De lading van personenauto's mag niet meer dan 20 cm buiten elke zijkant van de auto uitsteken tot een maximumbreedte van 2,55 meter. Voor aanhangwagens (en vrachtauto's) geldt dat de breedte van het voertuig incl. de lading niet breder mag zijn dan voor het vervoer noodzakelijk is, met een maximum van 3,00 meter.
Lengte, breedte en hoogte
Aan de achterkant mag de lading wel uit een auto steken, maar niet verder dan 1 meter voorbij het einde van de wagen. Daarop is één uitzondering: is de lading niet deelbaar, bijvoorbeeld een lange buis, en steekt ze verder dan 1 meter uit, dan moet je de wettelijke signalisatieregels volgen.
Een lading mag vooraan nooit buiten het koetswerk van de auto of bestelwagen uitsteken. Houd daar dus rekening mee als u een ladder op het bagagerek vervoert. Achteraan mag dat maximaal 1 meter zijn.
De breedte van voertuigen is maximaal 255 centimeter op verharde wegen. Op onverharde wegen mag de breedte maximaal 220 centimeter zijn. Er is echter een uitzondering voor gekoelde voertuigen, deze mogen een maximale breedte hebben van 260 centimeter.
Regels voor een auto met ondeelbare uitstekende lading
Aan de beide zijkanten mag de lading 20 centimeter uitsteken. Aan de achterzijde mag het tot 1 meter uitsteken zonder markeringsbord. Met een markeringsbord mag de lading maximaal de helft van de lengte van je auto uitsteken en niet meer dan 5 meter.
Breedte personenauto's: 2.55 meter op verharde en 2.20 meter op onverharde wegen. Breedte aanhangwagens: 2.55 meter, met uitzondering van geconditioneerde voertuigen ( koelwagens), welke 2.60 meter breed mogen zijn.
In de praktijk geldt een waarschuwing bij overbelading tot en met 5%. In de overige Europese landen gaat men verschillend om met de marges bij overbelading. De kans op een bekeuring of de eis om lading te lossen kan in het buitenland aanmerkelijk groter zijn.
Maar hoe vervoer je hem in je auto en mag je rijden met geopende achterklep? Het simpele antwoord luidt: ja, dit mag, maar onder voorwaarden. Een boom - of ander ondeelbaar voorwerp - mag aan de zijkant van de auto 20 centimeter uitsteken, bijvoorbeeld als je de boom via de zijruit naar buiten laat.
Deelbare lading mag aan de zijkanten maximaal 20 cm uitsteken, ondeelbare lading mag aan de zijkanten meer dan 20 cm uitsteken als de aanhanger niet breder dan 3 m is. Aan de achterkant mag deelbare lading niet meer dan 1 m uitsteken, ondeelbare lading mag onder voorwaarde meer dan 1 m uitsteken.
Lading die in de breedte ondeelbaar is mag niet breder zijn dan voor het vervoer noodzakelijk is. De lading van personenauto's mag niet meer dan 20 cm buiten elke zijkant van de auto uitsteken tot een maximumbreedte van 2,55m.
Het rijbewijs B met code 96 volstaat indien de MTM van je trekkend voertuig en aanhangwagen samen niet meer dan 4.250 kg bedraagt. Overschrijdt de MTM van het trekkend voertuig plus je aanhangwagen de 4.250 kg, dan dien je in het bezit te zijn van een rijbewijs BE.
Deelbare lading betekent dat u de lading kunt opdelen in kleinere delen. Hierbij kunt u denken aan pakket of object dat u kunt demonteren. Ondeelbare lading is lading die u niet kunt opdelen of demonteren, zonder het object te beschadigen. Ondeelbare lading is bijvoorbeeld een ladder of paal.
Vervoer je een lading op het dak van je auto? Dan mag deze aan de voorkant uitsteken. Maar alleen als het ondeelbare lading betreft en deze niet meer dan 3,5 meter voor het stuurwiel uitsteekt. Je moet bovendien ook deze lading markeren met een markeringsbord.
Gemiddeld zijn de heren in ons kikkerlandje 1,82 meter lang. De Nederlandse vrouwen staan op een tweede plek met 1,69 meter, alleen Letse vrouwen zijn gemiddeld langer. Best leuk dat je bij concerten over iedereen heen kunt kijken, maar voor autoliefhebbers is lang zijn aardig vervelend.
Veel middenklasse auto's zijn vandaag de dag zelfs breder dan 2 meter, terwijl de parkeervakken sinds de jaren 70 geen centimeter zijn gegroeid. De afmeting blijft gereguleerd op 2,30 breed en 5 meter lang en daar wil de club verandering in zien.
Een veelvoorkomende manier van je fiets vervoeren is de fietsendrager op de trekhaak achter de auto. Het voordeel van deze dragers is dat je zware fietsen kunt verplaatsen en dat het monteren en demonteren van de drager en de fiets relatief eenvoudig is.
Re: hoe kofferklep vastmaken? Haak van de spanband in de grijper van het slot van de achterklep duwen zodanig dat het slot twee klikken maakt. Andere kant aan het oog van de trekhaak of ophanging van het reserve wiel vast gemaakt. Door de achterklep normaal "te openen" komt de bevestiging makkelijk los.
Voor het vervoeren van een deur raden wij je aan om een aanhanger te regelen. Dit is de beste en veiligste manier om de deur zelf van A naar B te vervoeren. De deur ligt netjes in de bak en zal niet snel van zijn plek verschuiven. Het verliezen van de lading is hierdoor bijna onmogelijk.
In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
Als u rijbewijs B hebt, dan mag u rijden met een aanhanger tot maximaal 750 kg (leeggewicht + laadvermogen). Daarnaast mag het totale gewicht van de combinatie (auto + aanhanger) niet zwaarder zijn dan 3.500 kg.
149a, 2e lid van de Wegenverkeerswet en het Besluit ontheffingverlening exceptioneel vervoer. De wettelijk toegestane afmetingen voor het vervoer van ondeelbare lading (hiervoor is dus geen ontheffing nodig) zijn: lengte ≤ 22 m. breedte ≤ 3 m.
Een landbouwtrekker met een ploeg in de hefinrichting en een vorenpakker in de fronthef, mag daarom niet langer zijn dan 12,00 meter. Een voertuigcombinatie met aanhangwagen(s) mag maximaal 18,75 meter lang zijn. Ook een combinatie van tractor met dolly en oplegger mag maximaal 18,75 meter lang zijn.
Op grond van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) is een gesleepte auto een aanhangwagen; voor de rest van de verkeerswetgeving blijft het gewoon een 'zelfstandige' auto. Dit betekent dat een 'aanhangwagen' wordt getrokken en de daarvoor geldende regels moet worden nageleefd.