Als de batterij helemaal leeg raakt, moet u deze weer opladen. Als u de batterij gedurende langere tijd leeg laat, kan het zijn dat u de Model 3 niet meer kunt opladen of gebruiken en u de auto met startkabels moet starten of de laagspanning-batterij moet vervangen.
Voor regelmatig gebruik raden wij u aan de auto op te laden tot het bereik "Dagelijks", dus tot ongeveer 90%. Opladen tot 100% kan het beste worden bewaard voor wanneer u een langere reis gaat maken. U kunt instellen hoe ver de batterij wordt opgeladen in het menu Oplaadinstellingen.
Als de Model 3 langer dan een week geparkeerd heeft gestaan, raadt Tesla u aan om te rijden zoals u normaal zou doen en bij de eerstvolgende gelegenheid 100% op te laden. Bovendien is het raadzaam de Model 3 regelmatig te laten "slapen" door hem indien mogelijk te parkeren met Bewakingsmodus uitgeschakeld.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Tesla ? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.
Transportmodus activeren: Zorg ervoor dat de Model Y in de stand P (Park) staat. Zet de wielen vast met wielblokken of controleer of de Model Y goed is geborgd. Trap het rempedaal in en houd het ingetrapt en tik dan op het touchscreen op Bediening > Service > Slepen.
Bel de hulpdiensten. Zij zullen de sleepdienst naar je toe sturen. De sleepdienst sleept je naar de dichtstbijzijnde laadpaal. Dit kan een snellader zijn, maar ook een gewone openbare laadpaal.
De 'N' van een elektrische auto werkt alleen om de remmen los te koppelen en de auto een paar meter naar de sleepwagenlier te laten duwen (eentje waar de auto op het platform komt te staan, niet met twee wielen op de grond gesleept).
Gemiddeld ligt de prijs van een Tesla tussen €50.000 en €100.000. De goedkoopste Tesla is de Model 3 en kost zo'n €49.000.
Wie nog altijd de angst heeft om met een elektrische auto met een lege accu te komen staan, kunnen we enigszins geruststellen. Uit testwerk van AutoBest blijkt dat je veelal nog tientallen kilometers kunt rijden nadat de accu volgens de boordcomputer leeg is gereden.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Voorverwarmen via de Tesla-app
Verwarm uw auto voor door de voorverwarming of het ontdooien in de Tesla-app te activeren. De batterij en het interieur worden dan verwarmd tot een aangename temperatuur voordat u aan uw volgende reis begint.
Een volle batterij levert namelijk 1200 kilometer aan rijplezier op. Dat is meer dan twee keer zoveel als een Tesla Model S nu haalt en zelfs meer dan benzine- of dieselwagens op een tank halen.
De variant Standard Range Plus met een verondersteld rijbereik van 409 kilometer komt volgens de onderzoekers slechts 315 kilometer ver onder alledaagse omstandigheden. Het topmodel Performance, dat officieel 530 kilometer ver moet komen met volle accu's, strandt al na 384 kilometer.
In 2016 besloot Tesla toch geld te vragen voor een elektrische tankbeurt. Vanaf april 2017 moest elke koper van een nieuwe Tesla de knip trekken voor het opladen bij een Supercharger. Om vervolgens teleurstelling bij nieuwe klanten te voorkomen, besloot Tesla elke auto jaarlijks 400 kWh gratis te geven.
De kosten voor snelladen komen in de buurt van kosten voor het tanken van brandstof. Wanneer je een auto met een groter accupakket oplaadt, zoals een Tesla Model S (met 75 kWh), tegen een tarief van €0,60 per kWh, komt dit uiteindelijk neer op zo'n €45,00 voor een volle accu.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Gebeuren er zoveel meer branden met elektrische auto's? Nee, alleen zijn 'gewone' autobranden zo veelvoorkomend dat ze niet langer nieuwswaardig zijn. Volgens onderzoek van het Duitse expertisecentrum DEKRA zijn elektrische auto's minstens zo brandveilig als conventionele auto's.
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.
De Tesla S ligt wel een categorie hoger, dus gaan we uit van € 4,50 per 100 kilometer. Uitgaande van 15000 km per jaar kost de auto aan energie per jaar: 15000 / 100 kilometer = 150 x € 4,50 = € 675. Maandlasten worden dan: € 675 / 12 = € 56,25.
Daarmee racet de wagen in twee seconden naar 100 km/uur. Over de kwartmijl - van 0 naar 402 meter, een Amerikaanse manier van meten - doet deze Tesla 9.2 seconden en haalt hij een snelheid van net geen 250 km/uur. Ter vergelijking: de McLaren 765LT doet dit in 9,9 seconden.
Het duurste model van Tesla is de Model X waarvan de meest luxueuze uitvoering een prijskaartje heeft van 143.990 euro.
Dat is vaak een probleem, omdat de meeste merken in de handleiding aangeven dat hun elektrische wagen helemaal niet gesleept mag worden. De reden hiervoor is dat de aandrijving rechtstreeks op de wielen gebeurd en er dus geen onderbreking met een neutrale stand is als de wagen stilstaat zoals in een klassieke wagen.
Net als iedere andere auto is ook een elektrische of hybride auto geschikt voor de wasstraat. Hoewel elektrische apparaten en water normaal gesproken geen goede combinatie zijn, geldt dat niet voor een elektrische auto. De elektromotor en de accu zijn zo goed beschermd dat er geen water bij kan komen.
Tijdens het opladen is de laadstekker namelijk op de aansluiting van de auto vergrendeld. Regen komt er dus niet in. Zelfs als de stekker in de regen nat is geworden, loop je geen gevaar. Bij vocht in de verbinding wordt er namelijk niet geladen.