op zeeziekte zeer klein. Hier vindt u meer informatie over zeeziekte en het voorkomen ervan. Het risico om zeeziek te worden wordt door een aantal factoren geminimaliseerd.
Dan wil je misschien meteen stoppen met lezen: cruiseschepen kunnen en zullen zinken, vooral als ze een koraalrif of een ijsberg raken. Gelukkig dat soort cruiseschepen ramp komt niet vaak voor. En als schepen zinken, wil dat niet zeggen dat veel of welke passagiers dan ook gewond zullen raken.