Wist je dat een motorrijder dertig keer meer kans heeft in het verkeer te overlijden dan een automobilist? Dat is geconstateerd vanaf het jaar 2010 tot 2014. Het rijden op een motorfiets is wat dat betreft dus gevaarlijker dan het rijden in een auto.
De feiten over het gevaar van motorrijden
Uit gegevens van 2010 tot 2014 is naar voren gekomen dat een motorrijder per afgelegde afstand ongeveer 30 keer meer kans heeft om te overlijden in het verkeer dan iemand die in een auto rijdt. Ook is de kans zo'n 20 maal groter dat je na een ongeluk in het ziekenhuis belandt.
Omkomen in een motorongeluk (1 kans op 802)
Een ongeluk met een motor is meestal heftiger dan met een auto. Volgens veiligheidsdeskundige Saskia de Craen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) komt dat door twee dingen: kwetsbaarheid van motorrijders en evenwicht.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
CBS: in 2021 verongelukten 52 motorrijders bij verkeersongeval in Nederland. In 2021 kwamen 52 motorrijders om het leven na een verkeersongeval, dat is een stijging ten opzichte van de 44 in 2020 maar exact gelijk aan 2019.
Uitgedrukt in het aantal verkeersdoden per afgelegde kilometer, is het risico om als fietser in het verkeer te overlijden ruim acht keer zo hoog als het risico voor auto-inzittenden, maar ruim drie keer zo laag als het risico van een brom-/snorfietser en een motorrijder.
Kruispunten en splitsingen
Zelfs 83% van de ongevallen heeft hier mee te maken! Kruispunten en splitsingen vormen de grootste risico´s voor motorrijders, hier gebeuren de meeste ongelukken (36%). In 75% van de gevallen gebeuren ongelukken met verkeer van rechts, en 25% van de gevallen van links.
Oppassen geblazen. Bestuurders van een Seat, BMW of Audi veroorzaakten de afgelopen twee jaar de meeste aanrijdingen. Dat blijkt uit onderzoek van Univé. Limburgers zijn volgens de verzekeringsmaatschappij de grootste brokkenmakers.
Afslaande auto's zijn de belangrijkste oorzaak van motor ongelukken en neemt bijna de helft van alle ongevallen voor zijn rekening van ongevallen tussen motor en auto. Wat in de praktijk gebeurt is dat de auto je niet ziet of je snelheid verkeerd inschat als ze afslaan.
Wanneer u op uw motor in de file rijdt, bent u erg kwetsbaar bij kop-staart-botsingen. Een motor heeft namelijk geen airbags, bumpers of kreukelzones. Op de tweede plaats wordt de file voor automobilisten minder lang wanneer motorrijders niet in dezelfde rij aansluiten.
De grootste groep daarvan zijn de 40-49-jarige motorrijders (bijna 30%). Dit is ook relatief gezien hoog; bij alle vervoerswijzen samen valt 'slechts' 8% van de verkeersdoden in de leeftijdsgroep 40-49 jaar.
Motorrijden is heel anders dan het rijden in een auto. Het is daarom belangrijk dat je je vaardigheden op de motorfiets blijft onderhouden. Maak daarom geregeld een ritje, dan krijg je nog meer ervaring en dat is goed voor je zelfvertrouwen. Hoe meer kilometers je maakt, hoe beter je gaat rijden.
Met 44 verkeersdoden komt 2020 uit onder het gemiddelde van de afgelopen tien jaar. Dat ligt op 47 (mede beïnvloed door 2013 waarin 29 motorrijders verongelukten). Het decennium ervoor lag het gemiddelde hoger, op iets meer dan 80.
Wist je dat een motorrijder dertig keer meer kans heeft in het verkeer te overlijden dan een automobilist? Dat is geconstateerd vanaf het jaar 2010 tot 2014. Het rijden op een motorfiets is wat dat betreft dus gevaarlijker dan het rijden in een auto.
Wie naar de cijfers kijkt ziet dat jongeren tussen de 18 en 24 jaar relatief veel ernstige ongelukken veroorzaken waarbij doden vallen. Bij 25-plussers gaat dat aantal drastisch naar beneden, maar vanaf de 65 jaar neemt het aantal ernstige ongelukken weer toe.
Check je salaris!
De meerderheid van Bestuurders van motorrijwielen verdient een salaris tussen € 1.332 en € 3.012 per maand in 2023. Een maandloon voor beginnende Bestuurders van motorrijwielen varieert van € 1.332 tot € 2.026. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 1.603 en € 2.348 per maand liggen.
Misschien wel de belangrijkste reden van allemaal: motorrijden is ongelofelijk leuk. Elke kilometer is genieten, het nemen van bochten is een feest, het gevoel van vrijheid is sensationeel en daarnaast zit er in zo'n motor ook nog de nodige power en een lekker geluid. Kortom: je hebt ongekend veel plezier.
Na een lange dag motorrijden kan dat ervoor zorgen dat je pijn of gevoeligheid ervaart aan je onderrug, iets wat makkelijk voorkomen had kunnen worden met een niergordel. Deze beperken namelijk de bewegingsvrijheid van je nieren waardoor pijn en gevoeligheid zoveel mogelijk worden voorkomen.
Motorrijden geeft een gevoel van vrijheid. Voor motorrijders is er niets mooier dan op een mooie dag het gas open te draaien en het vermogen van je tweewieler te voelen, terwijl je in enkele seconden een flinke snelheid behaalt.
Een gemiddelde motorband heeft bij nat weer nog steeds 70% grip op de weg. De meeste motorrijders maken niet eens gebruik van hun maximale grip. Sterker nog: de gemiddelde motorrijder gebruikt maar 60% van de maximale grip. Ook in de regen kun je als motorrijder dus veilig de weg op.
Het grootste deel van de verkeersdoden in Nederland valt op gemeentelijke wegen (54% van het totaal aantal verkeersdoden, 62% van de geregistreerde doden in BRON), gevolgd door provinciale wegen (20% van het totaal en 23% in BRON) en wegen van het Rijk (9% totaal en 10% in BRON).
Mannen vormen een groter risico voor medeweggebruikers en rijden vaker in gevaarlijkere voertuigen. Dit blijkt uit onderzoek, bestaande uit vier data sets. Naast automobilisten zijn taxichauffeurs verantwoordelijk voor het grootste deel van de ongelukken.
Re: Zware motor rijden met A2 rijbewijs
Je motor kan in beslag genomen worden, bij recidive ben je hem zelf helemaal kwijt. Je kunt een flinke bekeuring krijgen en bij recidive zelfs gevangenisstraf (terecht) plus een strafblad en veel aandacht van politie de komende jaren.