In het bijzonder adviseren wij de ketting van uw ebike elke 500 km te reinigen en te smeren, of, na gebruik op off-road paden met regen, modder, zand of sneeuw, aan het einde van elke rit. Wij herhalen het belang van het gebruik van beschermende handschoenen en kwaliteitsproducten.
Het is belangrijk om de ketting minimaal iedere 750km te smeren om roestvorming te voorkomen. Toch wordt geadviseerd om de ketting direct na het rijden te smeren en een nacht te laten aan-drogen. Spuit in dit geval niet te veel per keer. Er zijn verschillende soorten vet te gebruiken.
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
Een goed gesmeerde ketting draait vrijwel geluidloos. Als de ketting piept of een wat hoog klinkend geluid maakt, grijp dan naar het olieflesje. Heb je tijdens een lange fietstocht of fietsvakantie enkele uren door de regen gereden, dan is het meestal nodig te smeren.
Het is raadzaam om na 2-3 keer je ketting smeren de ketting volledig te reinigen en opnieuw in het vet te zetten. Of eerder als je constateert dat er veel vuil door het kettingvet is opgenomen.
Een veel gemaakte beginnersfout: WD40 gebruiken. Gebruik WD40 nooit en te nimmer voor het smeren van je fietsketting. Het trekt niet alleen veel vuil aan, het komt ook op allemaal plekken waar het niet hoort te zitten. Daarnaast zorgt WD40 ervoor dat onderdelen sneller kunnen gaan roesten.
Gebruik absoluut geen siliconenspray. Hoewel het slot wordt gesmeerd, trekt een siliconenspray vuil aan. Een speciale slotspray is vetvrij en trekt daardoor ook geen vuil aan en zorgt ervoor dat de draaiende cilinderdelen en de sluitpallen soepel blijven.
Vergeleken met kettingolie heeft wax enkele voordelen.Naast dat een uitgeharde wax weinig tot geen vuil aantrekt, laat het je ketting ook langer meegaan. Door de mindere vervuiling van je aandrijflijn wordt slijtage namelijk verminderd. Hierdoor blijft je fietsketting langer efficiënt lopen.
Jarenlange productoptimalisatie en ontwikkeling van nieuwe en innovatieve producten zorgen ervoor dat S100 de benchmark is op het gebied van motorfiets reiniging en onderhoud.
Heeft de fiets meer dan 10.000 kilometer gereden, dan weet een koper dat de kans aanwezig is dat er op korte termijn grote uitgaven aankomen. Dit zal invloed hebben op de vraagprijs. Mocht er tijdens het onderhoud van de fiets al materiaal vervangen zijn, dan is het goed daarvan de bonnen te overleggen.
LEVENSDUUR E-BIKE MOTOR
De levensduur van de motor is lastig te voorspellen. Het hangt af van zowel de kwaliteit van de motor als hoe je met jouw e-bike motor omgaat. Het motorsysteem van je e-bike zit goed en stevig in elkaar. Je kunt ervan uitgaan dat de motor in ieder geval een aantal jaar meegaat.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grotere 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Over het algemeen zal doodgewone motorolie als smeermiddel voor de fietsketting, net als olijfolie, voor voldoende smering zorgen.
Met een gesloten kettingkast is de fietsketting helemaal beschermd tegen vuil en weersinvloeden. Daarom is dit type kast het best voor de levensduur van je ketting. Ook je kleding wordt beschermd.
Bij zonnig en droog weer kan een fietsketting namelijk snel droog komen te staan. Vooral wanneer je op onverharde wegen fietst, kan opstuivend stof en gruis zorgen voor slijtage aan je fietsketting. Daarom is het belangrijk om je fietsketting regelmatig te smeren.
Grondige schoonmaak van de cassette
We raden aan om dit om de 1000 kilometer te doen. Voor deze schoonmaak heb je de volgende producten nodig: Cassette afnemer en kettingzweep. Ontvetter.
Cyclon Course Lube
Wil je met het beste smeermiddel de fietsketting onder handen nemen? Dan is de Cyclon Course Lube volgens ons aan te raden. Dit is volgens ons het beste smeermiddel voor de ketting van een racefiets. Het verdrijft vocht en beschermt tegen corrosie, terwijl het bij alle temperaturen blijft werken.
WD-40 is de merknaam van de wereldwijd bekende waterverdrijvende siliconenspray die in 1953 werd ontwikkeld door Norm Larsen, oprichter van de Rocket Chemical Company in San Diego, Californië. Oorspronkelijk werd WD-40 gebruikt om roest tegen te gaan; later werd WD-40 voor vele andere toepassingen ingezet.
Deze kleurloze siliconenspray met uitstekende smeereigenschappen is vuilafstotend en beschermt tegen vochtvorming. Het voorkomt dat delen zich vastzetten en kan een hoge drukbelasting aan.
Teflonspray: teflonspray heeft in principe dezelfde werking als siliconenspray.Het grote verschil met siliconenspray is echter dat teflonspray niet gemaakt wordt van olie of siliconen, maar van PTFE. Dit materiaal is vele malen hygiënischer en is daardoor HACCP-goedgekeurd.