Het hangt van de emissieklasse van uw dieselvoertuig af of u met uw voertuig de milieuzone in mag of niet. Wanneer u het cijfer 3 op het onderbord ziet staan, betekent dit dat alleen dieselvoertuigen met emissieklasse 3 en hoger toegang hebben tot de milieuzone. Deze auto's zijn in 2020 maximaal 20 jaar oud.
Een gele milieuzone: Rijdt u in een personen- of bestelauto die op diesel rijdt? Dan mag u alleen in deze milieuzone komen als uw auto emissieklasse 3 of hoger heeft. Heeft uw auto een emissieklasse van 0, 1 of 2, dan is een gele milieuzone voor uw voertuig verboden.
In een gele milieuzone geldt Euro3-emissienorm of hoger, in een groene minimaal euronorm 4. Diesels met euronorm 3 of hoger zijn personenauto's en bedrijfswagens die vanaf het jaar 2000 zijn gebouwd.
De Milieuzonecheck toont de emissieklasse van uw voertuig op basis van uw kenteken. En vertelt u welke zones u in mag met uw dieselvoertuig op basis van deze emissieklasse. Vul uw kenteken in in de Milieuzonecheck op deze pagina en controleer of uw voertuig wel of geen toegang heeft tot de milieuzones.
Uitbreiding regels milieuzone Amsterdam in 2022
In 2022 zijn de regels voor dieselvrachtauto's en -autobussen aangescherpt. Deze mogen sinds 1 januari 2022 niet binnen rijden binnen de A10 wanneer zij een emissieklasse 5 of lager hebben.
Oldtimers die op diesel rijden en ouder zijn dan 40 jaar, mogen een milieuzone in. Deze auto's hebben automatisch een vrijstelling. Auto's die op andere brandstoffen rijden en elektrische auto's, mogen de milieuzone sowieso inrijden. De leeftijd van deze auto's maakt daarbij niet uit.
Bent u van plan om uw dieselauto om te laten bouwen of te laten moderniseren om de uitstoot naar beneden te brengen? Dan zijn er een aantal opties beschikbaar. Zo kunt u uw Euro-5-dieselauto (door de fabrikant) laten ombouwen zodat deze aan de Euro-6-emissienormen voldoet. Dit kost ongeveer €1500 tot €2000.
Meestal zetten zij camera's in of buitengewoon opsporingsambtenaren om te controleren of u zich aan de verkeersregels voor milieuzones houdt. Deze camera's kunnen automatisch nummerplaten herkennen door een foto van uw kenteken te koppelen aan het kentekenregister van de RDW.
Rijd je toch met een vervuilende auto in een milieuzone en heb je geen ontheffing? Dan betaal je een boete van 109 euro (100 euro plus 9 euro administratiekosten). Doe daarom voor vertrek een milieuzone kenteken check, zodat je niet voor verrassingen komt te staan!
In Duitsland handhaven ze milieuzones door middel van de zogenaamde milieustickers, ofwel Umweltplakette in het Duits. Iedere auto die de milieuzone inrijdt moet een sticker hebben, ook die van buitenlanders. Op het Umweltplakette staan het kenteken van jouw auto en een cijfer. Het cijfer geeft de emissieklasse aan.
- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 3 of hoger (in 2020 gaat het om voertuigen van 20 jaar en ouder). - Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger (in 2020 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder).
Steden met een milieuzone zijn onder andere Berlijn, Bonn, Bremen, Darmstadt, Dortmund, Duisburg, Düsseldorf, Essen, Frankfurt am Main, Gelsenkirchen, Hannover, Heidelberg, Karlsruhe, Keulen, Krefeld, Leipzig, Maagdenburg, Mainz, Mannheim, Mönchengladbach, München, Münster, Neuss, Neu-Ulm, Oberhausen, Osnabrück, ...
De groene milieusticker
Voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 1992; Voertuigen die voldoen aan de uitlaatgasnorm Euro-1 (toegelaten volgens richtlijn 91/441/EEG en/of waar het kentekenbewijs is voorzien van code U9, E2 of K6), Euro-2, Euro-3 of Euro-4; Voertuigen met hybride motoren.
Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
Maar hoe weet je aan welke norm je auto voldoet als die niet op het inschrijvingsbewijs wordt vermeld? Het basisprincipe om te weten te komen wat de Euronorm van je wagen is, is vrij eenvoudig: je kijkt het gewoon na op het inschrijvingsbewijs (grijze kaart).De Euronorm wordt daar doorgaans vermeld naast de code 'V.
Geen milieusticker in Duitsland kan een boete opleveren
De boete voor het niet hebben van een Duitse milieusticker is afhankelijk van de locatie waar je je op dat moment bevindt. In de steden waar de milieuzone geldt, kan de boete oplopen tot € 100,-.
Die is verplicht in onder andere Parijs, Reims, Marseille, Lyon, Toulouse en Grenoble maar ook op piekmomenten in andere gebieden. Hoe zit het met de milieusticker in Frankrijk? De auto's die in een milieuzone rijden, moeten zijn voorzien van een milieusticker. Heb je die niet, dan kun je een boete van €68 krijgen.
Op dit moment zijn er 4 steden die een milieuzone hebben voor personen- en bestelauto's die op diesel rijden. Dit zijn: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.
Boetes als je geen milieusticker hebt
Dan krijg je een boete. Deze bedraagt €68 voor personenauto's, lichte bedrijfswagens, motoren en bromfietsen. Vrachtwagens en bussen krijgen een boete van €135. Je moet de boete binnen 45 dagen te betalen.
In Duitsland hebben de meeste voertuigen een milieusticker nodig om in milieuzones (Umweltzonen) te mogen rijden. Dit geldt voor zowel diesel- als benzineauto's, evenals voor buitenlandse voertuigen.
U heeft niet overal in Duitsland een milieusticker nodig. Milieuzones waarin de milieusticker Duitsland verplicht is bevinden zich met name in en rondom de Duitse steden. Blijft u buiten de milieuzones, zoals wanneer u op doorreis bent via de snelwegen, dan hebt u geen milieusticker nodig.
U mag hiermee tot een bepaalde datum nog wel een zero-emissiezone in. Dat geldt voor: Bestelauto Euro 5: tot 1 januari 2027. Bestelauto Euro 6: tot 1 januari 2028.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.