Eenmaal op de juiste hoogte, tien kilometer vanaf de grond, kan het AWACS-vliegtuig maar liefst 400 tot 500 kilometer om zich heen kijken.
Deze vliegtuigen leiden wereldwijd militaire oefeningen en operaties in het luchtruim en verzamelen noodzakelijke informatie over de situatie in de lucht en op het water.
De NAVO verplaatste op 17 januari 2023 drie Boeing E-3 verkenningsvliegtuigen met 180 militairen van hun thuisbasis Geilenkirchen (D) naar de vliegbasis Otopeni bij Boekarest.
Middels AWACS kunnen vliegbewegingen op veel grotere afstand waargenomen worden dan middels grondradar. AWACS communiceert met bevriende vliegtuigen, grond-en maritieme eenheden en voorziet deze van de laatste online real-time gegevens over een bepaald gebied.
AWACS-vliegtuigen zijn gestationeerd op de NAVO-basis Geilenkirchen in Duitsland.
Om een specifieke vlucht te volgen, is Flightaware.com een prima website. Je kunt eenvoudig het vluchtnummer, de route of de maatschappij intikken voor het vinden van een vlucht. Hierna verschijnt er een kaart met de route en waar het toestel zich op dat moment begeeft.
Een squadron gevechtsvliegtuigen varieert bij NAVO-landen van 10 tot 24 vliegtuigen en kent een personele sterkte tussen 150 en 200 personen.
Het snelste passagiersvliegtuig ter wereld is momenteel de Boeing 747-8i, met een topsnelheid van ongeveer 1.062 km/u.
Minimale vlieghoogten en laagvliegoefeningen
Er is een minimale hoogte waarop militaire vliegtuigen en helikopters moeten vliegen. Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen.
Is dat niet gevaarlijk? De bemanning van de C-130 Hercules traint soms in het laag en snel landen.Deze manier van vliegen is nodig om personeel en materieel in gebieden met vijandelijke dreiging te krijgen.
Als piloot moet je minstens 1,63m groot zijn en mag je maximum 1,95m meten.
De luchtdruk op 10 kilometer hoogte is zo laag, dat wij daar niet tegen kunnen. Daarom wordt de luchtdruk in de cabine verhoogd. Het toestel moet de spanning die ontstaat door het luchtdrukverschil kwijt kunnen. En daar is het gaatje voor: het werkt als een ventieltje.
De Antonov An-225 vloog voor het eerst in december 1988. Het toestel heeft een spanwijdte van 88 meter en zes motoren. Het vliegtuig kan meer dan 250.000 kilo aan vracht vervoeren en werd ingezet om grote objecten te transporteren.
Het boordwapen van de F-35 is het GAU-22/A-snelvuurkanon met 181 patronen. Dit 25mm-kanon bereikt met 4 roterende lopen een vuursnelheid van 3.300 schoten per minuut (55 per seconde).
Nederland heeft op dit moment vier MQ-9 Reaper-drones en in 2026 komen daar vier nieuwe bij. De oude toestellen moeten nog geschikt gemaakt worden voor bewapening. MQ-9 Reapers zijn 11 meter lange vliegtuigen die wereldwijd inzetbaar zijn tot circa 13 kilometer hoogte. Ze kunnen vanuit Nederland worden bestuurd.
24 uur per dag, zeven dagen per week en 365 dagen per jaar. Een Doomsday-vliegtuig staat altijd paraat om de president te redden als het ondenkbare zou gebeuren. In het Doomsday-vliegtuig Boeing E-4B passen 112 personen voor als er een kernoorlog uitbreekt.
Een F-16 piloot verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot. Daarnaast kun je rekenen op verschillende toeslagen en zijn er goede secundaire arbeidsvoorwaarden .
Een Vlieger Luchtmacht verdient gemiddeld 5837 per maand bruto, dat is 75.648 op jaarbasis.
Nog een optie: een buitenlands diploma, aangevuld met een diploma op vergelijkbaar niveau voor Nederlands en Engels of Nederlands als tweede taal (NT2 Staatsexamen II). Je bent tussen de 17 jaar en 26 jaar en 3 maanden oud. Je bent tussen de 162 cm en 193 cm lang. Een bril of lenzen is geen probleem.
Met een Mach 3.3 (2.532 mijl per uur) is Lockheed SR-71 Blackbird momenteel de snelste jet ter wereld.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
De "Ooievaar" werd in 1937 gebouwd door de Firma Gerhard Fieseler. Zijn technische verfijning maakte het, indien nodig, tot het langzaamste gevechtsvliegtuig ter wereld. De Fieseler Storch werd gebruikt als verkennings-, transport- en medisch vliegtuig.
Statistisch gezien heb je een kans van 1 op 3,2 miljoen dat het vliegtuig waarin jij zit neerstort of een ander ongeluk krijgt. Daarnaast was 2016 een heel veilig jaar: 'slechts' 19 crashes waarbij tenminste een dode viel. En toch, het zal je maar gebeuren.
Een squadron bestaat uit vijftien toestellen, waardoor Nederland gelijktijdig twee missies kan vliegen. In totaal komt het aantal Nederlandse F-35's na de aanschaf op 52, precies het minimumaantal dat de Navo voor Nederland hanteert (zeven toestellen worden achter de hand gehouden voor opleiding en training).