Voor AGM accu's wordt aanbevolen deze niet verder dan 50% van hun capaciteit te ontladen, bij open loodzuur accu's is dit slechts 20-30%, dieper ontladen zal de levensduur drastisch verkorten.
- Te diepe ontlading
Afhankelijk van het model loodaccu mag deze nooit dieper ontladen worden dan 80%. Bij een normale startaccu mag deze maximaal (slechts) 20% ontladen worden! Anders zal de kwallteit sterk achteruit gaan wat in bijna alle gevallen leidt tot een defecte accu.
AGM / VRLA accu laden
Een AGM accu vereist een hogere laadspanning dan een conventionele accu, de laadspanning die we hierbij aanraden is tussen de 14,4 en de 14,8 volt. Uw lader moet dit wel kunnen leveren. Door een te lage laadspanning wordt uw accu nooit 100% geladen, waardoor de levensduur van uw accu verkort.
Loodaccu's kunnen vaak maar tot 50% ontladen worden voordat er schade optreedt. Dat betekent je dus altijd de helft van je accucapaciteit niet kan gebruiken.
AGM accu's en Optima accu's:
De laadspanning voor AGM accu's moet 14,6 Volt zijn, voldoet u lader hier niet aan dan beïnvloed dat de levensduur van de accu. Ontlaadt de accu niet dieper dan 11,75 Volt (70% ontlading). Onderhoud in de wintermaanden, ontkoppel de min pool en gebruik een goede onderhoudslader.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu.
Hierbij meet de elektronische testapparatuur de interne weerstand en breng deze in relatie met de staat van de accu. Dit is een volledig risicovrije manier van testen. In verband met de afwijkende interne weerstand van een AGM accu, kan het AGM accutype getest worden door middel van een speciale instelling.
De levensduur van een 12 V Gel of AGM accu is gemiddeld 6 jaar, als de accu niet gebruikt wordt, maar wel onderhoudslading krijgt. Met een floatspanning heeft de accu na 5-6 jaar nog 80 % van zijn originele capaciteit over. Dit geldt bij een gemiddelde omgevingstemperatuur van 25 ºC.
TIP 2: Oudere eenvoudigere modellen accu's moeten op tijd handmatig ontkoppeld worden om te stoppen met laden. Overladen kan de levensduur van uw accu nadelig beïnvloeden.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Voor de minimale laadstroom van een AGM accu kunt u 10-25% van de accu capaciteit aanhouden. Als voorbeeld; bij één 12V 100Ah AGM accu, raden we aan deze te laden met een 12V acculader met een laadstroom tussen de 10A en 25A.
Door gebruik van een accu verdampt er water. Om te voorkomen dat de accuplaten droog komen te staan moet deze van tijd tot tijd worden gecontroleerd en eventueel worden bijgevuld met "speciaal accu-water". Er zijn diverse soorten accu's met elk verschillende toepassingen en eigenschappen.
Een goede regel is dat de lader ongeveer 20%-30% van de capaciteit van de accu moet laden. Voorbeeld je hebt een accu van 12 Volt 7 Ah, dan mag de lader een capaciteit hebben van 1,4- 2,1 Ah. Iets meer of minder mag natuurlijk wel.
AGM staat voor Absorbed Glass Mat. Bij een AGM accu is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten die zich tussen de loodplaten van de accu bevinden. Dit in tegenstelling tot andere soorten loodaccu's (ook wel 'natte accu's' genoemd) waarbij het accuzuur zich los in de accu bevindt.
U kunt het beste direct na gebruik de accu helemaal opladen. Als de accu een langere tijd niet wordt gebruikt, dan kan de accu onderhouden worden met een druppellader. Maar dit hoeft niet. De accu een keer in de 3-4 maanden opladen is voldoende om diepontlading te voorkomen.
Wanneer u een batterij volledig wilt ontladen, kunt u het beste een speciale lader gebruiken met een vernieuwingsfunctie. Een andere manier is de batterij in een zaklantaarn of ander apparaat te plaatsen en deze ingeschakeld te laten tot de batterij leeg is.
De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Is de spanning tijdens het laden te hoog of te laag dan kan dit ervoor zorgen dat de accu niet of niet goed oplaadt.
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
De GEL accu is over het algemeen wat duurder in aanschaf dan de AGM accu. Op de langere termijn is de GEL accu wel beter dan de AGM accu, omdat hij langer méér ladingen kan verdragen. De levensduur van je accu is daarnaast weer afhankelijk van het gebruik en de laadfrequentie.
De AGM en de GEL accu
Bij de Absorbent Glass Mat technologie word het elektrolyt gehouden in glasvezelmatten en zwavelzuur. Bij de GEL accu wordt het elektrolyt opgeslagen in een gel dat is gemaakt van zwavelzuur en pyrogeen kielzelzuur.
Gel accu's kennen een aantal voordelen ten opzichte van gewone loodaccu's: Ontladen - Gel accu's kunnen beter tegen ontladen. Levensduur - De levensduur van gel accu's is een een stuk langer. Temperatuur - Gel accu's kunnen beter tegen kou.
Je stelt de multimeter in op ongeveer 20 volt gelijk spanning. Je zet de minkabel (zwarte kabel) van de multimeter op de minpool van de accu en de plus kabel (rode kabel) op de plus van de accu. Buiten de zwarte en rode ring om de accu polen zijn deze ook te herkennen aan het op de accu zichtbaar zijnde + en – teken.
De CTEK BATTERY ANALYZER kan met hoge betrouwbaarheid de conditie testen van alle soorten 12V-loodzuuraccu's, inclusief natte, onderhoudsvrije, Ca/Ca-, gel- en AGM-accu's. Deze gebruiksvriendelijke accutester presenteert snel de resultaten.