Een nekkussen is essentieel als je wilt slapen in de bus.Hierin kun je je hoofd laten hangen en langzaam proberen weg te dutten. Bij het ontwaken (mocht dat lukken) heb je in ieder geval geen stijve nek.
Er is onderzocht wat de beste houding is om in slaap te vallen de auto. Het antwoord is: zittend, mits de rugleuning 40 graden of meer naar beneden kan worden gebracht. In hetzelfde onderzoek bleek ook dat zittend slapen bij lange na niet zo effectief is als liggend slapen.
Ook tijdens de nachtritten garandeert FlixBus de beste service: extra beenruimte, verstelbare rugleuning, stopcontacten én gratis Wi-Fi. Zo kom je zeker uitgeslapen aan op je bestemming. Daarboven op is reizen met FlixBus het bewezen energiezuinigste alternatief voor het vliegtuig en de auto!
Dat komt omdat je lichaamstemperatuur dan een kleine dip heeft, en dat is een teken voor je lichaam om melatonine te gaan produceren. Doordat er meer melatonine vrijkomt, voel je je iets slaperiger.
Wanneer je reist met het vliegtuig, de trein of de auto heb je te maken met een tekort aan zuurstof. Grote kans dat je de zuurstof moet delen met anderen. Vandaar dat je niet veel energie hebt na de reis en vermoeid aankomt. Zelfs wanneer je je reis energiek begint word je op een gegeven moment duf en sloom.
Een nekkussen is essentieel als je wilt slapen in de bus. Hierin kun je je hoofd laten hangen en langzaam proberen weg te dutten. Bij het ontwaken (mocht dat lukken) heb je in ieder geval geen stijve nek. Slaapkussens zijn er in allerlei vormen en maten, dus er is altijd wel eentje die bij je past.
In de meeste bussen is een toilet aan boord, uitzonderingen daargelaten (denk aan kleine busjes en sommige partybussen). Ook kan het zijn dat op korte ritjes de toiletten gesloten blijven.
De nachtbus is een reguliere buslijn die uitsluitend op bepaalde uren in de avond en nacht rijdt en soms ook alleen in het weekend.
Kies de beste plek
Mocht de beenruimte prima zijn: kies dan altijd een plek bij het raam. De omgeving is vaak prachtig dus de tijd gaat een stukje sneller als je weg kan dromen bij het uitzicht. Is de busreis hobbelig en wordt je snel misselijk, zoek een plek voorin, zodat je je op de weg kan focussen.
De wegcode is onverbiddelijk: in een geparkeerde wagen mag je niet slapen. Dat wordt immers aanzien als kamperen. Kamperen mag je in België – en een heleboel andere landen - enkel op de daartoe bestemde plekken.
Ga op je rug liggen en rustig naar je buik ademen en vooral je tong ontspannen. Klinkt misschien raar, maar als je je tong teveel tegen je gehemelte drukt zet het je denken aan het werk. Met een ontspannen tong word het rustiger in je hoofd en val je zo in slaap.
Tot 2008 was het in de openluchtrecreatie wet geregeld dat je niet mocht slapen in je auto op plekken die daar niet voor bestemd zijn. Deze wet is niet langer geldig maar dat betekent niet dat je nu overal mag slapen. Het is sinds 2008 aan de gemeenten om te bepalen waar je wel en niet mag slapen in de auto.
De standaard bussen hebben een capaciteit van 19 t/m 63 zitplaatsen, de dubbeldekkers hebben maximaal 90 zitplaatsen.
Nu betaal je op Flixbus.nl minimaal 11 euro, maar soms oplopend tot 30 euro. Daar staat tegenover dat de frequentie omhoog is gegaan. Meestal betaal je nu tussen de 15 en 20 euro voor een enkeltje.
Je krijgt in de FlixBus gratis Wi-Fi met LTE-snelheid, extra beenruimte, voordelige snacks en drankjes, voldoende stopcontacten voor je elektrische apparaten en veel ruimte voor je bagage.
Kenmerkend voor narcolepsie is dat de slaperigheid dagelijks optreedt, soms meerdere keren per dag, terwijl iemand 's nachts wel lang genoeg in bed heeft gelegen. De neiging om in slaap te vallen komt vooral tot uiting tijdens passieve activiteiten zoals lezen, TV kijken of bijvoorbeeld tijdens vergaderingen.
Vanaf de Middeleeuwen tot het begin van de 17e eeuw sliepen mensen zittend omdat ze bang waren dat ze anders zouden sterven. Dit deden ze vooral omdat ze dachten dat als je liggend zou slapen al het bloed naar je hoofd zou lopen en je dit niet zou overleven.
Of het nu gaat om die lange vakantierit of de file onderweg naar huis na een zware werkdag: lang achter elkaar rijden, is erg vermoeiend. En dat is gevaarlijk, want maar liefst 1 op de 5 ernstige verkeersongelukken wordt veroorzaakt door vermoeidheid. Zware ogen, verminderde concentratie.
Een jetlag wordt veroorzaakt door een verstoring van je biologische klok. Die komt niet overeen met de lokale tijd. Onze hersenen geven op regelmatige tijdstippen het signaal dat we honger hebben, dorstig of moe zijn.
Finse wetenschappers ontdekten dat ochtendmensen gezonder eten, waardoor hun afvalpogingen sneller vruchten afwerpen. Mensen die laat opstaan, eten daarentegen vaak meer suiker, minder eiwitten en hebben bovendien een grotere kans op hart- en vaatziekten.