Als je gedrag wilt veranderen, vraag je dan allereerst af of je iets kunt veranderen in je directe omgeving waardoor het gewenste gedrag makkelijker wordt. Gedragswetenschappers maken onderscheid tussen de fysieke en de sociale omgeving waarbinnen we functioneren.
Betrek mensen bij het bedenken en maken van veranderingen
Een van de ergste dingen die je kunt doen, is mensen het gevoel geven dat de verandering hen wordt opgedrongen. Je wilt mensen juist meekrijgen, zodat ze gaan geloven in de verandering. Dus, betrek ze bij het bedenken van nieuwe ideeën en oplossingen.
Je leven kan drastische veranderen als je het aandurft om de waarheid tegen jezelf en tegen anderen om je heen te vertellen. Vertel de hardop waarheid tegen jezelf over je relatie, je kantoorbaan, over wat je graag zou willen in het leven.
WWK-model: Inzicht in veranderbereidheid bij verandering
Medewerkers en leiding zijn bereid te veranderen en eigenaarschap te tonen voor de verandering als ze 'weten' wat de verandering betekent, als ze de verandering 'willen' en als ze de verandering en de nieuwe manier van werken aan 'kunnen'.
Een verandering start meestal met een beeld van het doel. Het is nog niet concreet hoe het eruit gaat zien en onduidelijk wat het voor iedereen in gaat houden. Het is de start van een ontdekkingsreis voor jou en je team of organisatie. En kenmerkend van een ontdekkingsreis is dat je niet weet wat je gaat vinden.
Mensen hebben weerstand tegen veranderingen. Iemand met weerstand is emotioneel, koppig en enigszins irrationeel. Veranderingen leiden tot een soort rouwproces met gevoelens van ontkenning, een vecht of vlucht reactie en uiteindelijk ook de berusting en het zien en benutten van nieuwe kansen.
Veranderprojecten kunnen leuker, leerzamer en vooral succesvoller zijn. Gun je team de tijd voor de verandering. Veranderen is wennen en het is ook afleren en aanleren van gedrag. Doe kleine stappen zodat er vertrouwen onstaat.
Door aansprekende verhalen, gebruik van positieve emoties, aantrekkelijke boodschappers, een pakkende naam en mooie vormgeving, staan mensen meer open voor je boodschap en denken ze er positiever over. Dit kan stimuleren en motiveren om gedrag te veranderen.
Na zo'n 66 dagen kun je gemiddeld pas stellen dat je nieuwe gewoonte een automatisme is geworden. Om écht stevig geïmplementeerd te worden heeft een gewoonte gemiddeld zelfs nog langer nodig. Hóe lang verschilt per persoon, maar het aanleren van een nieuwe gewoonte varieert in het onderzoek tussen de 18 en 254 dagen.
Een veranderstrategie is de manier waarop een organisatie een bepaalde verandering aanpakt. Het is een vooropgesteld mechanisme om ervoor te zorgen dat eventuele negatieve neveneffecten die ingrijpende veranderingen met zich meebrengen geminimaliseerd worden en te profiteren van de transformatie.
In een definitie van weerstand als cognitieve toestand gaat het erom dat mensen nog niet toe zijn aan de verandering. Dat kan betekenen dat zij nog niet weten wat de veran - dering inhoudt of dat zij bedenkingen hebben bij de verandering.
Benoemen: zeg hardop dat je weerstand voelt: dat geeft de ander de gelegenheid te reageren en aan te geven wat zijn bezwaren zijn. Erkennen: laat weten dat je begrijpt dat de ander weerstand voelt: dat maakt dat de ander zich gehoord voelt en dat neemt een deel van de weerstand vaak al weg.
Wanneer is verandert juist en wanneer veranderd? In een zin als 'Zij verandert ook nooit! ' is verandert juist. In bijvoorbeeld 'Ze is het afgelopen jaar erg veranderd' is veranderd goed.