Italië is het land met de meeste flitspalen Daarom zette Italië maar liefst 10.175 flitsers langs de wegen. Italië staat daarmee op eenzame hoogte, Engeland volgt met 6.547 flitskasten.
België telt in Europa het hoogste aantal flitspalen per vierkante kilometer.
Luxemburg bovenaan
Het totaal aantal boetes in niet zo heel indrukwekkend met 45.274 overtredingen in 2023. Maar het land heeft slechts 668.606 inwoners en daarmee behalen de Luxemburgers verreweg de hoogste gemiddelde score per inwoner.
De 'flitspaalhoofdstad' van Nederland is Haarlem. Daar staan veertien vaste en twee mobiele flitspalen, twee meer dan vorig jaar. Na Haarlem komen Nijmegen, Amersfoort, Eindhoven en Den Haag.
Brazilië staat bovenaan als het gaat om het hoogste aantal verkeerscamera's. Er zijn 1.170 flitscamera's en 14.210 snelheidscamera's. In totaal zijn er 15.380. (Dat zijn er ruim 1.000 meer dan het land op de tweede plaats!) Brazilië heeft meer dan 1,6 miljoen kilometer aan snelwegen, waarvan sommige onverhard zijn.
Noorwegen is het strengste land als het gaat om verkeersboetes, met een totaalscore van 6,43 uit 10. Boetes voor te hard rijden op de snelweg kunnen oplopen tot € 711, rijden onder invloed kost je € 5.783 en boetes voor door rood licht rijden bedragen minimaal € 756.
Landelijk gezien staan gemiddeld de meeste flitspalen in Den Haag en Rotterdam, waar automobilisten dagelijks op 22 locaties gecontroleerd kunnen worden. Alleen in Nijmegen en Eindhoven staan ook minstens 20 vaste en mobiele snelheids- en roodlichtcontroles.
Muurflits. Kan in een muur worden verwerkt om water dat de muur is binnengedrongen terug naar buiten te leiden, of kan op een manier worden aangebracht die bedoeld is om te voorkomen dat water de muur binnendringt. Muurflits wordt meestal aangetroffen bij onderbrekingen in de muur, zoals ramen en punten van structurele ondersteuning.
Haarlem heeft per 1000 kilometer een flitspaaldichtheid van 35,71 en staat daarmee op de eerste plaats.
De duurste snelheidsboete ter wereld werd gereden in een AMG
De man werd ter plekke gearresteerd en werd dezelfde dag nog op pad gestuurd met een boete van 1,08 miljoen Zwitserse frank. Destijds omgerekend kwam dat neer op 1 miljoen dollar.
De wereldrecord-snelheidsboete wordt momenteel gehouden in Zwitserland , waar een soortgelijk "dagboete"-systeem geldt. Hier werd een totale boete van $ 1.091.340 (3.600 Zwitserse frank per dag gedurende 300 dagen) uitgeschreven aan een Zweedse automobilist die betrapt werd op het rijden met 170 kilometer per uur (105 mph) boven de maximumsnelheid.
Een geldboete is in Nederland sinds 1 januari 2024 minimaal € 3 en maximaal € 1.030.000.
Volgens de wereldwijde Speed Camera DataBase (SCDB) telt Brazilië maar liefst 19.141 (inclusief flitscamera's) van de ongeveer 60.000 snelheidscamera's wereldwijd.
Flitspaalsignalering. Het meenemen en gebruiken van radardetectieapparatuur is verboden. Voor zover bekend is het gebruik van apparatuur met signalering voor vaste flitspalen of trajectcontroles (zoals navigatieapparatuur en telefoons) wel toegestaan.
Flitspaal (1958) - Maus Gatsonides
De eerste flitspaal werd ontwikkeld door de Nederlandse rallyrijder Maus Gatsonides (1911-1998). Er lagen toen nog twee slangetjes van rubber dwars over de weg. Op het moment dat de voorwielen van het voertuig het eerste slangetje raakten, werd een chronometer in werking gezet.
Wanneer je met je eigen voertuig bent geflitst, vul je je DigiD in en kun je meteen de foto inzien. Reed je op de weg met het voertuig van je bedrijf of een leasewagen, dan kun hier ook terecht om uiteindelijk met je DigiD de flitsfoto op te vragen.
Als u ineens meer vlekjes, sliertjes en/of lichtflitsen ziet moet u direct contact opnemen met uw huisarts of oogarts.
Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen. Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt. Voor het controleren van één auto is dus minder dan een halve seconde nodig. In één seconde kunnen dus twee auto's op de foto gezet worden.
Blijf in de auto!
Hoogstwaarschijnlijk zal u in Amerika geen flitspalen tegenkomen. Maar dat betekent niet dat u niet in de gaten gehouden wordt.. “The cops are watching you.” En de meeste van hen hebben een quota per maand, zodat ze niet moeilijk zullen doen om u aan de kant te zetten.
De flitspaal langs de A16 steekt met kop en schouders uit boven de N3 in Papendrecht (12.518 flitsboetes). Op de derde plaats komt de N57 op Goeree-Overflakkee (11.781 flitsboetes). Daarna volgt de Maasboulevard (S107) in Rotterdam (11.025 flitsboetes) en de Molenvliet in Rotterdam-Lombardijen (10.851 flitsboetes).
Google voorziet Waze ook van enkele nieuwe features. Gebruikers van die dienst kunnen nu nieuwe soorten flitspalen en verkeerscamera's tonen, bijvoorbeeld varianten die afgaan als je rijdt op een busstrook of als je je gordel niet om hebt of op je telefoon zit tijdens het rijden.
Bij limieten tot en met 120 km/u geldt daarnaast een ondergrens.Hier wordt vanaf 4 km/u te hard, na de meetcorrectie beboet. Dit betekent dat bij een maximum snelheid van 80 km/u wordt beboet vanaf een gemeten snelheid van 87 km/u (3 km/u correctie, 4 km/u marge).
Roodlichtcamera's staan op een kruispunt, om te betrappen wie er door het rode licht rijdt mààr flitst ook wanneer je de maximum toegelaten snelheid overschrijdt. Wist je dat de roodlichtcamera niet altijd flitst wanneer het verkeerslicht op rood staat?
Op 1.400 tot 2.500 kilometer autosnelweg is in Italië een trajectcontrole in werking. Dit systeem heet ook wel SICVE (Sistema informativo per il controllo della velocità) ook wel bekend als Tutor. De eerste trajectcontrole is in 2004 ingevoerd.