In het geval van een Eend mag je dus een geremde aanhanger met een leeg gewicht van 100kg en een laadvermogen van 640kg trekken met een rijbewijs B, mits je de aanhanger niet zwaarder belaadt dan 400kg in totaal.
Voor import kan het nodig zijn via Citroën Nederland een verklaring te regelen wat je auto mag trekken. Voor een normale Eend en Dyane is het ongeremd 200kg en geremd 400kg maar er zijn auto's met andere vermeldingen.
De 2CV ('deux chevaux' – 'twee paarden' of '2 pk') werd gebouwd tussen 1948 en 1990 – inderdaad, 42 jaar lang. Van oorsprong was het een taai, nuttig en goedkoop autootje.
In Nederland waren er in 2018 nog ruim 8000 Eenden en was de prijs voor een perfect bewaard of gerestaureerd exemplaar gestegen naar rond de 15.000 euro. Onderdelen zijn echter relatief goedkoop en vanwege het lage gewicht (560 kg) is de motorrijtuigenbelasting laag of vanwege de leeftijd vrijgesteld.
Een standaard 2CV weegt 540 kilogram en deze vierwielaangedreven terreinwagen weegt slechts 200 kilogram meer.
Aanschaffen van een 2CV. Wanneer je je gaat oriënteren op een Citroën 2CV zul je zien dat de prijzen uiteenlopen van 3000 tot soms wel 20.000 euro. Voor 3000 euro mag je uiteraard niet te veel verwachten. In die categorie is er altijd op een of meer gebieden iets mis.
Checklist voor het kopen van een 2CV:
Inspecteer het chassis van voor naar achter op schade en roest. Kijk ónder de auto naar de voetenbak en bodemplaten. Kijk ín de auto onder de onder de matten naar de bodemplaten en voetenbak. Inspecteer de dorpels en aansluiting deurstijlen op roest.
Het beste antwoord. Hij werd door de pers als extreem lelijk bevonden. En hij lijkt een klein beetje op een eend, vanwege het uiteinde van de 'koets' (carrosserie) dat op een eendenstaartje lijkt. In Duitsland heet het gewoon een 'ente' en in Belgie is het een 'Geit'.
Superbenzine (98) voor je 2CV
Het advies van Citroën is daarom om benzine met minimaal RON97 te gebruiken voor 2CV's en andere A-typen. RON97 is alleen nergens te koop, dus dan zit je op benzine met '98', ook wel 'Super'-benzine genoemd. Het is dus wijs om met een superbenzine met RON98 te rijden.
Versnellingsbak van de Citroën 2CV
De 2CV had als eerste auto van Citroën een versnellingsbak met 4 versnellingen.
De 2CV zou tot 27 juli 1990 in productie blijven. Uiteindelijk zouden er ruim 5 miljoen 2CV's geproduceerd worden: 3.898.631 2CV en 1.246.335 2CV besteleenden. Anno 2019 staan er volgens de RAI (bron) nog 7094 exemplaren in Nederland geregistreerd.
Anno 2019 staan er nog 11.615 exemplaren in Nederland geregistreerd. Dit is inclusief besteleenden. Dit zijn niet alleen de Eenden die je op de straat ziet rijden, maar kunnen ook voertuigen betreffen die geschorst zijn.
In 1948 werd de Citroën op een autosalon in Parijs voorgesteld aan pers en publiek. Een journalist benoemde hem meteen “lelijk eendje”. Sindsdien zeggen ze in Nederland tegen de Citroën 2CV “Het lelijk eendje”.
In het geval van een Eend mag je dus een geremde aanhanger met een leeg gewicht van 100kg en een laadvermogen van 640kg trekken met een rijbewijs B, mits je de aanhanger niet zwaarder belaadt dan 400kg in totaal.
In het begin van de vorige eeuw werden brandstofmotoren steeds krachtiger. Bij verhoging van de compressie bleek dat het brandstofmengsel te vroeg ontbrandde. Om dit te voorkomen en zo het vermogen van auto's verder op te kunnen schroeven, voegde men lood aan de benzine toe (tetraethyllood, om precies te zijn).
De toeter zou links vooraan aan de koplampsteun moeten hangen.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Staat uw oldtimer dus langere tijd stil dan is het sowieso aan te raden om een premium benzine te tanken, met een zo laag mogelijk alcoholgehalte (Super 98, V-power, Excellium e.d.). Er zijn leveranciers die additieven voor E10 aanbieden, speciaal ontwikkeld om de schadelijke effecten op oldtimers tegen te gaan.
Gelode benzine in Nederland
De gelode variant verdween bij tankstations naarmate auto's met katalysatoren gemeengoed werden. Rij je tegenwoordig een klassieke auto zonder katalysator, dan kun je ongelood tanken en een flesje loodvervanger toevoegen om je motor heel te houden.
Meestal ziet men in een bijt veelvoorkomende watervogels – zoals bijvoorbeeld wilde eenden, ganzen en meerkoet – maar soms treft men er ook exoten in aan.
Er zijn gelukkig wel genoeg andere dingen waarmee je eendjes blij maakt. Doormidden gesneden pitloze druiven, gekookte rijst, vogelzaad, erwten, maïs, havermout en gesneden sla zijn allemaal prima.
Eenden kunnen ook lek raken. Wanneer hun vetlaag is aangetast, bijvoorbeeld doordat ze een tijdje geen water tot hun beschikking hadden, zullen de eenden nat worden, zinken en verdrinken.
1 pk is gelijk aan ongeveer 736 watt – het vermogen dat nodig is om een massa van 75 kg in 1 seconde 1 meter verticaal op te tillen. Hoewel pk staat voor paardenkracht, komt 1 pk niet overeen met de energieprestatie van een paard. Een paard heeft namelijk 2,5 tot 10 paardenkrachten.