Probeer op zijn minst één keer per maand een nieuwe blog te plaatsen. Dat is het minimale wat nodig is om je lezers betrokken te houden en merkbare verbeteringen te behalen in zoekmachines. Maar zoals je hiervoor al las, is het beter om vaker te bloggen. Het liefst elke week of zelfs vaker.
Niet minder dan één keer per maand. Geef minimaal eens in de dertig dagen een teken van leven op je blog. Als je niet één keer per maand tijd kan vrijmaken voor het schrijven van een blog, kun je de lancering beter nog even uitstellen.
De minimale lengte voor een blog is daarom 300 woorden. Als tekstbureau adviseren we zelf vaak minimaal 500 woorden, omdat je dan ook écht iets informatiefs kunt schrijven. Maar als je een supergoed verhaal hebt van 350 woorden, dan is dat ook prima.
De prijs van het laten schrijven van een blog varieert sterk, afhankelijk van de lengte, complexiteit en eventuele SEO-optimalisatie. Over het algemeen variëren de kosten tussen de €100 en €250 per blog. Het is belangrijk om altijd de prijs af te wegen tegen de kwaliteit die je krijgt.
2) Zo'n 77% van de internetgebruikers leest blogs
Er zijn wereldwijd momenteel zo'n 4,6 miljard internetgebruikers. Als 77% daarvan regelmatig een blog leest, zijn er dus zo'n 3,5 miljard mensen die blogs lezen.
Van bloggen word je namelijk slimmer en communicatiever. Door te bloggen dwing je jezelf om over je vakgebied na te denken. Het scherpt je geest en je komt daardoor sneller op nieuwe ideeën en inzichten. Met bloggen help je dus niet alleen de ander, maar ook jezelf en je bedrijf.
Een blog maken is technisch niet moeilijk. Je kunt er zelf een website mee bouwen, maar ook een blog aan een bestaande website toevoegen. De meest bekende websitesoftware voor blogs is WordPress maar er zijn ook genoeg andere oplossingen.
Een goed blog heeft een goede structuur
Naast korte zinnen en korte alinea's moet je ook over de rest van de structuur nadenken. Zorg voor heldere tussenkoppen en maak je verhaal scanbaar. Laat al in de eerste alinea weten waar het verhaal over gaat.
Hoewel het hard werken is, kunnen zelfs beginners uiteindelijk geld verdienen met een blog. Allemaal dankzij de juiste strategie! Maar met je blog geld verdienen gaat natuurlijk niet vanzelf. Eerst moet je daadwerkelijk een blog maken en vervolgens je publiek laten groeien.
In een blog vertel je iets aan de lezer waar hij wat aan heeft. Heel vaak is dat iets informatiefs (hoe je snel kunt afvallen, waarom slapen gezond is) maar het kan ook inspirerend zijn (een persoonlijk verhaal over hoe je omgaat met lastige pubers).
Zij bieden jou een internetadres én het blogplatform zodat je je blog kan opzetten en onderhouden. De bekendste en meest populaire aanbieders zijn Blogger (blogspot.com) en WordPress.com. Zo'n gratis blog is ideaal als:je hobby je geen geld mag kosten.
Anoniem bloggen wil zeggen dat je blogt zonder je identiteit kenbaar te maken. Je gaat een blog maken, maar doet dat dus anoniem. Dat kun je bijvoorbeeld doen door een pseudoniem te gebruiken. Daarnaast letten bloggers die anoniem willen blijven, erop dat ze geen foto's plaatsen die kunnen verraden wie ze zijn.
Een blog is goed voor je SEO strategie omdat:
Je hiermee meer autoriteit creëert op een bepaald onderwerp, zowel voor Google als voor je bezoekers. Je meer bezoekers trekt door een bredere zichtbaarheid op veel zoektermen. Verse content meespeelt in het algoritme van Google en je daardoor beter vindbaar wordt.
Een blog of weblog is een persoonlijk dagboek of verslag op een website dat regelmatig, soms meermalen per dag, wordt bijgehouden. Meestal gaat het om teksten die in chronologische volgorde verschijnen. De auteur, ook blogger genoemd, biedt een logboek van informatie aan aan zijn publiek, de bezoekers van zijn blog.
Er zijn tegenwoordig talloze manieren om je blog te plaatsen. Met de gratis opties van WordPress en Blogger bouw je in een handomdraai een professionele blogsite, maar ook op Facebook en LinkedIn kun je direct je blog plaatsen.
Nederlanders lezen afgerond gemiddeld zeven (6,6) gedrukte en drie (3,3) digitale boeken per jaar. Daarnaast luisteren ze afgerond gemiddeld een (0,8) luisterboek per jaar. Opgeteld is dit goed voor afgerond in totaal elf boeken. In 2021 en 2022 lazen Nederlanders gemiddeld twaalf boeken.
Definitie van de blog
Het zal geen verrassing zijn dat het woord blog een afkorting is van het woord weblog. Het is dus eigenlijk een weglogboek en daarmee feitelijk een online dagboek.