Bij de hydraulische velgrem worden er remblokjes met behulp van oliedruk op de velg gedrukt. Dit zorgt voor een krachtig remeffect.
Voordelen van hydraulische schijfremmen:
De remvloeistof die onder druk staat, werkt als een versterker waardoor de rijder minder wordt belast. Je remt daardoor meer met minder kracht. Betere remkracht dan mechanische remmen.
Zo zijn er elektrische fietsen met een hydraulische remschijf. Over het algemeen staat dit bekend als het beste remsysteem. De schijfremmen maken namelijk gebruik van een remschijf in zowel het wiel en de kabels met behulp van een hydraulische vloeistof.
De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen. Pluspunten: In tegenstelling tot velgremmen werken ze uitstekend in de regen en onder modderige omstandigheden.
Je komt dit remsysteem regelmatig tegen op E-Bikes, elektrische-, toer- en vakantiefietsen. De hydraulische velgrem van Magura werkt als volgt, door het inknijpen van de hendel wordt olie vanuit de remhendel, de hoofdremcilinder, door de remleiding heen geperst. Deze verplaats zich dan richting de remcilinders.
De hydraulische schijfrem werkt door middel van olie dat door een remleiding naar de remklauw wordt verplaatst. De druk die dit met zich meebrengt zorgt ervoor dat de zuigers in de remklauw zich tegen de remschijven aanduwen. Dit systeem is lichter en geeft je de mogelijkheid om nog doseerbaarder te remmen.
Hydraulische schijfremmen zijn de best presterende fietsremmen onder iedere omstandigheid. Schijfremmen maken gebruik van een remschijf in het wiel en kabels met een hydraulische vloeistof. De rem werkt door olie die door de remleiding naar de remklauw wordt verplaatst.
In de achterkant van je remhendel zit een Torx inbus boutje. Deze kun je naar binnen of naar buiten draaien. Als je deze naar binnen draait komt er meer druk op de remleiding te staan en komen de blokken dichter bij de velg. Je kunt dus weer remmen.
Schijfremmen hebben een kortere remweg. Door de krachtigere remmen krijg je meer controle over de fiets, vooral in natte en droge weersomstandigheden. Daarnaast wordt de remrand op de velg overbodig, wat een mooie cleane look oplevert. Je wielset wordt hier ook een stukje duurzamer van.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Conclusie. Je hebt gezien dat het heel makkelijk is om je schijfremblokjes zelf te vervangen. Het is wel belangrijk dat wanneer je een nieuwe remschijf gaat plaatsen, je ook altijd nieuwe remblokjes moet plaatsen. Als je dit niet doet dan zullen de oude schijfremblokjes geen film achterlaten op de nieuwe schijf.
Haal het fietswiel uit je fiets. Controleer de remblokken: als deze volledig of oneven zijn afgesleten is het verstandig om de remblokken te vervangen. Veeg de remblokken schoon met een doek met remreiniger. Als de remblokjes erg vuil zijn, kun je de remreiniger direct op de blokjes spuiten.
Wil je dat het ontluchten van je remmen goed gebeurt dan kun je natuurlijk naar de fietsspecialist gaan. Wij deden wat onderzoek naar de prijzen die zoal gerekend worden voor het ontluchten van remmen. In de praktijk bedraagt de prijs die je betaalt om mtb remmen te laten ontluchten zo'n € 25 tot € 30 per rem.
Als een Magura rem toch een keer moet worden ontlucht - bijvoorbeeld omdat een val de remleiding heeft beschadigd - is het belangrijk om altijd de originele hydraulische olie Royal Blood van Magura te gebruiken.
Remvloeistof voor hydraulische remmen
De minerale olie is geschikt voor gebruik in hydraulische remmen van Shimano en andere fabrikanten zoals Formula en TRP, die minerale olie als remmedium gebruiken.
Remblokken en -schijven vervangen
Het kilometrage waarbij ze vervangen moeten worden wisselt dus per auto. Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
Voor de rem moet een dunne minerale olie gebruikt worden. Magura adviseert olie met een viscositeit van SAE 10. Er zijn heel wat hydraulische systemen met verschillende olies het is dus verstandig om de technische gegevens van de fabrikant te raad plegen.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Bij een mountainbike worden er velgremmen of schijfremmen toegepast. Bij velgremmen worden er remblokjes mechanisch of hydraulisch tegen de velgrand aangedrukt waardoor het wiel wordt afgeremd. Bij schijfremmen is er een aparte schijf op de naaf van het wiel gemonteerd.
Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes. Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn. Doe ook deze simpele onderhoudsbeurt van je fiets regelmatig.