Experts adviseren de transmissie-olie van een handgeschakelde auto om de 60.000-100.000 kilometer te verversen. Bij een auto met automatische transmissie kan dit per model sterk variëren.
Wanneer moet u de versnellingsbakolie vervangen? Het is aan te raden om olie in bij een handgeschakelde versnellingsbak om de 80.000 tot 100.000 km of na 5 jaar te verversen, welke van de twee er ook eerst komt. In halfautomatische versnellingsbakken wordt de vloeistof om de 60.000 km vervangen.
Olie automaat verversen
Alle onderdelen van een auto ondergaan slijtage, dus ook een “onderhoudsvrije” automaat. Het is verstandig om de olie tussen de 60.000 en 100.000 km te verversen, ook als dit levenslange olie betreft.
Kosten verversen olie
Dan verslijten je tandwielen razendsnel en pakken de kosten voor je kapotte versnellingsbak uiteindelijk een stuk hoger uit Afhankelijk van het soort auto dat je hebt, kost het verversen van de olie in de versnellingsbak tussen de 180 en 450 euro!
Transmissieolie en motorolie zijn niet hetzelfde en ze zijn ook niet uitwisselbaar. Transmissieolie is speciaal ontwikkeld voor gebruik op tandwielen. Motorolie daarentegen, zoals de naam het laat vermoeden, is alleen bedoeld voor motoren.
Dat hangt de juiste hoeveelheid vloeistof die aan de versnellingsbak moet worden toegevoegd, af van de reden waarom u deze toevoegt. De meeste personenauto's nemen 11 tot 15 liter versnellingsbakolie op, maar het model van het voertuig bepaalt het type en hoeveel.
De kosten van het verversen of flushen van de automaat olie ligt tussen de € 180,- / € 450,-. ex. btw. Het is zonde als er door een onjuiste diagnose alsnog een reparatie of revisie uitgevoerd moet worden.
Experts adviseren de transmissie-olie van een handgeschakelde auto om de 60.000-100.000 kilometer te verversen. Bij een auto met automatische transmissie kan dit per model sterk variëren.
Om een precieze aanduiding van het niveau van je versnellingsbakolie te verkrijgen moet je controleren terwijl de motor draait en als de olie warm is. Zet je auto in zijn vrij of (in het geval van een automaat) in de P-stand en zet de auto op de handrem.
Zo gaat een versnellingsbak kapot
De volgende defecten zullen ervoor zorgen dat een versnellingsbak kapot gaat en niet meer goed te gebruiken is: Versleten tandwielen (kapotte of afgesleten tanden) Versleten afstandsringen. Kapotte lagers.
De automatische versnellingsbak van een moderne auto heeft tijdig onderhoud nodig. Ondanks de claim van sommige automerken dat spoelen of verversen van de olie niet nodig is, voorkomt dit reparaties en hoge kosten. In moderne automaten zitten zogeheten longlife ATF (Automatic Transmission Fluid) olie.
Wat kost het spoelen? Het spoelen van een automaat kan vanaf een €299,- incl btw. Afhankelijk van de hoeveelheid en type olie en benodigde tijd voor aansluiten van de connectoren. Mocht er een filter in het systeem zitten die ook vervangen dient te worden kunnen de kosten hoger uitvallen.
U vraagt wat de te verwachten levensduur is van een automatische versnellingsbak. In alle redelijkheid denk ik aan tenminste 200.000 km. Bij de huidige tellerstand is dit defect dus nogal vroeg te noemen. Het is ook weer niet zo dat het uitgesloten is bij een dergelijke kilometrage maar het dus zeker aan de vroege kan.
Waarom moet versnellingsbakolie überhaupt worden ververst? Olie is een belangrijk smeermiddel in elke moderne auto om wrijvingen in ophanging en aandrijving te voorkomen. Overal in de motorruimte zijn metalen componenten ingebouwd die snel verhitten en met elkaar in contact komen.
Schakelen maakt geluid
Niet elk geluid komt uit de versnellingsbak en heeft te maken met kapotte onderdelen van de versnellingsbak. Slijtage van lagers kan ook veel geluid veroorzaken. Als een wiellager versleten is dan maakt deze geluid. Denk aan een zingend, brommend, loeiend of fluitend geluid.
Kroon-Oil 01209 Gearlube GL-4 80W 1L
Deze olie is wellicht de beste versnellingsbakolie voor jou. Het gaat namelijk om een minerale smeerolie voor mechanische overbrengingen. De olie is gebaseerd op hoogwaardige solvent geraffineerde basisoliën. Ook zijn er speciale “Extreme Pressure” additieven toegevoegd.
Wacht nooit met oliepeilen tot het lampje gaat branden; dan kan het al te laat zijn. Controleer het oliepeil zeker eens per maand, tegelijk met bijvoorbeeld het peil van de koelvloeistof.
Toch is een versnellingsbak revisie een goedkoper alternatief dan een volledige vervanging met een nieuwe versnellingsbak. De prijs ligt meestal maximaal rond de €1.200 inclusief de demontage kosten, het arbeidsloon van de monteur, onderdelen, overige kosten en BTW.
In een automatische versnellingsbak moet ook heel andere transmissieolie dan in een handgeschakelde bak. Bij achterwiel aangedreven auto's bevindt de versnellingsbak zich onder de auto achter het motorblok. Bij een handgeschakelde auto ziet u de aftapplug over het algemeen duidelijk onderaan de versnellingsbak zitten.
Door Spoelen/flushen van de ATF-olie en reinigen kunnen veel klachten van een automatische versnellingsbak verholpen worden. Overmatig slippen bij schakelen en/of slecht schakelen komt veelal door vervuiling van de ATF-olie. Door slijtage in combinatie met vervuiling raken de oliekanalen verstopt.
Afhankelijk van het type automaatbak adviseren wij daarom altijd om de automaatbak van de auto, tussen de 60.000 en de 120.000 kilometer, of 1x per 5 jaar preventief te laten spoelen.
DSG-automaat onderhoud
Periodiek DSG spoelen en verversen is belangrijk om kostbare reparaties te helpen voorkomen. Net als regulier onderhoud aan een auto. DSG-olie raakt vervuild door o.a. slijtage van onderdelen. Op den duur wordt de olie dikker en smering minder.
De machine draait normaliter zo'n 15 tot 25 minuten met het reinigingsmiddel. Dit is afhankelijk van de mate van vervuiling. Vervolgens begint het spoelen met de nieuwe olie.
ATF olie smeert en koelt de draaiende delen in een automatische versnellingsbak.
Bij een DSG-automaat raden wij een interval aan van 60.000 km. Hoe lang duurt automaat spoelen? Automaat spoelen duurt bij Multimerk 2 tot 3 uur. Afhankelijk van het merk en type auto.