Tijdig richting aangeven doe je bijvoorbeeld op wegen binnen de bebouwde kom op circa 100 meter voordat je wilt afslaan en op wegen buiten de bebouwde kom op circa 200 meter als je wilt afslaan. Bij het rijden op een autoweg of autosnelweg geef je tijdig richting aan op circa 300 meter voordat je gaat uitvoegen.
Doe de richtingaanwijzer dan aan circa 50 tot 100 meter voordat u afslaat. Rijdt u buiten de bebouwde kom (50 tot 80 km/u)? Doe het dan circa 200 meter voordat u af moet slaan. Op autowegen of autosnelwegen (80 tot 130 km/u) hanteert u een afstand van circa 300 meter voor het uitvoegen.
De invoegstrook is bedoeld om je snelheid aan te kunnen passen aan het verkeer op de doorgaande rijbaan. Een normale invoegstrook is 200 meter lang, benut die lengte om op snelheid te komen. Rijdt het verkeer stapvoets, dan pas je natuurlijk je invoegsnelheid daarop aan.
Hierbij geef je richting aan nadat je in de binnenspiegel, buitenspiegel en evenwijdig aan de schouder* naast de auto gekeken hebt (dode hoek). Uiteraard houd je ook de situatie vóór de auto in de gaten. * Evenwijdig aan de schouder wordt omschreven als "over de schouder".
Het is verplicht om je knipperlicht te gebruiken als je:wegrijdt.een ander voertuig inhaalt.een doorgaande rijbaan oprijdt of verlaat.
Geen knipperlicht: boete
U moet uw knipperlichten gebruiken om uw richting aan andere weggebruikers aan te geven. Het is verplicht om knipperlicht te gebruiken als u bijvoorbeeld rechts of links afslaat. Heeft u een kapot knipperlicht of gebruikt u geen knipperlicht?Dan riskeert u een boete van € 110,- (2023).
Afslaan zonder richting aangeven: € 95. Rijden met een niet (behoorlijk) leesbaar kenteken: € 140. Onterecht mistlampen aan: € 95.
Wat is een zijdelingse verplaatsing? In principe alles waarvoor je van je rechtdoor gaande route afwijkt om daarna weer terug te sturen naar die doorgaande route. Bijvoorbeeld uitwijken voor een geparkeerde auto, fietser, vuilnisbak enz.
Bij een rotonde vervolgt u uw weg en bent u alleen als u de rotonde verlaat verplicht rechts richting aan te geven. Er zijn ook automobilisten die bij het oprijden van een rotonde richting aangeven naar links. Dat is géén wettelijke eis, maar het maakt wel duidelijk wat de bestuurder van plan is.
Is Afslaan zonder richting aan te geven strafbaar? Ja, u bent verplicht alvorens af te slaan een teken met uw richtingaanwijzer aan te geven. Uit artikel 17 lid 2 RVV 1990 volgt voor verkeersdeelnemers; 'Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.
Ritsen doet u zo
Rijdt u op de rijstrook die blijft doorlopen, dan moet u voorrang verlenen aan minstens één voertuig op de ophoudende rijstrook en dit vlak voor de versmalling.
Toch lukt het soms niet om tijdig in te voegen. In zo'n situatie raadt Maaskant aan vooral niet stil te gaan staan. "Kan je niet invoegen, stop dan nooit op de invoegstrook, maar rij door over de vluchtstrook. Besef daarbij wel dat je waarschijnlijk een inschattingsfout hebt gemaakt bij het zoeken naar vrije ruimte."
Beide bestuurders verrichten tijdens het ritsen een bijzondere manoeuvre en zijn verplicht voorrang te verlenen. Dit betekent dat partijen bij een aanrijding meestal de schuld en de schade delen.
Binnen de bebouwde kom (30 tot 50 km/u): circa 50 à 100 meter voordat je afslaat. Buiten de bebouwde kom (50 tot 80 km/u): circa 200 meter voordat er wordt afgeslagen. Op autowegen of autosnelwegen (80 tot 130 km/u): circa 300 meter voordat je uitvoegt.
Schakel altijd voor de (scherpe) bocht naar de juiste versnelling (meestal 3e of 4e versnelling). Laat tijdens het remmen je koppelingspedaal voor de bocht weer opkomen zodat je ook op de motor afremt en controle over het voertuig hebt. Hou tijdens het uitvoegen iedereen om je heen in de gaten.
Weet dat wie zich op de uiterste rijstrook van de rotonde bevindt steeds voorrang heeft op de automobilisten op de linkerrijstrook.
Wat is de maximumsnelheid op een rotonde? De veiligheid op een rotonde wordt mede veroorzaakt doordat je er niet hard op kunt rijden. Een perfecte manier van snelheid regulering. Het maximum ligt tussen de 20 en 30 kilometer per uur.
Ten eerste, in Nederland verleen je altijd voorrang aan bestuurders van rechts op een GELIJKWAARDIGE weg. Dit betekent, bestuurders die uit de straat rechts van jou komen en dus NIET iemand die bijvoorbeeld rechts van jou voorgesorteerd staat.
De Wegcode stelt immers dat binnen de bebouwde kom bestuurders van een auto of een motorfiets ten minste 1 meter zijdelingse afstand moeten houden tussen hun voertuig en een (brom)fietser. Buiten de bebouwde kom bedraagt die afstand zelfs 1,50 meter.
Veilige tussenafstand buiten de bebouwde kom
Een bestuurder moet bij het inhalen buiten de bebouwde kom een zijdelingse afstand van ten minste 1,5 meter (binnen bebouwde kom : 1 meter) laten tussen zijn voertuig en een voetganger, wanneer laatstgenoemde zich op de rijbaan bevindt.
De bestuurder moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de voetganger wanneer laatstgenoemde zich op de rijbaan bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden. Buiten de bebouwde kom bedraagt de zijdelingse afstand ten minste 1,5 meter.
Bij het vooruit rijden mag je naar achteren geen wit licht hebben. Dit is de reden dat bijv. het glas van een achterlicht geen scheur mag hebben waar wit licht doorheen komt. De achterlichten moeten rood van kleur zijn, de remlichten en/of de knipperlichten mogen zowel rood als ambergeel (oranje) zijn.
Hoe hoog is de boete door rood licht rijden? Een boete voor doorijden bij een rood licht bedraagt momenteel € 259.00 (inclusief administratiekosten). Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd.
Krijg je van de officier van justitie een boete, dan bepaalt de officier van justitie dat zelf. Bij het bepalen van de sanctie wordt rekening gehouden met eerdere overtredingen en jouw persoonlijke omstandigheden. Aan de hand van eventuele eerdere overtredingen beslist het OM over het bedrag van je sanctie.