Veel delen van Europa en Noord-Amerika hebben MLAT dekking boven 5.000 – 10.000 voet (ongeveer 1500-3000 meter). Voor sommige locaties is er MLAT dekking beneden de 1500 voet (450 meter), zoals Amsterdam.
Vanuit een gewoon verkeersvliegtuig is het wat moeilijker te zien, ook al omdat je in de onderste lagen van de atmosfeer erg veel vertekening hebt. Maar vooral vanuit de cockpit (omdat je daar bijna 180 graden uitzicht hebt) kun je toch met blote ogen waarnemen dat de horizon kromt.
Je kunt niet alleen via websites jouw vlucht volgen, maar ook via verschillende apps. Zo hebben Flightradar24 en Planefinder ook een app. Met deze apps kun je een specifieke vlucht volgen of opzoeken met jouw camera. Naast Fightradar24 en Planefinder zijn er nog een aantal andere apps.
Wil je vlak voor vertrek kijken met welk vliegtuig je vliegt? Dan kun je hiervoor het beste de website van de luchthaven waarvan je vertrekt raadplegen. Zo kun je bijvoorbeeld op de website van Schiphol niet alleen het vliegtuigtype maar zelfs de registratie van het vliegtuig terugvinden.
Niet allemaal op hetzelfde moment, wel allemaal op dezelfde dag. 230.409 zijn er meer dan welke dag dan ook, sinds het bedrijf in 2006 begon met zijn metingen. Flightradar24 houdt niet alleen gegevens van passagiersvluchten bij, maar ook vrachtvervoer, privéjets en zelfs helikoptervluchten.
Flightradar24 is online te bekijken en gebruiken, maar heeft verder een app voor iOS en Android. De uitgeklede versie van de app is gratis, maar als u extra mogelijkheden wilt, dan moet u de pro-versie aanschaffen. Met Flightradar24 weet u precies wat er zich in de wereld van vliegtuigen afspeelt.
Hoe werkt VliegtuigRadar24 ? Op de vliegtuig radar kun je het vluchtnummer invullen van de vlucht die je wilt volgen. Zodra je het vluchtnummer hebt ingevuld zie je alles over het vliegtuig inclusief de vluchtroute. Deze vlucht kun je live volgen vanaf je computer, mobiel of iPad.
Sinds kort worden ook vliegtuigen weergegeven die gevolgd worden door satellieten. Dat systeem heet ADS-B. Die vliegtuigen zijn blauw gekleurd. Omdat er 10 minuten vertraging zit bij ADS-B wordt deze techniek alleen gebruikt bij vliegtuigen die niet meer te ontvangen zijn op de aarde.
Met het aanbod van Flightradar24 kun ook jij herkennen, waar de Airbus of de Boeing naartoe vliegt. Als je al altijd wilde weten, hoe het vliegverkeer er boven je hoofd, bij de dichtstbijzijnde stad of boven New York uitziet, is de service bij wijze van spreken voor jou gemaakt.
Kerosine als brandstof wordt gebruikt in straalmotoren, turboprops en turbofans van vliegtuigen. De meest voorkomende types zijn Jet-A in de Verenigde Staten, TS-1 in Rusland en Jet-A1 in de rest van de wereld. De onderlinge verschillen zijn gering.
Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Op dit moment is alleen een onbemand prototype gebouwd. Een vliegtuig zonder vleugels kan alleen in de lucht blijven door zich af te zetten tegen de lucht.
Flightradar24 is ongetwijfeld de populairste vluchtenvolger van allemaal. De app is steevast hoog in de ranglijsten in de App Store te vinden, vooral rond het vakantieseizoen. Flightradar24 zit vol met allerlei handige functies zoals Apple Watch-ondersteuning en heeft alle basisfuncties aan boord.
Het Europees Hof van Justitie oordeelt dat het moment waarop de deuren van het vliegtuig opengaan (mits de passagiers dan ook het toestel mogen verlaten) als aankomsttijd moet worden gerekend.
Op de site Flightradar24 zijn alle vluchten te zien, hun route, het type vliegtuig (met foto), de vertrek- en aankomsttijd (en hoe lang ze nog moeten). Flightradar heeft ook een (gratis) app die van je locatie gebruikt maakt zodat je de vliegtuigen boven je hoofd ziet.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."